"climax" של יסמין גודר: שיאי מחול בתערוכה

מחול חי של יסמין גודר מוצג כחלק מהתערוכה "צעדים בוני אמון" במוזיאון פתח-תקווה

את היצירה "climax" יצרה יסמין גודר במחשבה על אנטי-קליימקס. על התסכול המובנה בכך שכל שיא הוא רגעי, ולא ניתן למשוך אותו עוד ועוד.

כך נראה ככל שהיצירה המפתיעה מתקדמת וגולשת ברחבי האולם ובמורד הזמן. הרקדנים ביצירה הם 3 גברים ו-4 נשים, רוקדים עם, בתוך ולצד הקהל, כחלק מהתערוכה שנקראת "צעדים בוני אמון" המוצגת במוזיאון פתח-תקווה.

האוצרים, דרורית גור אריה ואבי פלדמן, יצאו להתבונן במערכת היחסים המרתקת בין מחול לאמנות פלסטית - ועבודתה של גודר כיוצרת, לאורך כ-15 שנה, שזורה בדוגמאות שמשמשות כאחד הצירים המרכזיים של התערוכה.

גודר שיתפה פעולה ביצירותיה עם אמנים ישראלים בולטים כמו גל ויינשטיין ואלונה רודה. הצגת פריטים מתוך יצירות מחול כשהם תלושים מהקשרם, הופכת את ההתבוננות בהם לסקרנית, כמו ארכיאולוגית. הניסיון לשער מה נעשה במסכת האריה, בדשא המלאכותי או בתא הבידוד המרשים התופס את מרכז החלל הוא כמו ניסיון לתאר את מנהגיה ופעולתה של תרבות רחוקה. כשהוא שלוב בזיכרונות של מי שמכיר את יצירות המחול, יש בכך גם מעין נוסטלגיה, רפרנס לאיזשהו שיא.

מכאן שואלת גודר את שם העבודה החדשה, שיצרה במיוחד בתערוכה "Climax". אך אם נניח שכל יצירת אמנות מכוונת לאיזו חוויית שיא, תובנה או קתרזיס, הרי שהעבודה הזו, שמתמשכת על פני כמעט 3 שעות (בשני חלקים והפסקה) בנויה כך שהיא מתפקדת כיצירת אמנות נעה בחלל.

קודים של נימוס והתנהגות

תפקידו של הקהל לתהות ולקבל החלטות עצמאיות. האם לשבת או לעמוד. האם להסתובב בתערוכה או להיזהר פן יפריעו לרקדנים. האם צריך לצפות בכל משך המחול או לחלוף על פניו כהרף עין, כפי שאנו נוהגים עם יצירות וידיאו-ארט או כל עבודת אמנות במוזיאון, אם לא תפסה אותנו באופן מיוחד.

גם משך ההתמסרות של הקהל נתון לבחירתו האישית של כל אחד.

וזהו אתגר שמעמיד במבחן לא רק את סבלנותנו ואת יכולת הריכוז שלנו כצופים, אלא גם את הקודים של נימוס והתנהגות מול יוצרים.

לצד המופע החי, שיתקיים עוד פעמיים בלבד בתערוכה, מוצגת עבודת וידיאו-דאנס חזקה במיוחד של הרקדן והכוריאורף ארקדי זיידס, יצירה של טרייסי אמין "איך לא נהייתי רקדנית", עבודת וידאו-אנימציה משעשעת של נבט יצחק ויצירות של יוצרים בינלאומיים מתחומי המחול והאמנות הפלסטית המתבוננים בחברה, בפוליטיקה ובתרבות, ומשקפים זאת ביצירתם.

שתי הופעות אחרונות למופע CLIMAX במוזיאון פתח-תקווה ב-11.7 וב-9.8 בשעות: 11:00-14:00. מחיר, כולל ביקור בתערוכה: 30 שקל. יש מרחב מוגן.