קרדן NV פותחת במגעים להסדר חוב של כ-350 מיליון אירו

ההודעה של קרדן מגיעה על רקע פירעונות חוב כבדים שהיא נדרשת לבצע בתקופה הקרובה, ללא מזומנים כמעט בקופתה ולאחר הצמדת הערת "עסק חי" לדוחות הרבעון השני

יוסף גרינפלד / צילום: תמר מצפי
יוסף גרינפלד / צילום: תמר מצפי

אחרי תקופה ארוכה של לחץ מצד מחזיקי האג"ח, הרימה היום הנהלת קרדן NV ידיים והודיעה על נכונותה להיכנס למו"מ על אחד מהסדרי החוב הגדולים בתולדות שוק ההון, בהיקף של כ-350 מיליון אירו (כ-1.65 מיליארד שקל). דירקטוריון חברת ההחזקות, שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, החליט אמש להיענות לפניית הנאמנים ונציגות מחזיקי האג"ח ו"לפתוח במגעים במטרה לבחון אפשרויות להסדר עם מחזיקי האג"ח".

לפי קרדן , המגעים נוגעים ל"דחייה או פריסה מחדש של התשלומים שעל החברה לשלם על חשבון איגרות החוב ותשלום החוב במלואו". בחברה ציינו גם כי "אין כל ודאות שהמגעים עם הנאמנים והנציגות המשותפת יבשילו לכדי הסדר".

בקרדן, המנוהלת על ידי שוקי אורן, הדגישו כי במקביל למגעים, החברה "תמשיך לפעול לקידום עסקאות שונות, לרבות שלוש עסקאות מהותיות, שמטרתן לאפשר לה לעמוד בהתחייבויותיה כלפי נושיה במועד". על רקע מצבה הפיננסי העגום, עדכנה קרדן לאחרונה כי כל אחת מהעסקאות הללו, הנוגעות כנראה לעסקי הנדל"ן והתשתיות שלה בסין, צפויה לייצר לה - אם תתממש - מזומנים בהיקף של 60-80 מיליון אירו.

לקרדן כמה נכסים מרכזיים בסין, בהם פרויקט הנדל"ן Europark Dalian, על מחצית מהחזקותיו ניהלה בעבר מו"מ למכירה תמורת 85 מיליון דולר. בנוסף, בחנו בחברה בעבר הכנסת שותף לחלק מהפעילות של תהל בסין.

מצבה הפיננסי של קרדן NV אינו פשוט כבר יותר שנתיים. בשבועות האחרונים נרשמה עליית מדרגה שבאה לידי ביטוי בהצמדת הערת "עסק חי" לדוחות הרבעון השני שלה, ובהורדת דירוג החוב של החברה בשתי דרגות ל-CC - דרגה אחת לפני חדלות פירעון. אירועים אלה הגבירו את הלחץ בקרב מחזיקי האג"ח, החוששים מחוסר יכולת החברה לעמוד בהתחייבויותיה במועדם. שתי סדרות האג"ח של קרדן NV נסחרות כבר זמן רב בתשואות זבל של 33%-75%.

נזכיר כי כבר לפני שנה ניסו מחזיקי האג"ח לפעול להתנעת הסדר חוב בחברה, לקראת תשלום ענק של כ-100 מיליון אירו, אולם, בסופו של דבר הצליחה קרדן לעמוד בתשלום, בעיקר בזכות מכירת מניות חברת הנדל"ן GTC, שפעלה עבורה במזרח אירופה.

נכון להיום עומד בפני החברה תשלום ענק נוסף למחזיקי האג"ח: 101 מיליון אירו בפברואר 2015, ועוד לפני כן, בדצמבר השנה, היא נדרשת להשיב הלוואה של 28 מיליון אירו לבנק דיסקונט. בפברואר 2016 תידרש קרדן להחזר אג"ח נוסף בהיקף של קרוב ל-100 מיליון אירו. מול אלה לקרדן יש כיום גירעון של 98 מיליון אירו בהון החוזר (סולו) וקופת המזומנים שלה ריקה כמעט לגמרי.

נפגעה מהמשבר במזרח אירופה

קרדן NV עוסקת כיום בשלושה תחומים מרכזיים, כולם בשווקים שמעבר לים: נדל"ן בסין, תשתיות מים (באמצעות חברת תהל) ושירותים פיננסיים במדינות מזרח אירופה.

מאז משבר 2008 שהיכה בשווקים בכלל ופגע קשות בשוקי מזרח אירופה, שם היו מרוכזים עיקר עסקיה של קרדן, סובלת חברת ההחזקות של גרינפלד ושנור מהפסדים כבדים, שהצטברו בחמש השנים האחרונות לסכום עתק של כ-400 מיליון אירו (2 מיליארד שקל). היום קשה כבר לזכור כי בסוף 2007 נסחרה החברה בשווי של יותר מ-6 מיליארד שקל ואף נכנסה למדד המעו"ף. מאז מחקה החברה כמעט את כל שוויה, והיא נסחרת בשווי זניח של כ-150 מיליון שקל בלבד.

לגרינפלד ושנור, בעלי השליטה בקרדן NV, יש זרוע פעילות נוספת: קבוצת קרדן יזמות, שנוסדה ב-2011 כחלק משינוי מבני שבוצע בקבוצה ומתרכזת בשוק המקומי (ראו תרשים). חברה זו מחזיקה באמצעות חברה בת, קרדן ישראל, בפעילות בתחומי הרכב (יבוא וליסינג), הנדל"ן והתקשורת, והיא נסחרת בשווי של כ-100 מיליון שקל בלבד, כשגם מצבה רחוק מלהיות מלהיב.

בדוחותיה למחצית הראשונה של 2014, שפורסמו בסוף אוגוסט, הפנו רואי החשבון של קרדן יזמות את תשומת לב המשקיעים להתחייבות של 101 מיליון שקל שיש לחברה לבנק, מול יתרת מזומנים של 7 מיליון שקל וגירעון של כ-10 מיליון שקל בהון החוזר (סולו).

רואי החשבון מציינים כי "יכולתה של קרדן יזמות לעמוד בפירעון התחייבויותיה בשנים 2015 ואילך מותנית בגיוס הון, קבלת דיבידנדים או קבלת מימון בהתבסס על שעבוד מניות קרדן ישראל ו/או מימוש החזקות מסוימות בקרדן ישראל".

לפני כשבוע הודיעה חברת קרדן נדל"ן, שבשליטת קרדן יזמות, על כוונתה לגייס כ-120 מיליון שקל באג"ח. כעת, עם החלטת קרדן NV (הנמצאת אף היא בשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור) לקדם הסדר חוב עם מחזיקי האג"ח שלה, מתרבים סימני השאלה לגבי גורל ניסיון הגיוס. האם הגופים המוסדיים יענישו את קרדן נדל"ן, הנמצאת תחת אותה בעלות, על חטאי קרדן NV , למרות שלדבריהם מדובר בהנפקה ראויה?

המוסדיים למודי אכזבות בכל הקשור להתנהלות בעלי השליטה בקרדן NV. כבר למעלה משנה שנציגות האג"ח בחברה - הכוללת את מיטב דש, כלל, הפניקס, הראל, פסגות ואלטשולר שחם - מנסה לפתוח בהליך להסדר חוב, אולם בחברת ההחזקות של גרינפלד ושנור התעקשו שאין סיבה להיכנס למו"מ.

על פניו, למוסדיים לא חסרות סיבות לצאת בהצהרות לפיהן הם לא ישתתפו בהנפקת האג"ח של קרדן נדל"ן, אך כרגע נראה כי הגורם העיקרי שעומד מאחורי הצהרות האקטיביזם המוסדי בקרדן נדל"ן, הוא הניסיון של המוסדיים ללחוץ על בעלי השליטה בחזית ההסדר של קרדן NV.

אמנם בפועל קרדן NV עמדה עד כה בתשלומי האג"ח שלה, אך הדבר העיקרי שמטריד את מחזיקי האג"ח (שחלקם מחזיקים במקביל גם בקרדן נדל"ן) הוא שהנהלת החברה לא הכירה בבעיה בזמן אמת, לפני שנתיים-שלוש. השינוי בעמדת החברה, המנוהלת על ידי שוקי אורן, הגיע רק לפני כשבועיים, בין היתר לאחר שלדוחות החברה לרבעון השני צורפה הערת "עסק חי" וחברת S&P מעלות הורידה את דירוג האג"ח שלה ל-CC - דרגה אחת לפני כניסתה לחדלות פרעון.

לצד התעקשות להתעלם מהבעיה, לאורך כל הדרך הקפידו בעלי השליטה לשדר כי אין בכוונתם להזרים הון בהסדר - וככל הידוע תפיסה זו לא השתנה גם כיום. כדי שהסדר החוב יצליח, אומרים חלק מהמחזיקים, תרומת הבעלים היא הכרחית, וצריכה לנוע סביב כ-10% מהחוב.