אחרי ארה"ב: גם אירופה הסירה את האיסור לטוס לישראל

(עדכון) - עשרות טיסות בוטלו עקב החלטת חברות התעופה הזרות שלשום להפסיק לטוס לישראל וממנה ■ שדה התעופה עובדה נפתח לטיסות בינ"ל ■ ח"כ עדי קול: נזמן את מנכ"ל אל-על לתת הסברים על התעריפים הגבוהים

נתבג נתב"ג  / צלם: איל יצהר

האיחוד האירופי הודיע היום (ה') אחר-הצהריים באופן רשמי כי הסיר את האיסור על חברות התעופה האירופיות לטוס לישראל וממנה.

זאת לאחר שרשות התעופה האמריקאית, ה-FAA, הסירה הבוקר את האיסור לטוס לישראל וממנה. המשמעות היא שחברות התעופה האמריקאיות ישובו לטוס - ובעקבותיהן כל חברות התעופה הזרות האחרות שביטלו בעקבות הנחיית ה-FAA שלשום להפסיק לטוס לישראל בעקבות טיל שנורה לעבר יהוד הסמוכה לנתב"ג.

בהודעה שפרסמה הבוקר נכתב כי לפני שקיבלה את ההחלטה לאסור על חברות התעופה האמריקאיות לטוס לישראל, ה-FAA עמדה בקשר הדוק עם גורמי ממשל בארה"ב כדי להעריך את המצב הביטחוני בישראל כדי להקטין את הסיכונים הפוטנציאליים לתעופה האזרחית.

"המשימה העיקרית של ה-FAA היא ההגנה על האנשים הנוסעים בחברות התעופה האמריקאיות. הרשות תמשיך לעקוב אחר המצב המאוד נזיל סביב נמל התעופה בן-גוריון תוך שיתוף-פעולה הדוק, ובמידת הצורך תנקוט בפעולות נוספות. ה-FAA הנהיגה ביום שלישי 22 ביולי את איסור הטיסות לישראל בתגובה לפגיעת רקטה שנחתה כקילומטר אחד משדה התעופה", לשון ההודעה.

מיד לאחר הודעת האיחוד האירופי הודיעה חברת טיסות הלואו קוסט איזי ג'ט על חידוש הטיסות לישראל וממנה, וכך גם חברות התעופה לופטהנזה, סוויס, אלאיטליה, וויז אייר ועוד.

דובר דלתא איירליינס בישראל אמר הבוקר ל"גלובס" כי בחברה מקווים לחדש בקרוב את הטיסות, אך עדיין לא ברור מתי בדיוק.

ערפל לגבי מועד מדויק של חידוש הטיסות קיים גם בחברות תעופה לא אמריקאיות. רות בן-צור, מנכ"לית אייר קנדה בישראל, אמרה הבוקר ל"גלובס": "אנחנו עדיין ממתינים להנחיה רשמית מקנדה, אבל ככל הנראה הטיסה הבאה שלנו מחר לטורנטו ובחזרה תצא כמתוכנן".

סאגת הפסקת הטיסות לישראל גרמה לנזקים כספיים אדירים ועוגמת-נפש גדולה לישראלים רבים שנתקעו בשדות תעופה בעולם, מתוכם כ-4,000 בשדה התעופה בטורקיה, שחילוצם דרך מדינות שכנות החל אתמול (ד') על-ידי חברות התעופה הישראליות (חילוץ דרך מדינות שכנות, כי לחברות התעופה הישראליות אסור לנחות בטורקיה לגביה קיימת ועומדת אזהרת מסע).

הקושי של ישראלים רבים לטוס בשיא העונה לחופשה בחו"ל או לחילופין לשוב הביתה חזרה, יצרה ביקושים אדירים לכרטיסי טיסה בחברות התעופה הישראליות, ובראשן אל-על. אלא שישראלים רבים התלוננו על כך שאל-על מנצלת את המצב וגובה תעריפים מטורפים.

מבדיקה שערכנו אתמול התבררו פערים אדירים של מאות דולרים בין מחירי כרטיסי הטיסה שלשום - טרם גל הביטולים, למחירים אתמול בבוקר, בעיצומו של גל הביטולים. כך למשל, כרטיס טיסה לניו-יורק באל-על, שעלה שלשום 1,450 דולר, זינק למחרת בבוקר ל-2,220 דולר לאדם - פער של 770 דולר.

מנכ"ל אל-על, דוד מימון, חזר ואמר כי אל-על לא העלתה מחירים, וכי לא מדובר בניצול ציני של המצב. "מטבע הדברים, כשיש ביקושים אדירים, הכרטיסים הזולים יותר נחטפים, ומה שנשאר הם הכרטיסים היקרים יותר, וזה מה שקרה. תמיד המחיר האחרון הוא הכי יקר. לא שינינו את מערך המחירים שלנו, שנקבע לפני כחצי שנה".

אלא שהסבריו של מימון לא הניחו את דעתה של יו"ר הוועדה לפניות הציבור בכנסת, ח"כ עדי קול (יש עתיד), שהודיעה כי תזמן אותו לתת הסברים בדיון מיוחד ביום שני הקרוב.

"ציבור הלקוחות איננו מטומטם, ואם יתברר כי אל-על ניצלה את מצוקת תושבי ישראל בימים אלה, אני משוכנעת כי הציבור יידע להחזיר לחברת התעופה הלאומית לשעבר רעה תחת רעה", אמרה ח"כ קול.

המחירים הגבוהים של אל-על הרגיזו גם את יו"ר סיעת מרצ, אילן גילאון, ששיגר אתמול מכתב לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, ובו הוא קורא לו לפעול בעניין.

"לאחר הודעת חברות התעופה הזרות על ביטול הטיסות לישראל, נראה כי חברת אל-על מפקיעה מחירים ומנצלת את המצב הביטחוני כדי לגרוף רווחים. כך בתקופת משבר התעופה, ובמסווה של חילוץ נוסעים שנתקעו ללא פתרון תחבורתי בטורקיה, לא שכחה אל-על לגבות מחירים מופקעים עבור כרטיסים".

עוד כתב גילאון לשר כ"ץ: "אני תמהה האם מותר לחברה שמתיימרת להיות החברה הלאומית להיות חברה כה חמדנית".

"האויב לא השיג את מבוקשו"

"האויב לא השיג את מבוקשו. האויב גם לא ישיג את מבוקשו. על אף המגבלה, התעופה האזרחית למדינה ממשיכה לפעול כמעט כסדרה" - כך אמר אתמול בצהריים ל"גלובס" שר התחבורה, ישראל כ"ץ.

לדבריו, "המטרה שלנו היא לתת רוח גבית ואורך נשימה לכל הלוחמים בשטח, ונעשה כל שביכולתנו כדי שהתעופה האזרחית לישראל תתקיים באופן רגיל וסדיר כמה שניתן".

כ"ץ הוסיף כי עד חצות אתמול יגיעו לארץ כל הנוסעים שביקשו להגיע לכאן ו"נתקעו" בחו"ל עקב ההחלטה של חברות התעופה האמריקאיות והאירופיות שלא לנחות בנתב"ג.

שר התחבורה הודיע כי שדה התעופה בעובדה ייפתח לטיסות בינלאומיות במקום נתב"ג, אולם בשלב זה חברות התעופה הזרות לא נענו להצעה לטוס לשם ומשם.

במשרד התחבורה וברשות התעופה האזרחית ציפו להודעה על חזרת הפעילות האווירית לסדרה כבר בשעות אחר-הצהריים. בינתיים, חברות התעופה הישראליות - אל-על, ארקיע וישראייר - עובדות בהיקפים מוגברים, הוסיפו יעדים וגייסו צוותים נוספים. כמו כן, תוגברו טיסות של 20 חברות זרות שממשיכות לטוס.

לדברי מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, נכון לשעות הצהריים פעלה כסדרה 65% מהתעבורה לישראל.

טענות על טעות בשיקול-דעת

האירוע החל ביום ג' בשעה 17:00 שעון ישראל, כאשר שתי החברות האמריקאיות דלתא ו-US איירלין הודיעו על הפסקת הטיסות לישראל. כעבור שעה הודיעה רשות התעופה הפדרלית האמריקאית (FAA) על הפסקת הטיסות ל-24 שעות.

בלילה התקיימה שיחת ועידה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה ישראל כ"ץ, ראש מינהל התעופה בישראל גיורא רום וראשי ה-FAA. נתניהו גם שוחח בעניין עם שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי, שהגיע בטיסה ונחת בנתב"ג. שיחה אחרת התקיימה אמש בין רום לפרנק ברנר, מקבילו ברשות התעופה של האיחוד האירופי.

האמריקאים הבטיחו להתכנס אתמול ולתת לישראל תשובה עד אחר-הצהריים שעון ישראל. האירופאים אמרו כי יש בכוונתם להתכנס בשעת צהריים מאוחרת. החלטתם ככל הנראה תותנה בהתכנסות ובהחלטה האמריקאית.

במהלך היום טענו כמה גורמים ישראלים כי משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית טעו בשיקול-הדעת כאשר לא ביצעו סגירה מרצון של נתב"ג, מיד אחרי שהגיעו הידיעות הראשונות על כוונת החברות האמריקאיות להפסיק את הטיסות לישראל, בעיקר מטעמי ביטוח, לאחר פגיעת הטיל ביהוד.

הטענה היא שבשעה וחצי-השעתיים שקדמו להודעה האמריקאית יכלה ישראל לסגור את השדה לזמן מה, וזאת כדי להימנע מתקדים של החלטה זרה, אפשר אפילו פוליטית, של כפיית ביטול טיסות. מאז מלחמת יום הכיפורים ב-1973 לא נסגרו השמיים בהחלטה זרה, וה-FAA לא כפה הפסקת טיסות.

יצחקי הגיב על כך ל"גלובס": "לא הייתה ואין כל סיבה לסגור את השדה. נתב"ג מוגן מבחינה ביטחונית ומצוי ברמה בטיחותית גבוהה מאוד, אחת מהגבוהות בעולם. לא ראינו ואיננו רואים שום בעיה, ולכן לא הייתה ואין כל כוונה להגביל את התעבורה מישראל ואליה".

לדבריו, "מי שטוען שהיינו צריכים לסגור כדי להקדים את ההודעה האמריקאית הוא אחד שנכנע לאויבים. לנו חשוב שהכול יימשך כרגיל, כולל התעבורה מישראל ואליה. מי שחושב שהיה כדאי לסגור מרצון - מוזמן לקחת את המזוודות שלו וללכת מפה".

80 טיסות לישראל וממנה בוטלו בעקבות האיסור

80 טיסות של חברות תעופה זרות מישראל ואליה בוטלו ביממה בה הוטל האיסור - כך עולה מנתוני רשות שדות התעופה. לפחות 8,000 ישראלים היו תקועים בארץ ובחו"ל ללא פתרון, וטרם התברר מתי יחודשו הטיסות.

חברות התעופה הזרות שביטלו את טיסותיהן לישראל בעקבות הטיל שנורה ליהוד, עדיין ממתינות להחלטת רשות התעופה האמריקאית, ה-FAA, שנחשבת לאוטוריטה בעולם התעופה, והייתה כאמור זו שהודיעה אתמול כי היא משהה את טיסות חברות התעופה האמריקאיות לישראל וממנה ל-24 שעות.

"מהיכרותי את ה-FAA, היא לא פועלת משיקולים פוליטיים אלא משיקולים מקצועיים, אבל זה לא אומר שהיא לא קשובה לפוליטיקה", אומר ערן רמות, ראש תחום מחקר תעופתי ובטיחות טיסה במכון פישר ולשעבר טייס באל-על. "ה-FAA פעלה בהחלטתה לפי הספר. כלומר, שממרחק מסוים שבו נוחת טיל - מפסיקים לטוס".

רמות מתקשה להעריך מה תהיה החלטת הרשות. "יש להם דילמה קשה, כי מצד אחד מדובר באזור לחימה, והם רוצים לשמור על ביטחון הנוסעים; ומצד שני הם לא רוצים לפגוע בתעבורה התעופתית למדינה שלמה. ה-FAA צריכה להתמודד גם עם סוגיית הנוסעים האמריקאים שהופקרו כאן בגלל ביטולי טיסות. מעניין גם לראות מה יעשו חברות התעופה האירופיות אם ה-FAA תחליט לטוס לישראל כרגיל. זה עלול להיות להם מוצא לא נוח".

"הטיל שנורה ליהוד השבוע טרף את הקלפים ויצר אפקט דומינו, ומי שמשלם את המחיר הוא ציבור הנוסעים הישראלי", אומר גורם תעופתי בכיר.

גורם אחר סבור כי ישראל משלמת את מחיר ההיסטריה העולמית מהפלת המטוס המלזי באמצעות טיל מעל אוקראינה לפני ימים אחדים.

קברניט יוסי שוב, יו"ר איגוד הטייסים הישראלי, מוסיף: "בכל מלחמה שבה העורף מעורב - חברות תעופה זרות מאיימות או מפסיקות לטוס לישראל. בעוד הטייסים הישראלים מגיעים לנתב"ג, רצים לממ"ד וממשיכים להטיס נוסעים כרגיל - הטייסים הזרים מקבלים מזה רגליים קרות".

עוד לדבריו, "זאת חוכמה מאוד קטנה לדבר על שמיים פתוחים ובהירים. הבעיה מתחילה כשהשמיים מתחילים להתקדר ולהתקשט בפטריות עשן. אני מנסה להסביר לחבריי באיגוד הטייסים הבינלאומי שהתעופה בישראל בטוחה גם בתנאים הקיימים, אבל הם בשלהם. זה היה צפוי ולא מפתיע שחברות התעופה יפסיקו לטוס הנה".

כיצד מגיבות
 כיצד מגיבות

שמיים סגורים
 שמיים סגורים

תכירו את האלטרנטיבה לנתב"ג בדרום: שדה התעופה עובדה

בשנת 1982 הקימה רשות שדות התעופה בשדה התעופה הצבאי עובדה, השוכן כ-40 ק"מ צפונית לאילת, מסוף אזרחי לטובת קליטת טיסות שכר ישירות מאירופה, כולל מטוסי נוסעים גדולים שאינם יכולים לנחות (מפאת גודלם) בשדה התעופה באילת.

עובדה הוא נמל התעופה השני בגודלו בישראל ומהווה שדה חלופי לנתב"ג. מתחילת השנה ועד 21 ביולי עברו בו 535 טיסות יוצאות ונכנסות, עם 73,798 נוסעים - גידול של 15% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בכל שנת 2013 קלט השדה 954 טיסות יוצאות ונכנסות ו-118,825 אלף נוסעים.

שדה התעופה עובדה ערוך לקלוט עד 5 מטוסים במקביל על הקרקע ומכל סוג, כולל מטוסים גדולים.

לדברי ערן רמות, ראש תחום מחקר תעופתי ובטיחות טיסה במכון פישר, ולשעבר טייס באל-על וטייס ניסוי בתעשייה האווירית, אם מפנים מטוסים גם לחלק הצבאי של השדה, מספר המטוסים יכול להיות כפול.

כך או כך, אחת הבעיות המרכזיות של השדה כיעד סופי לנחיתה היא המרחק ממרכז הארץ, מבחינת שינוע הנוסעים.

טרם הודעת השר כ"ץ על פתיחת השדה לטיסות בינלאומיות סדירות, כתב לו מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל: "כבר בתחילת מבצע 'צוק איתן' פנתה התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל בקריאה להפעיל שדה תעופה נוסף, כאלטרנטיבה לנתב"ג למקרה שבו יתעורר הצורך בכך נוכח איומים מפורשים מצד גורמי טרור על פעילות נתב"ג. בלתי סביר ובלתי הגיוני שמדינת ישראל תחסוך מאמצים לאפשר אלטרנטיבה לנתב"ג, המהווה כיום את השער האווירי היחיד למדינת ישראל. הנזקים התדמיתיים והכלכליים אשר צפויים לנבוע מביטולי טיסות לישראל וממנה בעת הזאת הינם מיותרים ובלתי אפשריים למדינה, לאזרחיה ולכל ענף התיירות בישראל".