שר השיכון מינה ועדה שתדון בפיצויים לתושבי כפר שלם

בראש הועדה יעמוד מנכ"ל משרד החקלאות רמי כהן ■ יו"ר חלמיש לשעבר רחל תורג'מן מונתה כיועצת מקצועית לוועדה ■ על פי לוח הזמנים תהיה צריכה הועדה להגיש מסקנותיה תוך 75 יום

שכונת כפר שלם / צילום: תמר מצפי
שכונת כפר שלם / צילום: תמר מצפי

בהמשך לדיון שנערך במועצת מקרקעי ישראל לפני כשבועיים מינה שר השיכון ויו"ר המועצה אורי אריאל ועדה שתדון במתווה הפיצויים של תושבי כפר שלם. בראש הוועדה יעמוד מנכ"ל משרד החקלאות רמי כהן, חבר מועצת מקרקעי ישראל וחבר ועדה נוסף שקיבל את כתב המינוי הוא רכז רשות מקרקעי ישראל תכנון והגנת הסביבה במשרד האוצר, גם הוא חבר המועצה.

בנוסף, מינה שר השיכון גם את עו"ד רחל תורג'מן, מי שכיהנה בעבר כיו"ר חלמיש ופעלה רבות מול נציגי התושבים בכפר שלם. נציין כי שמה של תורג'מן הפועלת היום כעו"ד פרטית וחברת דירקטוריון במספר חברות עלה מצדם של אנשי כפר שלם שביקשו כי במסגרת הדיונים יהי גם מי שבקיא בנושא מקרוב ופעל מולם בעבר.

כזכור, ימים ספורים לפני שהתכנסה מועצת מקרקעי ישראל בפעם האחרונה, בסוף אוגוסט, העבירה הנהלת רמ"י למועצה מסמך הקובע את הקריטריונים לפיצויי מאות תושבי כפר שלם. מסמך זה שהועבר על ידי עיריית תל אביב, רשות החברות ונציגי חלמיש (החברה האחראית על מתחם כפר שלם) טיפל בסוגייה לאחר שנים ארוכות בהן נמנעו כל הגורמים הרלוונטיים לדון בנושא. בעוד הקריטריונים שהוצגו במסמך זה היו מקובלים על משרד השיכון, רמ"י, עיריית תל אביב-יפו, חלמיש ורשות החברות, הוא גרר התנגדות קשה מצד תושבי כפר שלם שלא שותפו בהכנתו. התושבים פנו לשר השיכון ולשר האוצר ומחו על העובדה שלא שותפו בהכנת המסמך וכי הקריטריונים שנקבעו מפלים ואינם מקובלים עליהם. במקביל, גם גורמי מקצוע שהיו מעורבים בנושא בעבר ובהווה הביעו תמיהה על כך שתושבי כפר שלם לא היו שותפים בתהליך. בעקבות הלחץ שהופעל ובעקבות רצון כל הצדדים להביא לפתרון הסוגייה ירדה בסופו של דבר ההצעה מסדר היום של מועצת מקרקעי ישראל ונקבע כי תגובש ועדה שתדון בנושא בשיתוף התושבים.

על פי כתב המינוי לועדה, תפקידיה יהיו שמיעת הערות של גורמים ציבוריים ונציגי המחזיקים במקרקעין בכפר שלם שיוזמנו בהתאם לשיקול דעתם של חברי הועדה וגיבוש המלצה למועצת מקרקעי ישראל למתווה הפיצוי והפינוי. כתב המינוי גם כולל לוחות זמנים לעבודת הועדה וקובע כי תתחיל את עבודתה באופן מיידי, החל מאתמול (א') ותגיש את מסקנותיה עד 75 יום מיום תחילת פעילותה. 15 יום לאחר הגשת המסקנות תדון מועצת מקרקעי ישראל בנושא.

כזכור, המתווה המקורי שהיה אמור לעלות לדיון במועצת מקרקעי ישראל האחרונה, אליו התנגדו התושבים, הציע שהמשפחות שיחתמו על הסכם עם המדינה יקבלו פיצוי על פי מפתח זכאות, כאשר משפחות של דור ראשון ושני יקבלו בין 1.3 מיליון שקל ל-1.6 מיליון שקל למשפחה. על פי ההצעה, גם משפחות של דור שלישי יזכו לראשונה גם הן לפיצוי של כ-350 אלף שקל.