ביהמ"ש: המרכולים בת"א יישארו פתוחים בשבת עד נובמבר

דחה בקשה לסגור 21 עסקים הפתוחים בשבת, בהם הרשתות טיב טעם, ‏AM:PM‏, סופר יודה ועוד ■ השופט: "לא ייתכן שביום שלישי תוגש בקשה - וביום חמישי יינתן צו לסגירה של עסק" ■ המשך הדיון בנושא נקבע לנובמבר

טיב טעם ו AM:PM / צילום: תמר מצפי
טיב טעם ו AM:PM / צילום: תמר מצפי

תל-אביב תישאר "עיר בלי הפסקה" גם בסוף השבוע הקרוב. בית המשפט לעניינים מקומיים בתל-אביב דחה הבוקר (ה') את בקשת עיריית תל-אביב לסגור 21 עסקים שפתוחים בשבת.

המדובר במרכולים ובפיצוציות, בין היתר של הרשתות טיב טעם, AM:PM דור-אלון, סופר יודה ועוד, שקיבלו בעבר קנסות והתרעות מפני סגירה.

הבקשה נדחתה בין היתר בשל מועד הגשתה, לפני יומיים בלבד. לדברי השופט אביהם ברקאי, "לא ייתכן שביום שלישי תוגש בקשה - וביום חמישי יינתן צו לסגירה של עסק".

השופט קבע את המשך הדיון בבקשת העירייה לתחילת חודש נובמבר, סמוך מאוד ל-60 הימים שידרשו לשר הפנים להגיב להצעת התיקון לחוק העזר העירוני של עיריית תל-אביב. נזכיר כי מועצת עיריית תל-אביב קיבלה בתחילת השבוע החלטה לתקן את חוק העזר העוסק בפתיחתם וסגירתם של מרכולים בשבתות ובחגים.

התיקון מהווה מעין פשרה בין דרישות בעלי המכולות לסגור את העסקים בשבת - לבין רצונה של העירייה להותיר את המרכולים פתוחים, והוא מסדיר פתיחת מרכולים בשבת במתכונת מצומצמת בכשליש בלבד לעומת המצב כיום. עם זאת, התיקון לחוק העזר טעון את אישור שר הפנים, גדעון סער, וזה טרם השיב אם הוא מקבל או פוסל את התיקון.

גם נציגי המרכולים יצאו נגד התנהלות העירייה. במהלך הדיון אמר אחד מהם כי "בית המשפט אמר לעירייה: 'או שתגבירי האכיפה - או שתשני את החוק', אבל העירייה בחרה בדרך שלישית - גם אכיפה מוגברת וגם שינוי החוק. אני לא מבין את הלחץ ואת הבהילות. אולי הדיון יתייתר בהתאם להחלטת השר. צריך לשים סוף לסאגה הזאת".

ממטה מאבק העסקים הקטנים והמכולות בתל-אביב, שנלחם על סגירת כל המרכולים בשבתות ואשר הגיש את העתירות בנושא, נמסר בתגובה להחלטה: "הבוקר הוכח כי עיריית תל-אביב ביצעה ביממה האחרונה תרגיל יח"צני, והיא רק מעוניינת להרוויח זמן כדי לרמוס את החלטות בית המשפט בכל הקשור לאכיפת חוקי העבודה והמנוחה".

לדברי בעלי העסקים הקטנים והמכולות, "בכל הקשור לאכיפת חוקי העבודה והמנוחה, בחרה עיריית תל-אביב לפעול רק למען רווחיהם של הטייקונים והתאגידים הגדולים".

לאור מה שהם מכנים "אוזלת-ידה של העירייה", הודיעו בעלי העסקים הקטנים כי החל ממחר (ו') הם יחליפו בעצמם את פקחי העירייה, כדי לאכוף את החוק ולהבטיח שהחלטות בתי המשפט אכן מיושמות בתל-אביב.

נזכיר כי בפסק דין שנתן לפני מספר חודשים אסר בית המשפט המחוזי על עיריית תל-אביב להסתפק בהטלת קנסות על המרכולים שנפתחו בשבת, וחייב את העירייה להורות על סגירתם. בעקבות פסק הדין העירייה ביקשה לתקן את חוק העזר העירוני באופן שיאפשר לה את פתיחת המרכולים בשבת.

בסוף יוני האחרון עורר שר הפנים, גדעון סער, סערה כשמנע מעיריית תל-אביב להעביר את התיקון ופסל סעיפים בחוק החדש.

סער אף ציטט מדברים שכתב חיים נחמן ביאליק במכתב מ-1933 לגבי השבת: "ארץ ישראל בלי שבת לא תיבנה אלא תיחרב, וכל עמלכם יהיה לתוהו. עם ישראל לא יוותר לעולם על השבת, שהיא לא רק יסוד קיומו הישראלי, אלה גם יסוד קיומו האנושי. בלי שבת אין צלם א-להים, ואין צלם אנוש בעולם".

עם זאת, שר הפנים אישר על-פי סמכותו, בין היתר, את הסעיפים בחוק העזר בנוגע לפעילות המתחמים המסחריים בנמל תל-אביב, בנמל יפו ובמתחם התחנה בנווה-צדק, וכן בנוגע לחנויות הנוחות הצמודות לתחנות הדלק בשבת.

למרות ההחלטות של בית המשפט ושר הפנים, עיריית תל-אביב ממשיכה לאפשר לרוב המרכולים לפעול בשבת. בעלי המכולות הקטנות הגישו לבית המשפט בקשה לביזיון החלטותיו מצדה של העירייה.

החלטת העירייה בתחילת השבוע מאפשרת את פתיחתם של כ-165 מרכולים ופיצוציות בשבת. לפי ההחלטה, בתי העסקים לא ייפתחו בשכונות בעלות אופי דתי ולא ליד בתי-כנסת.