המועצה לביטחון לאומי: לתקצב את מד"א בעשרות מ' ש'

הם מגיעים לכל זירה, פועלים בכוננות שיא כבר חודש מאז תחילת המבצע, ובינתיים הגירעון של ארגון ההצלה הלאומי גדל ■ "אין לנו תקציב לשעת חירום. זה פגם יסודי", מזהיר מנכ"ל מד"א, אלי בין

הלחימה בעזה נמשכת ובארגון ההצלה הלאומי מד"א עובדים מסביב לשעון, בזמן שהגירעון התפעולי רק גדל. להערכת ראשי מד"א, כל יום לחימה עולה לארגון בין 1.5 ל-1.8 מיליון שקל.

"אנחנו פועלים כמו קפיץ דרוך עם כ-1,000 אמבולנסים ורכבי הצלה, בזמן שהגירעון התפעולי שלנו נאמד בכ-70 מיליון שקל. אנחנו לא מקבלים תקציב ייעודי להיערכות לשעת חירום והארגון מתבסס בעיקר על תרומות ועל שירותים שהוא מוכר", אומר מנכ"ל מד"א, אלי בין.

התקציב השנתי של מד"א נאמד בכ-750 מיליון שקל, 70% מהם שירותים שהוא מוכר, 21% מתרומות והשאר ממכירת שירותים לרשויות המדינה. לדברי בין, "יש כאן משוואה שלא יכולה להיות תקינה במדינה שמצפה שארגון ההצלה הלאומי שלה יעמוד בצורה טובה עם אתגרים גדולים בשעת חירום. יש כאן פגם יסודי. כבר שנים שאנחנו צועקים שהכיס שלנו מתרוקן. האתגרים של מד"א גדלים כל הזמן, אמבולנסים מתיישנים, מבנים מחייבים חידוש ותחזוקה ונפח הפעילות גדל", אומר בין.

במועצה לביטחון לאומי שבמשרד רה"מ קוראים לאוצר להעמיד לארגון תקציב שנתי בהיקף של כ-20 מיליון שקל, כדי להבטיח את המוכנות שלו למצבי חירום. בנוסף, המל"ל תומך בתוכנית בניין הכוח של הארגון שהיקפה כ-40 מיליון שקל על פני 4 שנים החל מ-2015. התוכנית כוללת הגדלת מספר רכבי ההצלה לכ-300; רכש של מיגון אישי וציוד לצוותים; החלפה של אמבולנסים ישנים ועוד.

ל"גלובס" נודע, כי בימים האחרונים המליץ סגן ראש המל"ל לענייני ביטחון פנים ועורף לקיים דיון מיוחד במשרד האוצר בניסיון לסכם את התמיכה התקציבית הקבועה במד"א עוד במסגרת דיוני התקציב הקרובים.

לדברי בין, השנה קיבל הארגון מהמדינה כ-50 מיליון שקל בתמורה לשירותים, בהם פריסה של צוותים וכלי רכב לפינוי נפגעים באזורים רגישים.

"בעקבות פיגוע שאירע בעבר באילת, אנחנו מחזיקים בעיר 22 רכבי הצלה כדי לאפשר תגובה מהירה. לא יעלה על הדעת שיהיה אירוע רב-נפגעים באילת ולצוותים של מד"א ייקח שעות להגיע. כל זאת, כשבמקביל ללחימה בעזה אנחנו ממשיכים לפעול גם במקומות אחרים, כמו במצב של כוננות לנחיתת חירום של מטוס שמחייבת פריסה מיידית של יותר מ-70 אמבולנסים שיגיבו במקרה הצורך. אנחנו מצפים שהרשויות יכירו בקשיים שלנו בעת כזאת ויעמידו לרשות הארגון תקציב קבוע ויכסו את ההוצאות שנכפות עלינו בעקבות הלחימה בעזה", מסכם בין.