טקס פרסי אופיר 2014: מספר שיא של סרטים מועמדים

טקס פרסי אופיר - האוסקר הישראלי, שיתקיים השנה באשדוד, רושם מספר שיא של מועמדים: 36 סרטים עלילתיים, 48 תיעודיים ו-40 עלילתיים-קצרים

מתוך הסרט אפס ביחסי אנוש / צילום: ירון שרף
מתוך הסרט אפס ביחסי אנוש / צילום: ירון שרף

הבוקר (ג'), במסיבת עיתונאים שערכה האקדמיה הישראלית לקולנוע ולטלוויזיה, הוכרזו המועמדים הסופיים לפרסי אופיר (האוסקר הישראלי) לשנת 2014.

בכל קטגוריה 5 מועמדים, כאשר הסרט שייבחר על-ידי חברי האקדמיה לסרט הטוב ביותר, יהיה המועמד הישראלי לפרס האוסקר האמריקאי בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר, ויזכה למענק מטעם מפעל הפיס בסך 150 אלף שקל. במקרה שהסרט ייכלל ברשימת חמשת המועמדים הסופיים לאוסקר, יעביר הקזינו הלאומי 100 אלף שקל נוספים.

נציין כי הטקס ייערך השנה בעיר אשדוד, לאחר שבשנים האחרונות התקיים הטקס בעיר חיפה. הטקס יתקיים ב-21 בספטמבר וישודר, בשאיפה בשידור חי, בערוץ 10.

השנה נרשם מספר שיא של סרטים מועמדים: 36 סרטים עלילתיים, 48 תיעודיים ו-40 סרטים עלילתיים-קצרים. ספק אם כל חברי האקדמיה הצליחו לצפות ברוב הסרטים, בין השאר בשל לוח הזמנים הקצר שניתן לצפייה. הסרטים הקצרים וכן הדוקומנטריים נשלחו לחברי האקדמיה לצפייה ישירה במחשב, ויש לקוות כי להבא ייעשה הדבר גם בקטגוריית הסרטים העלילתיים.

בקטגורית הסרט העלילתי הטוב ביותר מועמדים הסרטים: "אפס ביחסי אנוש"; "את לי לילה"; "גט", "יונה" ו"מיתה טובה".

בקטגורית הבימוי הטוב ביותר מועמדים הבמאים: אסף קורמן ("את לי לילה"); טל גרניט ושרון מימון ("מיתה טובה"); טליה לביא ("אפס ביחסי אנוש"); ניר ברגמן ("יונה") ורונית ושלומי אלקבץ ("גט").

בדרך לחמישייה

להבדיל משנים קודמות, השנה אפשר לומר שרשימת המועמדים לסרט הטוב ביותר היא רשימה מכ ובדת. את "יונה" של ניר ברגמן עוד לא ראיתי, אך הארבעה האחרים ראויים להיכלל ברשימה, מה שמצביע על כך שהשנה הייתה שנה טובה מאוד לקולנוע הישראלי, וכן על כך שחברי האקדמיה מצביעים לפי מצפונם וטעמם האישי, ולא על-פי השתייכות למעגל חברתי זה או אחר, או גרוע מכך - על-פי הסיכוי של הסרט לזכות באוסקר.

לגבי "יונה", הדעות של חברי האקדמיה חלוקות. יש שאהבו, ויש לא מעט שלא, ויש כאלה שידעו לומר עוד בטרם ההקרנה כי השילוב של במאי מוערך כברגמן עם סרט המבוסס על אייקון תרבותי כיונה וולך, מבטיח לסרט כניסה בטוחה לחמישיית הגמר.

מעבר לכך, יש כמעט קונצנזוס לגבי "גט" של שלומי ורונית אלקבץ" וכן לגבי "את לי לילה", וכמיטב המסורת הקולנועית הישראלית, ישנה העדפה ברורה לסרטי דרמה על פני קומדיות, גם אם מדובר בקומדיות איכותיות כמו "אפס ביחסי אנוש" (שמתקרב ל-200 אלף צופים בקולנוע) ו"מיתה טובה". ההימור שלי: "גט" יזכה.