פלוג: "גירעון של יותר מ-3% יביא להעלאת מס חדה בעתיד"

נגידת בנק ישראל: "חריגה מיעד גירעון זה תחשוף את המשק הישראלי לסיכון משמעותי ועלולה לפגוע בנו האזרחים" ■ הנגידה הודתה כי להורדת הריבית האחרונה תהיה השפעה שלילית על מחירי הדיור והוסיפה: "הירידה בהתחלות הבנייה מטרידה במיוחד"

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

"חריגה מיעד הגירעון של 3% תחשוף את המשק הישראלי לסיכון משמעותי ועלולה לפגוע בנו האזרחים", כך אמרה היום (ג') נגידת בנק ישראל קרנית פלוג. פלוג אמרה בכנס כלכליסט כי "עלינו לגלות אחריות ולהתחשב בהשלכות של ההחלטות לאורך זמן. הגירעון המבני של ישראל, זה שאינו תלוי בזעזוזעים חד-פעמיים, הוא מהגבוהים כבר היום בעולם המערבי.

"לאחר פריצת מסגרת הגירעון ב-2012 התחיייבה הממשלה ליעד גירעון של 2.5% תוצר ל-2015. יש הטוענים כי צרכי השעה מצדיקים את העלאת הגירעון. ניתן להצדיק העלאה מסויימת של הגירעון לנוכח הוצאות 'צוק איתן' והירידה המסתמנת בצמיחה ואולם סטייה מעבר ל-3% תוצר תהווה איתות ברור לנסיגה מהמחוייבות לשמירה על משמעת פיסקאלית".

פלוג הוסיפה, כי "גירעון כזה יגדיל את יחס החוב לתוצר ויביא בעתיד לגידול בתשלומי הריבית של המשק שהגיעו בשנה שעברה ל-38 מיליארד שקל". הנגידה הזהירה עוד כי העלאת יעד הגירעון היום תביא להקטנת התקציבים החברתיים ותגרום ל"העלאת מס חדה בעתיד".

פלוג הודתה כי להורדת הריבית שעליה החליטה לאחרונה תהיה השפעה שלילית על מחירי הדיור אך טענה כי "הפיתרון היסודי לבעיית הדיור חייב לבוא מצד ההיצע ובהקשר הזה הירידה בהתחלות הבנייה שראינו בחודשים האחרונים - מטרידה במיוחד".

"הייתי מאד רוצה לומר שאפשר להקל כבר עכשיו על העוני לתת תקציבים לכל הצרכים בביטחון, בחינוך, בבריאות ובמחקר ויותר מכל הייתי רוצה לומר לכם שניתן לבצע את כל התוספות האלה בתקציב מבלי שאף אחד ישלם על כך. אבל ברור לכם שלחשוב שניתן לעשות הכל כאן ועכשיו זו אשלייה.

"חובתי להציע לממשלה מדיניות תקציב אחראית ושקולה שמסמנת אופק של צמיחה כלכלית. ההחלטות שעומדות בפני הממשלה קשות והאתגר שעומד בפני ראש הממשלה ושר האוצר איננו פשוט. על הממשלה לתת פיתרון להוצאה ציבורית מאד נמוכה שמשעותה הקצאת משאבים לתמיכה בצמיחה שתגיע לכל חלקי האוכלוסייה.

"נדרשת הגדלה מושכלת של התקציב ולבחון אלו פטורים ממס רצוי לבטל ואלו מסים אפשר להגדיל. להוצאה האזרחית יש תומכים רבים וגם למסים נמוכים, אבל התוצאה של משאלות לב אלה - הן גירעון גבוה. כנגידת בנק ישראל חובה עלי להתריע מפני התפתחות של גירעונות חריגים שעלולים לסכן את החוסן של הכלכלה שלנו", דברי פלוג.