אופ"א צירפה את גיברלטר למשפחת הכדורגל? פיפ"א לא שמעה על זה

הטריטוריה הקטנה, שנמצאת בשליטה בריטית, כבר משחקת במוקדמות היורו - אך הארגון העולמי מסרב בינתיים להכיר בה ולהכניס אותה למוקדמות המונדיאל

נבחרת גיברלטר בכדורגל / צלם: רויטרס
נבחרת גיברלטר בכדורגל / צלם: רויטרס

מאבק ארוך מאד, שהגיע עד ל-CAS, הסתיים עבור גיברלטר בניצחון במאי 2013, עת הכריע בית המשפט הגבוה לדיני ספורט בשווייץ, כי הטריטוריה הקטנה (פחות מ-30 אלף תושבים), שנמצאת בשליטת בריטניה אך נמצאת על שטח ספרדי - התקבלה כחברה ה-54 באופ"א. לפיכך, החלה הנבחרת המקומית להשתתף במוקדמות יורו 2016 (הובסה 7-0 במשחק הפתיחה שלה על-ידי פולין).

רק שלפחות נכון לעכשיו, הארגון העולמי פיפ"א מסרב לשתף פעולה עם אופ"א, ולא מוכן להכיר בגיברלטר: ספ בלאטר, הנשיא, הודיע כי צירופה מנוגד לתקנון ולכן בקשתה להיות מוכרת לא מתקבלת. "התאחדות המבקשת להצטרף לפיפ"א חייבת לארגן ולפקח על כדורגל במדינה שלה, בתנאי שמדובר על מדינה עצמאית", אמר בלאטר. על-פי אתר insidethegames, תקנון פיפ"א מגדיר "מדינה עצמאית" ככזאת ש"מוכרת על-ידי הקהילה הבינלאומית".

בגיברלטר, שמעוניינים כי פיפ"א תשלב אותם במשחקי מוקדמות מונדיאל 2018 - הודיעו כי יפנו שוב ל-CAS על מנת לקבל את ההכרה גם ברמה העולמית, ולא רק האירופית. "אנו מאוכזבים שעניינים פוליטיים שוב גוברים על השיקולים הספורטיביים", נמסר בתגובה להחלטת פיפ"א מההתאחדות הגיברלטרית.

ההחלטה של פיפ"א שלא לכלול את גיברלטר מעט שנויה במחלוקת, שכן ישנן התאחדויות כדורגל החברות בה שלא עונות לחלוטין על תנאי התקנונים. דוגמה אחת בולטת היא ההתאחדות הפלסטינית - שמסונפת לפיפ"א מאז 1998. בסך הכל חברות בפיפ"א 209 התאחדויות כדורגל מרחבי העולם, ביניהן כמה שנמצאות גם הן במדינות שבשליטה בריטית (וויילס, סקוטלנד, צפון אירלנד).