האם מערכת מעיל רוח תהיה כיפת הברזל של הטנקים?

המבצע הנוכחי בעזה הוא המבחן המשמעותי הראשון של המערכת הראשונה בעולם להגנה על טנקים ונגמ"שים

בזמן ש-9 סוללות של כיפת ברזל הפרוסות ברחבי הארץ מגינות על חייהם של מיליוני אזרחים בעורף הישראלי, לטנקים ולמשוריינים של חיילי צה"ל הפועלים ברצועת עזה יש כיפת ברזל משלהם: מבצע "צוק איתן" הוא המבחן המשמעותי הראשון של המערכת הראשונה מסוגה בעולם להגנה אקטיבית על טנקים ונגמ"שים המכונה "מעיל רוח". מערכת ההגנה פותחה בידי חברת רפאל, שפיתחה ומייצרת גם את כיפת ברזל, והיא הוכנסה לשימוש מבצעי בצה"ל בסוף שנת 2010. עלות מערכת אחת נאמדת, לפי הערכות, ב-300 אלף דולר. מאז הוכרזה מבצעית, היא מותקנת בטנקי המרכבה סימן 4 - הטנקים מהחדישים ביותר המשמשים את כוחות השריון של צה"ל, ובנגמ"שים נמ"ר (נגמ"ש על מרכב של טנק מרכבה). על פי דיווחים מחזית הלחימה בעזה, מאז החל התמרון הקרקעי בתוך הרצועה, בחמישי בלילה, המערכת יירטה בהצלחה כחמישה טילים נגד טנקים שכוונו לעבר כלים של צה"ל הפועלים בגזרה.

מערכת ההגנה מבוססת על מכ"ם של חברת אלתא, המזהה ירי של טילי נ"ט או של רקטות אר.פי.ג'י לעבר הכלי המשוריין. עם זיהוי האיום, המערכת פועלת אוטומטית, גם בלי שצוות הטנק יהיה ער להפעלתה בזמן אמת: היא מחשבת את מסלול המעוף של הרקטה או של הטיל, ואם היא מוצאת שאלה עתידים לפגוע בכלי שעליו היא מותקנת - היא משגרת לעברם מיירט שגורם לפיצוצם במרחק בטוח מהכלי. יירוט מוצלח ראשון כזה אירע בחודש מארס 2011, אז רקטת RPG-7 נורתה לעבר טנק מרכבה של צה"ל שסייר לאורך גדר המערכת בעזה. בנוסף המערכת מספקת לצוות הטנק את המיקום המדויק שממנו שוגרו הטיל או הרקטה, באופן שמאפשר לו להשיב לעברו ירי מדויק ולפגוע בו.

"הישג טכנולוגי מרשים"

עם הפיתוח המוצלח של מעיל רוח, רפאל הותירה מאחור לא מעט חברות נשק בעולם, שניסו במשך שנים ארוכות למצוא מענה לאיום המתעצם של טילים נגד טנקים. ברפאל עמלו במשך יותר משני עשורים על פיתוח המערכת פורצת הדרך. תוצאות מלחמת לבנון השנייה הגדירו מחדש את הדחיפות בהצטיידות באמצעי שיפחית את החשיפה של טנקים לאיום של טילי נ"ט, על רקע כניסתם של טילי נ"ט חדשים יחסית לזירה, ובהם טילי קורנט ומאטיס מתוצרת רוסית. חלק ניכר מהפגיעות שנחל השריון הישראלי בלחימה בדרום לבנון ב-2006 נגרם מפגיעת טילים מסוג זה.

לפני כחודש התקיים בבית הנשיא בירושלים האירוע השנתי לחלוקת פרסי ביטחון ישראל. על רוב הפיתוחים שזיכו בפרס חבורות של נשים וגברים לא ניתן לפרט וגם לא לרמוז מחמת סודיותם. אפשר רק לומר שבין הצוותים שקיבלו בחודש שעבר את הפרס היה גם צוות משותף של רפאל ומשרד הביטחון שהוביל את פיתוח מעיל רוח. "אחד הדברים היותר מרשימים במעיל רוח הוא שעד היום בעולם לא הצליחו להכניס מערכת כזאת לשימוש מבצעי", סיפר גורם ביטחוני בכיר לפני שבועות אחדים, "אולי הצליחו להדגים אותה במסגרת של כל מיני ניסויים, אבל לא הצליחו להפוך אותה למבצעית. המערכת צריכה להגיב בשברירי שנייה, לזהות את הטיל, לירות ולהשמיד אותו, ומצד שני היא צריכה להיות סופר-בטיחותית ואסור לה לטעות ולהפעיל את עצמה לשווא. זו מערכת אוטומטית וחלק מהמורכבות שלה הוא בכך שהיא לא תפעל בשדה קרב נגד מסוקים או נגד טנקים אחרים שנמצאים ליד הכלי שעליו היא מגנה. בעצם העובדה שהיא מפעילה את עצמה רק במצב שנורה טיל, והיא דרוכה להגיב בשבריר שנייה - יש הישג טכנולוגי מרשים ביותר".

היירוט באמצעות מעיל רוח נעשה בטווח משמעותי מהכלי המאוים, וזאת כדי שכוחות חי"ר הפועלים בסמוך לו לא ייפגעו מהפיצוץ, על אף העובדה שמדובר במערכת אש אוטונומית לחלוטין. "כשקיבלנו את אישור הבטיחות למערכת הזאת, זה היה אחד מרגעי השיא", סיפר באחרונה אחד ממובילי הפיתוח של המערכת בחברת רפאל. "המטרה שלנו הייתה שהמערכת הזאת תהיה בטוחה ותוכל למלא את יעודה באופן שמאפשר תמרון של חיל השריון. במלחמת לבנון השנייה התמרון בעצם נעצר והמערכת הזאת מאפשרת מחדש את התמרון מבחינה בטיחותית ומבחינה מבצעית".

הפיתוח של תעש

מאז סוף 2010 כל טנק מרכבה שיוצא את מתקני מש"א (מרכז שיקום ואחזקה) שבתל השומר, שבהם מינהלת הטנק של משרד הביטחון (מנת"ק) ושל צה"ל מייצרת את טנקי המרכבה סימן 4, נושא את המערכת שמספקת לו הגנה היקפית של 360 מעלות.

על רקע ההצלחה של מעיל רוח, בחודש דצמבר 2012 דיווחה רפאל על הסכם לשיתוף פעולה שעליו היא חתמה עם חברת DRS Technologies. במרכז שיתוף הפעולה בין שתי החברות - התאמת מערכת מעיל רוח, שמשווקת בעולם בשם "טרופי" לצרכים של כוחות היבשה של צבא ארה"ב. לפני כחודש חשפה רפאל יישום חדש של המערכת, המאפשר הגנה על כלי רכב קטנים יחסית, כמו ג'יפים העוסקים בפעילות ביטחון שוטף מפני איום של רקטות אר.פי.ג'י וטילי נ"ט. גרסה זו של המערכת מכונה טרופי LV.

ורפאל לא לבד בסיפור הזה: חברה ביטחונית ממשלתית אחרת, התעשייה הצבאית (תעש), הציגה בשנים האחרונות יכולות מרשימות לא פחות בתחום היירוט של טילי נ"ט לעבר כלי רק"מ (רכב קרבי משוריין). המערכת של תעש מכונה בשם חץ דורבן ופותחה על דעת משרד הביטחון. אלא שעם השלמת הפיתוח בתעש - מערכת הביטחון החליטה שלא להצטייד בה ולהסתפק במערכת מעיל רוח. גורמים ביטחוניים הביעו בעבר תמיהה על ההחלטה של משרד הביטחון, שכן מערכת מעיל רוח נחשבת יקרה ב-40% ממערכת חץ דורבן. אבל על אף עמדת משרד הביטחון בנושא - תעש משקיעה בשנים האחרונות מאמץ רב לייצוא מערכת ההגנה שלה לצבאות זרים.

מעיל רוח / צילום: רויטרס
 מעיל רוח / צילום: רויטרס