העליון דחה בקשת טיב טעם לעיכוב פסק הדין לסגירה בשבת

טיב טעם ביקשה לעכב את ביצוע פסק דינו של ביהמ"ש המחוזי, שקבע כי עיריית ת"א מחויבת לסגור את חנויות טיב טעם הפועלות בשבת - אך בקשתה נדחתה

סניף טיב טעם / צילום: תמר מצפי
סניף טיב טעם / צילום: תמר מצפי

המאבק על פתיחת המרכולים בתל-אביב בשבת נמשך: בית המשפט העליון דחה היום (ב') את בקשת רשת טיב טעם לעכב את ביצוע פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שבו נקבע כי עיריית תל-אביב מחויבת לסגור את חנויות טיב טעם הפועלות בשבת. זאת, עד להכרעה בערעור שהוגש על פסק הדין.

"מבלי להביע עמדה סופית בערעור, יובהר כי בפני טיב טעם ניצבת משוכה גבוהה מהרגיל. זאת, לנוכח העובדה שהיא מבקשת לערער על פסק דין שניתן בהליך שהיא לא הייתה צד לו", ציין השופט ניל הנדל בהחלטתו.

נזכיר כי בפסק דין שנתן לפני מספר חודשים אסר בית המשפט המחוזי על עיריית תל-אביב להסתפק בהטלת קנסות על המרכולים שנפתחו בשבת (בהם טיב טעם), וחייב את העירייה להורות על סגירתם.

בעקבות פסק הדין ביקשה העירייה לתקן את חוק העזר העירוני באופן שיאפשר לה את פתיחת המרכולים בשבת. בסוף יוני האחרון עורר שר הפנים, גדעון סער, סערה כשמנע מעיריית תל-אביב להעביר את התיקון ופסל סעיפים בחוק החדש.

סער אף ציטט מדברים שכתב חיים נחמן ביאליק במכתב מ-1933 לגבי השבת: "ארץ ישראל בלי שבת לא תיבנה, אלא תיחרב, וכל עמלכם יהיה לתוהו. עם ישראל לא יוותר לעולם על השבת, שהיא לא רק יסוד קיומו הישראלי, אלה גם יסוד קיומו האנושי. בלי שבת אין צלם א-להים ואין צלם אנוש בעולם".

עם זאת, שר הפנים אישר על-פי סמכותו, בין היתר, את הסעיפים בחוק העזר בנוגע לפעילות המתחמים המסחריים בנמל תל-אביב, בנמל יפו ובמתחם התחנה בנווה-צדק, וכן בנוגע ל"חנויות הנוחות" הצמודות לתחנות הדלק בשבת.

למרות ההחלטות של בית המשפט ושר הפנים, עיריית תל-אביב ממשיכה לאפשר לרוב המרכולים לפעול בשבת. ל"גלובס" נודע כי בימים הקרובים צפויים בעלי המכולות הקטנות להגיש לבית המשפט בקשה לביזיון החלטותיו מצדה של העירייה.

התאחדות הסוחרים ובעלי המכולות בתל-אביב-יפו מסרו בתגובה כי "פסיקת בית המשפט העליון מהווה הוכחה נוספת לצדקת הטענות של בעלי העסקים הקטנים והמכולות, שמבקשים דבר פשוט - צדק ושוויון בפני החוק ותחרות הוגנת מול התאגידים הגדולים והטייקונים".