סלינגר לדירקטורים במוסדיים: "שפרו תפקודכם כשומרי סף"

המפקחת על הביטוח: "מבלי שחברות ירימו את דגל האחריות התאגידית, הן לא תזכינה באמון הצרכן"

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

"על הדירקטורים בגופים המוסדיים להעמיק ולשפר את תפקודם כשומרי הסף", כך אמרה היום הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, דורית סלינגר, בכנס ראשון מסוגו שקיים האגף בראשותה, המיועד לדירקטורים בגופים המוסדיים.

סלינגר הסבירה, כי "אנו מצפים מהדירקטורים להכיר את הרגולציה, את התנהלות הענף הפנסיוני בכלל ואת התנהלות החברות שבהן אתם מכהנים. על הדירקטורים לפקח ולבקר את פעילות החברות, ולפעול להטמעת עקרונות של הוגנות וממשל תאגידי תקין. יישום עקרונות אלו יגביר את אמון הציבור בחברות הציבוריות. מבלי שחברות ירימו בעצמן את דגל האחריות התאגידית, וינהגו בדרך של שקיפות והוגנות, הן לא תזכינה באמונם של הצרכנים".

סלינגר כבר הספיקה, במהלך שנתה הראשונה בתפקיד, לכופף דירקטורים בגוף מוסדי בולט כדי שיפעלו בהתאם לאחריות שלדידה רובצת על כתפיהם. במהלך סאגת אישור/אי-אישור שכר מנכ"ל הפניקס, זימנה סלינגר באופן חריג את הדירקטורים בקבוצה כדי שיסבירו את הצבעתם בנושא.

לאחרונה החלה הממונה לזמן עצמה לישיבות בדירקטוריונים של חברות ביטוח, במטרה להסביר לדירקטורים באותן חברות את הדגשים שעליהם לפעול על פיהם, לפי דעתה.

כך, בכנס היום התייחסה סלינגר לתיקון 40 - שמטרתו הגברת האחריות של חברות הביטוח על מוצרי הביטוח שהן משווקות - שעומד בפני אישורו במליאת הכנסת, ואמרה כי "חברות הביטוח בשלות מספיק כדי לקחת את האחריות ולשווק פוליסות העומדות בעקרונות כתובים שיעודכנו על-ידי האגף מפעם לפעם".

בהתייחס לסוכני הביטוח, היא אמרה ש"אין בכוונתנו להתערב במערכת היחסים שבין חברת הביטוח לסוכניה. שניהם גופים עסקיים המסוגלים לנהל משא ומתן. נתערב במקום שבו אופן התגמול פוגע, או שיש חשש לניגוד אינטרסים אל מול טובת הפרט".

סלינגר דיברה על כך ש"תפקידנו הוא לדאוג למבוטחים", תוך שהציגה סקר שממצאיו מורים על רמת אמון נמוכה יחסית של הצרכנים בתאגידים הפיננסיים. לדבריה, "הציבור לא חש את הרגולציה בענף, ולראיה, 50% מהציבור חושב שהרגולציה לא מספקת. הציבור היה מצפה מהרגולציה להיות יותר פעילה בתחום הפיננסי. נוסף על כך, אנו רואים שהציבור מתעניין בעיקר בעמלות, בדמי ניהול, בריביות - על מה אנו מוציאים את כספנו".

החשיבות של הדירקטורים בגופים המוסדיים - בחברות הביטוח, בבתי השקעות, בקופות גמל ובקרנות פנסיה - הולכת וגדלה על רקע היותם של גופים אלה מנהלים של כספי ציבור בהיקף אדיר, ונותני שירות מרכזי למיליוני לקוחות.

נוסף על חשיבותם כמפקחים על אופן התנהלות הגופים המוסדיים, לדירקטורים יש חשיבות רבה גם מעצם היותם חלק ממערכי קבלת החלטות ההשקעה של הגופים המוסדיים, ובעיקר דח"צים שלוקחים חלק בוועדות השקעה של כספי העמיתים והמבוטחים בגופים המוסדיים.