יוסף חיים בן דוד - אחד מהנאשמים ברצח מוחמד אבו-חדיר

ביהמ"ש התיר לפרסום כי בן דוד, בעל חנות אופטיקה בן 29 מירושלים, הוא הבגיר הנאשם ברצח הנער הפלסטיני מוחמד אבו-חדיר משועפט ■ בפרקליטות סבורים כי הוא האיש שהורה לשני הקטינים שהיו עמו להכות ולחנוק את הנער

מוחמד אבו חדיר / צילום: רויטרס
מוחמד אבו חדיר / צילום: רויטרס

בית המשפט העליון התיר הערב (א') לפרסם את שמו של אחד הנאשמים ברצח הנער הפלסטיני מוחמד אבו-חדיר משועפאט: הנאשם הוא יוסף חיים בן דוד, בן 29 מירושלים, נשוי בשנית ואב לילדה קטנה. בן דוד הוא בעל חנות אופטיקה בשכונת גאולה.

בפרקליטות סבורים כי בן דוד, הבגיר היחיד מבין שלושת החשודים, הוא שהנחה את שני הקטינים שהיו עמו לצאת מהרכב ולדבר עם אבו-חדיר כדי לוודא שמדובר בנער ערבי. עוד מעריכים בפרקליטות כי הוא שהורה להכות ולחנוק את הנער ממניע לאומני.

משרד הביטחון הכיר השבוע ברצח הנער מוחמד אבו-חדיר משועפט כאירוע איבה, והחליט להכיר בו כנפגע פעולת איבה. ההחלטה התקבלה בעקבות הגשת כתב האישום נגד 3 צעירים הנאשמים ברצח הנער, והממצאים העולים ממנו שלפיהם נרצח אבו-חדיר על רקע לאומני.

כתב אישום חמור הוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד שלושת החשודים בחטיפת הנער ורציחתו לפני כשבועיים. בשבוע שעבר הודו שלושת החשודים במעשה, ואף שיחזרו כיצד חטפו את הנער, תושב שכונת שועפאט שבמזרח ירושלים, שרפו ורצחו אותו. מעצרם של השלושה הוארך עד תום ההליכים.

היועץ המשפטי לממשלה מסר בתגובה לכתב האישום כי מדובר במעשה "חמור ומזעזע, שבוצע על רקע גזעני כנגד נער חף מפשע. היועץ המשפטי לממשלה מבקש להביע את צערו העמוק על מעשה אכזרי זה, הנוגד את המוסר האנושי הבסיסי. רשויות אכיפת החוק במדינת ישראל יעשו כל שלאל ידן ויפעלו בנחישות, בכל הכלים העומדים לרשותן, להיאבק בעבריינות שייסודה בשנאה וגזענות".

על-פי כתב האישום, לפני כשבועיים, על רקע אירוע חטיפתם ורציחתם של הנערים נפתלי פרנקל, גלעד שער ואייל יפרח ז"ל, יצאו בן דוד ואחד משני הקטינים ל"פעולת נקם" בחפים מפשע, במסגרתה ניסו לחטוף ילד ערבי בן 7 מידיה של אימו שעה שהלכה בעיר עם ילדיה הקטינים כשהיא דוחפת עגלת תינוק, ופגעו פיזית בקטין ובאם. בהמשך אותו לילה ניסו השניים לשרוף מכוניות של ערבים בשכונת צור באחר.

שלושה מתוך ששת החשודים שוחררו

למחרת, לאחר הכנה והצטיידות מוקדמת, יצאו הנאשמים לבצע את פעולת הנקם שתכננו. על-פי האישומים, הם יצאו למסע ציד אדם שנמשך מספר שעות, במסגרתו חטפו ורצחו באכזריות את הקטין מוחמד אבו-חדיר רק משום שהיה ערבי. הוא נחנק והוכה בראשו על-ידי הנאשמים, ובעודו מחוסר הכרה נשרף למוות על-ידם.

בכתב האישום צוין גם כי שבועיים לפני החטיפה והרצח של מוחמד אבו-חדיר, הציתו הנאשמים חנות בבעלות ערבית בכפר חיזמא, בגלל סכסוך עם בעל החנות.

"כתב האישום מתאר מסכת חמורה", אמר פרקליטו של אחד החשודים, עו"ד אהרון רוזה. "בשלב ראשון נראה אם חומר החקירה תומך בכתב האישום. הגיע מידע לידיי שמישהו רצה לפגוע באחד החשודים. החשוד נסער, וזה מובן, עקב החקירה שהוא עבר בשב"כ".

בשבוע שעבר הורה בית המשפט על שחרורם ממעצר של שלושה מתוך ששת החשודים שנעצרו בחשד למעורבות ברצח, לאחר שהתברר בחקירתם במשטרה ובשב"כ כי לא היו קשורים לאירוע הרצח והחטיפה.