תיק אשכנזי: תפקיד העיתונאים

באיזו מידה העיתונאים בדקו את המידע שקיבלו מברק ואשכנזי?

אבי בניהו  גבי אשכנזי / צילום: יוסי כהן
אבי בניהו גבי אשכנזי / צילום: יוסי כהן

נראה כי בתמלילי השיחות של גבי אשכנזי עם אנשיו אין שום דבר בעל ערך משפטי, אבל אי-אפשר לומר שהם לא מעניינים. אדרבא, זו תהיה טעות לעבור עליהם לסדר היום.

ערכן של השיחות הוא בכך שהן משקפות את מה שהולך בלשכות בכירים כמעט בכל מקום - בצבא, בממשלה וגם במגזר הפרטי. אנשי לשכות, שם עובדים בדרך-כלל בשביל עצמם בדרכים ישירות, וגם באמצעות קידום הבוסים שלהם. אם הבוס הרמטכ"ל יהיה מחר שר הביטחון - אז אני, דוברו או ראש לשכתו, אעלה גם כן בדרגה ובמעמד. חשבון פשוט.

איך "מכניסים" ליריב?

כלי העבודה העיקריים של אנשי הלשכות, כולל הבוסים, הם העיתונאים. אם אומרים בלשכה שיכניסו ליריב באבי-אביו, הם מתכוונים לעשות זאת באמצעות העיתונאי "שלהם". הדבר הראשון שעושה דובר או עושה או ראש לשכה בהיכנסו לתפקיד הוא לקרב אליו עיתונאי או עיתונאים שאתם יעבדו.

מה פרוש "יעבדו"? הלשכה תיתן לעיתונאי ידיעות בלעדיות, והוא בתמורה יפרסם חומר לטובת פטרונו. עיתונאים בדרך-כלל שמחים לסוג כזה של קשר, מרגישים חשובים מעצם קירבתם לאנשי צמרת, ומכך שהם משתתפים בתהליך מדיני, במינויים ובהדחות של בכירים. הסידור הזה אינו חדש.

בקלטות שפורסמו, מספרדובר צה"ל דאז, אבי בניהו, כי אהוד ברק אמר לרוני דניאל: "אשכנזי הוא קצין מעולה ... הבעיה היא אבי בניהו".

ברק אמר זאת? לא אמר? קשה לסמוך על מילה של בניהו. הוא לא בהכרח אומר מה באמת קרה, אלא מה שלדעתו יכול לסייע למטרותיו.

מכל מקום - שיחות כאלה מתקיימות מדי יום בלשכות רבות. עיתונאים רבים נהפכו לא רק למדווחים, לא רק למפרשים, אלא גם לאנשי סוד ולעתים יוזמים: "אני מציע לך לעשות כך וכך ..."

כל אנשי ברק

את השימוש היעיל ביותר בעיתונאים עושה, כרגיל, ברק, שהתמחה בכך עוד משירותו הצבאי. לרשותו עומד קומץ עיתונאים בכירים, ובעיקר דן מרגלית, שהם הנאמנים ביותר לאיש שלהם. הם מביאים לו עיתונות, רדיו וטלוויזיה. באמצעותם יכול ברק להניע תהליכים, לקדם אנשים או לפגוע בהם.

באיזו מידה עיתונאים בודקים את המידע שהם מקבלים מהאדונים שהם משרתים? או שהם מפרסמים בלי לבדוק? זו תהיה טעות לטפל בפרשה מבלי לחקור גם את חלקם של עיתונאים המעורבים בה, מבלי, כמובן, לפגוע בחיסיון העיתונאי.

פרשת אשכנזי? לא רק

בתקשורת מתייחסים לכך כאל "פרשת אשכנזי" - שזו כותרת מטעה אם לרמטכ"ל לשעבר לא מצרפים את שר הביטחון לשעבר. כמעט מכל פרסום, כולל שיחות הטלפון המתפרסמות היום, עולה מעורבותו של ברק בפרשה, שלמעשה הוא התחיל בה.