ירידה בפדיונות גם במרכז: "אנשים מעדיפים לא לצאת מהבית"

ההערכה היא שיש ירידה של 15%-20% בפדיונות מרכזי הקניות והקניונים באזור המרכז ■ סמנכ"ל קבוצת ביג: "בדרום מרגישים ירידה של עד 50% בפדיונות"

ההשפעה של המצב הביטחוני וההתרחבות של מספר האזורים הנמצאים תחת איום הטילים מתחילות להשפיע באופן משמעותי על פדיונות החנויות.

ניר שמול, מנכ"ל חברת שניר העוסקת בשיווק קניונים ומרכזים מסחריים, מספר כי בקניונים וברשתות חשים ירידה בתנועה ובפדיונות, וכי קמעונאים רבים מדברים כבר על הצטברות נזקים.

באופן מפתיע, שמול אומר כי הירידה החדה מורגשת במרכזי הקניות שבמרכז הרבה יותר מאשר במרכזי הקניות והקניונים שבדרום הארץ.

לדבריו, "מרגישים ירידה גם בקניונים וגם במרכזים הפתוחים הממוקמים באזור המרכז. ההערכה היא של 15%-20% ירידה בפדיונות. הירידה המשמעותית היא באזור המרכז, משום שתושבי אזור המרכז, שאינם רגילים למצב שבו יורים טילים לאזור מגוריהם, מתבצרים בבית. בדרום הירידה נאמדת ב-5%-8%, משום ששם התושבים מורגלים להתנהלות תחת ירי של הטילים".

הרשתות מדווחות על נזקים

שמול מתייחס לא רק לירידה בפדיונות אלא גם לירידה בכמות המבקרים במרכזי הקניות. ירידה זו נאמדת, לדבריו, ב-30% באזור המרכז. בשעה שבה מכירות רשתות האופנה, שמצויות כולן במכירות סוף עונה, היו אמורות להיות בשיאן, הרשתות מדווחות על נזקים.

"אין מצב-רוח לקניות, ואנשים מעדיפים שלא לצאת מהבית. עובדה שאנו למדים גם לאור גידול בקניות ברשתות באינטרנט. מדובר כמובן במזון ובקניות של צרכים בסיסיים, כשהעלייה מוערכת ב-15%.

"גם בני-הנוער והילדים הבוגרים, שבימים כתיקונם מעבירים נתח נכבד מהחופש בקניונים, נמצאים בבתים. בשלב זה הקונים מצויים בחוסר מצב -רוח לקניות ובשלב ההלם".

עם זאת, לדברי שמול, השלב הבא עשוי להיות שלב הקניות, שבא כאמצעי מנחם שכמובן תלוי בהתקדמות המצב הביטחוני. "אם המצב כפי שהוא היום יימשך חודש-חודש וחצי, לצערי זה יכול להביא לפשיטת-רגל של לא מעט רשתות ועסקים. אני שומע מקמעונאים שהם משדרים בשלב זה 'עסקים כרגיל', אבל מביעים חשש שהמצב יימשך עוד שבוע-שבועיים, והנזקים יהפכו להיות משמעותיים בהרבה".

קניות מהירות בסופר

חי גאליס, סמנכ"ל ניהול ותפעול בקבוצת ביג, סבור מנגד כי רוב הפגיעה עדיין באה לידי ביטוי בדרום: "אזורים שנמצאים תחת אש מרגישים את זה יותר, בדרום, בבאר-שבע ובקסטינה, בקריית גת, בבית-שמש ואפילו בבאר-שבע מרגישים, בתחום האופנה למשל, ירידה של 50%, אולי אפילו יותר. חלק מהחנויות סוגרות. אנחנו עובדים מול הרשויות ומאפשרים לחנויות חופש החלטה אם לפתוח או לא".

לדבריו, "אופי הקנייה משתנה. מי שעדיין עובד ובירידה קטנה יותר אלה פארמים וסופרמרקט, שאליהם באים לקניות מהירות. בצפון המצב מורגש באווירה הכללית ובחשק לעשות קניות. יש ירידה של 10%-15%. יש מרכזים שלא מרגישים בהם ירידה בכלל, כמו בקריית שמונה, בכרמיאל, בנהריה ובקריות, שם יש השפעה של מצב-רוח שנאמדת באחוזים בודדים".

"במרכזי ביג התקבלה החלטה לבטל את כל אירועי הקיץ לילדים. ניסיון העבר מלמד שברגע שזה נגמר ,וכשתרד המתיחות, הימים שלאחר מכן מפצים בצורה משמעותית - הם ימים טובים מבחינת מסחר".

דודי כהן, סמנכ"ל סחר במשביר החדש לצרכן, מתייחס לסניפי הדרום של הרשת, בהם תנועת הקונים היא דלה. לדבריו, "באשקלון ובאשדוד בהחלט מרגישים ירידה. כהחלטה אסטרטגית החלטנו שכל החנויות יישארו פתוחות כל זמן שאין הנחיות אחרות של פיקוד העורף. במרכז ובצפון לא מרגישים שינוי גדול. הפיצוי בא לידי ביטוי באמצעות תושבי הדרום שרוכשים בחנויות במרכז. החלטה שקיבלנו היא להעמיק את מכירות סוף העונה עם 10% נוספים".

- האם לדעתך ההנחה תוציא אנשים מהבית?

"אני חושב שכן. אנשים קונים ועדיין יוצאים מהבית, ואנחנו בחופש הגדול. כשנותנים טריגר של הנחה נוספת שיכולה לחסוך בסל, אז אנשים באים. אנשים מתבשלים בבית ומרגישים צורך לצאת החוצה. כשיש מעט רגיעה, אנשים יוצאים החוצה. גם אוכל יכול להיות נחמה, וגם שופינג הוא נחמה".