מגעים להקמת ממשלת חירום עם החרדים

התגברות הירי מהדרום אל עבר מרכז וצפון הארץ שחלה אמש תאפשר ליאיר לפיד להישאר בממשלה לצידם של החרדים בטענה כי בעת הזו נדרשת אחריות וממלכתיות ■ "האופציה שהחרדים יצטרפו עכשיו היא ריאלית ורצינית"

בנימין נתניהו יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
בנימין נתניהו יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

מגעים להקמת ממשלת אחדות לאומית: על רקע ההסלמה במצב הביטחוני פתחו אמש (ג') בסביבתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במגעים לצירוף הסיעות החרדיות לקואליציה במטרה להקים ממשלת אחדות לאומית.

גישושים דומים עם החרדים התקיימו כבר בשבועות האחרונים אולם עד כה היה ברור שהצטרפותן של ש"ס ויהדות התורה לממשלה תוביל לפרישתה של יש עתיד שלא הסכימה לשבת סביב שולחן הממשלה עם החרדים.

התגברות הירי מהדרום אל עבר מרכז וצפון הארץ שחלה אמש תאפשר ליו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, להישאר בממשלה לצידם של החרדים בטענה כי בעת הזו נדרשת אחריות וממלכתיות. בסביבתו של לפיד אישרו כי שר האוצר לא יתנגד בעת הזו להקמת ממשלת חירום וכי הצטרפותם לא תוביל לפרישתו לאחר שהעביר כבר את חוק הגיוס. נראה שגם לאף אחד אחר ממרכיבי הקואליציה, גם לא לישראל ביתנו ואביגדור ליברמן, לא תהיה בעיה להרחיב את הממשלה בעיתוי הנוכחי ולא תירשם התנגדות למהלך, שיבטיח לממשלת נתניהו השלישית עוד זמן עד לבחירות.

אמש, עם התגברות הירי, נשלח נציג מטעמו של ראש הממשלה לבדוק את ייתכנות המהלך אל מול ראש הסיעות החרדיות - יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי וראשי יהדות התורה חה"כ משה גפני יעקב ליצמן. בשיחות שקיים עימם הביעו החרדים נכונות לחבירה לממשלה. לדברי גורמים המקורבים למהלכים, בשלב הזה לא דרשו כל תמורה בעבור הצטרפותם.

גורמים בקרב ראשי הסיעות החרדיות אישרו את הדברים ואמרי כי "האופציה שהחרדים יצטרפו עכשיו היא ריאלית ורצינית", למרות האיבה ששררה בין נתניהו לחרדים על רקע אישור החוק שמחייב את החרדים בגיוס ועל רקע אי צירופם בקואליציה הנוכחית. "נתניהו רוצה להראות לעולם שיש לו גב פוליטי בבית, שהוא לא רק ראש ממשלת ימין קיצוני, והחרדים רוצים להוכיח שהם מסוגלים להיות אחראיים ולנטרל את האיבה האישית שלהם לראש הממשלה. לנתניהו תהיה תמיכה מקיר לקיר למהלך", אמרו.

עם זאת, נראה שלראש הממשלה ברור שאת מפלגת העבודה לא ניתן יהיה לשכנע להצטרף לממשלה ועד כה לא נעשתה כל פניה לסיעת העבודה. אמש שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו, יחד עם המזכיר הצבאי עם יו"ר העבודה בוז'י הרצוג ועדכנו אותו על המצב הביטחוני אולם בשיחה לא עלו נושאים פוליטיים כלל וכלל. ממפלגת העבודה נמסר כי לא היתה כל פניה להצטרפותם לממשלה, לא במישרין ולא בעקיפין.

לדברי בכירים במפלגה, הניסיון להקמת ממשלת אחדות בעיתוי הנוכחי נראית כניסיון לנצל את המצב להישרדות פוליטית. גורמים אחרים בעבודה העריכו כי היוזמה תתפוגג כשם שעלתה לאוויר. אמש העניק יו"ר מפלגת העבודה, בוז'י הרצוג, רשת ביטחון לנתניהו והביע תמיכה בהתנהלותו במבצע "צוק איתן" ונראה כי הוא יסתפק בתמיכת מפלגת העבודה מבחוץ.

בסביבתו של נתניהו מעריכים כי חלון ההזדמנויות לביצוע מהלך שכזה עומד על כשבועיים, עד תום הלחימה בדרום, שכן אם לא תרקום ממשלת החירום עור וגידים עכשיו, הקמתה לא תצא אל הפועל בכלל. בעוד כשלושה שבועות יוצאת הכנסת לפגרת הקיץ כך שגם אם המבצע ברצועת עזה לא יסתיים עד אז, לא יבוצע שום מהלך פוליטי בזמן הפגרה.

בכנסת שוררת ההערכה שהקואליציה הנוכחית של נתניהו שברירית מדי מכדי לשרוד עד תום כהונתה הרשמית של הממשלה והיא תסיים את דרכה בשנה הקרובה. על פי הערכות הצפי הוא כי הבחירות לכנסת יתקיימו בשנת 2015. צירוף החרדים לממשלה, גם במחיר פרישה בשלב מאוחר יותר של עתיד, יאפשר לנתניהו להרחיק את הבחירות ממנו אפילו בשנה נוספת. כיום מונה הקואליציה 68 חברי כנסת. הצטרפות החרדים לממשלה תעמיד את נתניהו בראש ממשלה בת 86 מנדטים, שגם אם 19 חברי יש עתיד יפרשו ממנו, עדיין תוכל לשרוד עם 69 המנדטים שיישארו לה.

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר בתגובה: "הדיבורים על כניסה לקואליציה לא מגיעים מצדינו, כנראה שבסביבתו של ראש הממשלה חושבים שצריך מלחמה בדרום ושעת חרום כדי להחזיר את המפלגות החרדיות לממשלה, אך הסיבה האמיתית היא מערכת היחסים והאמון העכורים בין ראש הממשלה ושותפיו בקואליציה שגם בעת חרום גורמים לו געגועים לשותפיו הוותיקים בעבר. אם רה"מ רוצה אותנו חזרה בקואליציה, הוא לא צריך שעת חירום, הוא יודע בדיוק מה עליו לעשות".