שנה טובה ויקרה

כך יכולים מנהלים לנצל לטובתם את מנהג המתנות לחג

מתנה / צילום: thinkstock
מתנה / צילום: thinkstock

"כמה אתם מקבלים לחג?" - שאלת השאלות במפגש עובדים מארגונים שונים במעלית של בניין עסקים טיפוסי.

צרות של עשירים

הכלל הראשון בקביעת ערך מתנות החג לעובדים הוא החיבור למה שמקובל בקרב חברות מתחרות בתחום. אולם לטובת המורל - כשיש די תקציב - עדיף תמיד לשאוף מעט מעלה מהן.

ראשית, בגלל הערך הפסיכולוגי והתדמיתי ברמת הפרט: ארגון שמתגמל את עובדיו יפה בחג כמו אומר לעובדיו - אני ארגון שווה, ואתם שווים כמוני. אתם ראויים למתנה מכובדת, ויכולים להיות גאים בעצמכם. אלה שמקבלים פחות מהמקובל בארגון מקביל יחושו נפסדים ומתוסכלים, גם אם קיבלו רק מעט פחות מחבריהם מבחוץ. לעומתם, אלה שמקבלים מעט יותר, מסיקים שהארגון שבו הם עובדים ממצב עצמו גבוה יותר מן האחרים, וברוב המקרים הדבר ישליך גם על האופן שבו הם תופסים את עצמם.

שנית, העובדים יודעים כמה מקבלים בארגונים אחרים, זוהי ללא ספק שיחת היום בימים אלה בין עובדים מארגונים שונים. בהתאם לכך, ארגון שמעניק מתנה גדולה יותר - אף במעט - ייחשב למקום נחשק יותר לעבודה. העובדים מארגונים אחרים לא מכירים אותו מבפנים, וזו הזדמנות למנהלים לטפח את המותג שלהם כלפי חוץ. לכן, אם ההנהלה מעוניינת לציירו כמקום רחב לב שדואג לעובדיו וככל הנראה רווחי מספיק כדי לתגמלם, משמע, מקום ששווה לעבוד בו, עדיף לתקצב את התלושים מעט גבוה מהארגונים המתחרים.

כשאין תקציב: פידבק אישי

כשנער משלים שנת לימוד בחוג קרטה הוא מקבל חגורה חדשה, שמשמעה: התמדת, השקעת - מגיע לך. כך יש להעניק גם את המתנה בחג. לא הכל רק כסף ותחרות. למתנת החג יהיה ערך רב פי כמה בעיני מקבליה, אם יזכו גם לפידבק מקצועי ואישי בנוסף.

נקודת המוצא היא שפידבק, לבדו, פועל כממריץ ומעודד תחושת שייכות ומוטיבציה. תלושים, לבדם, משמחים את העובדים. ביחד - פידבק ותלושים - חגיגה שלמה, הזדמנות לשלוח את העובדים לחופשת החג עם חיוך, בתקווה שישובו עמו גם לאחריה.

זה מתאים במיוחד בראש השנה, תקופה המתקשרת לפתיחת דף חדש. מנהלים יכולים לתפוס טרמפ על תודעת ההתחלה החדשה הזו, ולהעניק את מתנתם לעובדים בצירוף פידבק מקצועי או אישי שמשדר: אני רואה אותך. אתה חשוב לי. כך, במפגש הרמת הכוסית, אפשר להעניק את התלושים באופן אישי לכל אחד ואחד בצוות, בליווי כמה מילים רלוונטיות לגביו, באזני חבריו.

למשל, מקצועית: "השנה הוכחת שאתה מסוגל לקחת על עצמך תחום שלם, ללמוד ולהתמחות בו, ולמנף אותו גבוה מכפי שציפינו. תודה", או - "הצטרפת אלינו השנה, והסתגלת במהרה - חברתית ומקצועית. אנחנו שמחים שאתה אתנו". ואפשר גם בנימה אישית: "כולנו יודעים שזו הייתה שנה לא קלה בשבילך, וגאים בך על הדרך שבה התמודדת. המשכת להגיע לעבודה עם מרץ וחיוניות, והישגיך נשמרו. אנחנו מאחלים לך שנה מתקנת וטובה".

הזדמנות ליצירתיות ולגיבוש

את טקס הענקת המתנות כדאי לערוך כך שיחזק את תחושת השייכות לארגון, וביצירתיות. כשהטקס קבוע, יצירתי ומהנה, כולם מכירים אותו, מצפים לבואו, וחשים אחווה וגיבוש.

הכרתי מנהל שנהג להגיש את התלושים בליווי כרטיס גירוד של "חיש גד", עם ברכה אישית. העובדים נהגו לצפות לזה בקוצר רוח, בכל שנה, וטקס גירוד הכרטיסים היה תמיד משעשע ומשמח. מנהלת אחרת ניצלה את ההזדמנות לערוך גיבוש לעובדיה דרך משחק "חפש את המטמון", שבו חברו כולם יחד כדי לאתר מעטפה אחר מעטפה שהוחבאו ברחבי המשרד, עד אחרון המקבלים.

מנהל אחר יצר, באמצעות אחד היישומים הפתוחים ברשת, עמוד ראשי של גיליון עיתון מפוברק, שכל כולו עוסק בעובד המקבל מתנה: תמונתו, כותרות משעשעות אודותיו, אייטמים מומצאים שחלקם קשורים לאירועים שונים מחייו ומהתנהלותו המקצועית, וכד'. זה היה מקור לצחוק ולשמחה בצוות, ונתפס כהשקעה מרובה של המנהל, שעצר כדי לחשוב על כל עובד באופן אישי, והשקיע זמן בכל העניין.

כך סיפר לי מנהל כזה: "בחברה הקודמת שעבדתי בה היינו מקבלים את המעטפה בצורה יבשה וחסרת כל יחס אישי, ונשבעתי לעצמי שביום שבו אהיה זה שמחלק את המתנות, זה יהיה אחרת לגמרי. כיף לראות את העובדים מקבלים את המתנה עם חיוך, מתגלגלים מצחוק, ואומרים לי - אין עליך!".

אין כסף? תנו מתנה מותאמת אישית

בארגונים שבהם אין תקציב לתלושים בערך גבוה, אפשר להעניק מתנה ששוויה פחוּת מגובה התלושים המקובלים בתחום.

כדי למנוע דמורליזציה, כדאי לבחור במתנות בעלות ערך זהה, אך הן יכולות להיות שונות זו מזו במהותן, לשם היצירתיות והיחס האישי: כרטיסיית כניסות למשחקייה להורה לילדים קטנים, מזוודת חטיפים ללא גלוטן לעובד שחולה בצליאק, שובר לארוחה זוגית לעובד שהתחתן לא מזמן, סכין שף לעובד חובב בישול, סט של קפסולות קפה לעובדת שקנתה לאחרונה מכונת קפה, שובר לרכישת נעליים בחנות ספורט לחובב ספורט, שובר לרכישה בחנות ציוד לאופניים לעובד שמדווש לעבודה, ועוד.

כדי למנוע מצב של חשד לאפליה מצד העובדים, בעת הענקת המתנות אפשר לציין בפניהם שכל המתנות בעלות ערך זהה, אך מותאמות אישית, בשביל הכיף. השונוּת בין המתנות תגרום להם להתעניין ולדבר על זה, ולהתקרב זה לזה על רקע הסיפור העומד מאחורי המתנה.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם. פניות ליעל מהודר אפשר לשלוח בדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר לפנות אליה גם בפייסבוק.