אלה החברות בבורסה שירוויחו הכי הרבה מהתחזקות הדולר

בבית ההשקעות אקסלנס צופים כי התחזקות הדולר עשויה להיעצר רק בשער של 4 שקלים ■ "היחלשות השקל היא בבחינת פלוס גדול לאלביט מערכות שכ-75% מהכנסותיה מגיעות מיצוא, בעוד הוצאותיה השקליות הן משמעותיות"

דולר / צילום: thinkstock
דולר / צילום: thinkstock

אלביט מערכות , נובה ונייס צפויות ליהנות מהמשך התחזקות הדולר מול השקל, ומנגד, מניות חברות המזון, ובפרט אסם , ייפגעו מהמגמה. כך מעריכים היום (ד') האנליסטים של מחלקת המחקר של אקסלנס ברוקראז', שבחנו את השפעת היחלשות השקל וההאטה בכלכלה הישראלית על מניות מדד ת"א 25. הבוקר הדולר כבר נגע ברמה של 3.65 שקל - התחזקות של כ-7% בתוך חודשיים.

"הצמיחה בתוצר מאטה בצורה מובהקת ולכך יש להוסיף את המשך השחיקה במאזן התשלומים והעמקת הגירעון בחשבון הסחורות של מדינת ישראל", כותבים האנליסטים. לדבריהם, "האופציות הנשקלות על ידי הממשלה לא מעוררות ביטחון רב. העמקת הגירעון תסיט משאבים מהמגזר הפרטי, ותפגע בתדמית האחראית של המדינה; ואילו העלאת מסים תחנוק עוד יותר את המגזר הפרטי המקרטע. הכלכלה לא תיוושע מצעדים כאלה". על רקע זה, מעריכים באקסלנס כי התחזקות הדולר לא תיעצר גם בשער של 3.8 שקל - המהווה קונצנזוס - ועלולה אף להגיע לרמה של 4 שקלים לדולר.

בהינתן שהשקל ימשיך להיחלש וההאטה בפעילות הכלכלית המקומית אכן תוסיף לתת את אותותיה, מה כדאי למשקיעים לעשות בתיק ההשקעות שלהם? באקסלנס ממליצים להם "לתפוס מחסה" בחברות אשר עשויות להרוויח מהיחלשות השקל: מגזר ההיי-טק ואלביט מערכות מוזכרים כמרוויחים העיקרים מהמגמה, כשלדעת האנליסטים מגזרים אלה אינם מושפעים מההאטה בכלכלה המקומית.

גם טבע צפויה ליהנות מהמגמה אם כי באקסלנס מזכירים שענקית התרופות סובלת מרמה גבוהה של אי ודאות הנוגעת לעסקי הקופקסון (התרופה הנמכרת והרווחית ביותר של טבע, שעלולה להיתקל בתחרות גנרית בקרוב), וממליצים על זהירות בהשקעה בה.

"מנגד, אנו מציינים לשלילה את יצרני המזון ובעיקר אסם. מגזר המזון ייאלץ לשלם מחירי יבוא גבוהים יותר, בעיקר אם השקל ייחלש גם יחסית לאירו", נכתב בסקירה.

בנוסף מציינים באקסלנס לטובה מספר חברות מקומיות שנוקטות צעדי ייעול, אם כתגובה להאטה בכלכלה ואם כתגובה לאתגרים ספציפיים בסקטורים בהם הן פעילות. כאן מוזכרים מגזר הבנקים - בעיקר בנק לאומי ובנק הפועלים (ובעתיד אולי גם דיסקונט) - מגזר הסלולר "שחותך משמעותית בעלויות", כיל וטבע.

"בטווח הקצר הבנקים לא ייפגעו"

כאמור, מגזר ההיי-טק ואלביט מערכות אמורים ליהנות מהתמשכות המגמות הנוכחיות. להערכת האנליסטים, "עם העלייה בצבר והצלחתה המתמשכת של אלביט בחדירה לשווקים חדשים - יש מקום לאופטימיות. כמו כן, יש מקום לאופטימיות בטווח הקרוב בהנחה שהחברה תצליח לתרגם את ביצועיה במבצע צוק איתן לחוזים ללקוחות חו"ל".

עוד מוסיפים שם כי "היחלשות השקל היא בבחינת פלוס גדול לאלביט שכ-75% מהכנסותיה מגיעות מיצוא בעוד ההוצאות שלה בצורת משכורות שקליות הן משמעותיות". להערכתם, אם שער הדולר יגיע ל-4 שקלים, תיתכן תוספת של כמה אחוזים לרווח הנקי של אלביט מערכות.

ומה תהיה ההשפעה על מניות הבנקים? "בניגוד לעבר, הבנקים הרבה פחות רגישים לתנודתיות מטבעית, בעיקר כתוצאה משינוי הגדרת חברות הבנות בחו"ל כיחידות אוטונומיות, ומהקטנת החשיפה לחו"ל בכללותה", כותבים בבית ההשקעות. "נכסי הסיכון אמנם עדיין רגישים במעט להתחזקות הדולר, אך לא באופן מהותי, וגם רווחי המטבע כבר לא מהותיים וברובם מקוזזים בשורת המס".

מנגד מציינים שם כי "אין ספק שהבנקים רגישים להאטה בפעילות הכלכלית", אבל השפעה זאת באה לידי ביטוי רק לאחר זמן מסוים. "בטווח קצר הבנקים ימשיכו ליהנות מרווחי מסחר, רווחי הון ורקובריס", כותבים באקסלנס. מבין הבנקים מציינים שם כי "בנק לאומי נראה הכי חסין להאטה, מבחינת איכות האשראי, פעילות חו"ל ופוטנציאל השבחה כתוצאה מתהליכי התייעלות".

עוד מגזר בולט בבורסה הוא הנדל"ן. לדברי האנליסטים, בתחום הנדל"ן למגורים - שמתמודד כיום בעיקר עם הקיפאון שקשור לאישור חוק מע"מ 0% - "סביבת הפעילות שהייתה בעבר דולרית ברובה, הפכה בעידוד בנק ישראל לשקלית לחלוטין, ולשינויים בשער החליפין אין כיום השפעה מידית על המחירים".

גם בתחום הנדל"ן המניב מציינים האנליסטים שחוזים צמודי דולר נדירים היום. "השפעה חיובית צפויה להיות על חברות הנדל"ן המניב מוטות חו"ל, כאשר עליית המט"ח תעלה הן את שווי הנכסים והן את התזרים מהם בתרגום לשקלים".

"נהנתה מהמגמה וכעת תיפגע ממנה"

כאמור, להערכת האנליסטים ענף המזון יושפע לרעה מהמגמות הקיימות. "ההאטה הכלכלית כבר החלה לקבל ביטוי בדוחות החברות, כשסקטור המזון רשם קיטון ריאלי מתחילת השנה בעיקר כתוצאה מירידות מחירים", כותבים האנליסטים. "המבצעים החלו כזמניים כתוצאה מירידה כמותית בצריכה והתגלגלו להפחתות מחיר קבועות כתוצאה מההאטה, התחרות וההכנה לרגולציה הקרבה. אנו מעריכים שגורמים אלו ימשיכו להשפיע".

"בצד הספקיות", מציינים באקסלנס, "לאחר שראינו שיפור ברווחיות הגולמית בשנתיים האחרונות כתוצאה מהתחזקות השקל, כאשר הן מייבאות מוצרים מוגמרים וחומרי גלם, כעת הן עלולות לסבול ממגמה הפוכה ככל שהשקל ייחלש". כדוגמה מציינים שם את אסם, "שנהנתה יותר מהמגמה בעבר, וצפויה לסבול ממנה כעת".

"בשורה התחתונה", כותבים האנליסטים, "אומנם סקטור המזון נחשב דפנסיבי אך בשל משקלו בסל ההוצאות של הצרכן, וקשיחות ההוצאה על מגורים (שכירות או משכנתה) וההוצאות הממשלתיות (ארנונה, חשמל, מים וכו') אנו רואים כבר היום את הפגיעה בתוצאות החברות הפעילות בו, שאליה מתווספת השפעת שערי חליפין".

איך תשפיע היחלשות השקל על החברות והמגזרים בישראל
 איך תשפיע היחלשות השקל על החברות והמגזרים בישראל