המדינה מעניקה לגולן טלקום הקלות נוספות במכרז דור 4

יופון החליטה שלא להתמודד במכרז עקב העדפה פסולה של גולן ותנאים לא שיוויוניים במכרז, לטענתה

מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי
מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי

הקלות נוספות במכרז הדור הרביעי שנועדו לתמוך בגולן טלקום ובאקספון. משרד התקשורת הודיע על שינוי המתייחס לדרישה לאחזקת שליש מהאתרים ברשת סלולרית משותפת, כך שבמקום שהמפעיל הקטן יצטרך להיות בעלים של שליש מהרשת, הוא יוכל להציג זכות שימוש שווה ברשת המשותפת.

זהו סעיף שאם לא היה משתנה ספק אם גולן או אקספון יכלו להתמודד במכרז, מכיוון שהמשמעות היא שהם היו צריכים להקים מאות אתרים בעצמם, או לקנות מאות אתרים מהמפעיל הסלולרי שאיתו הם ישתפו רשת, וזה דבר שלא ניתן ליישום, כפי שהבין בסופו של דבר משרד התקשורת ולכן שינה את התנאי ברישיון.

הסבר: משרד התקשורת סבר שעל מנת להראות רצינות של מתמודדים חדשים וקטנים במכרז על תדרי הדור הרביעי, נדרשת מהם חובה להיות בעלים של שליש מהאתרים הסלולריים ברשת, וזאת מלבד הדרישה לערבות, הסכם ההשקעה ברשת (זכות שימוש), דמי רישיון ועוד. הסעיף היווה מכשול גדול משום שהמשמעות שלו הייתה ששחקן קטן או חדש היה חייב להקים אתרים בהיקף של שליש רשת, שזה אומר סדר גודל של לפחות 500-600 אתרים סלולריים, משימה שהיא כמעט בלתי אפשרית בתנאים של היום.

הטיעון שהציגו גולן ואקספון אמר שמשרד התקשורת דורש מהם ללכת עם חגורה ושלייקס במקביל ושהדרישה היא בלתי ריאלית מפני שדמי הרצינות של החברות באה לידי ביטוי ב - 80 מיליון שקל ערבות, קניית התדרים שלא ברור כמה יעלו, דמי רישיון, הסכם להשקעה ברשת ביחד עם המפעיל הוותיק ועוד - כל אלה מביאים את המפעיל הקטן להשקעות של מאות מיליוני שקלים, ולכן הדרישה לשליש מאתרי הרדיו היא מיותרת.

משרד התקשורת ערך שימוע בעניין ופרסם את החלטתו שמאפשרת שינוי במודל ההשקעה כך שבמקום בעלות על אתרים, השחקנים החדשים יצטרכו להראות זכות שימוש שווה ברשת המשותפת עם המפעיל הוותיק.

עוד נודע ל"גלובס" כי חברת יופון החליטה שלא להתמודד במכרז הדור הרביעי. היום מדובר במועד האחרון שאפשר היה להירשם למכרז והחברה שהיא מפעיל סלולרי וירטואלי החליטה בסופו של דבר לא להתמודד לאחר שהגיעה למסקנה כי מדובר בתנאים שאינם שיוויוניים כלפיה ומעניקים העדפה פסולה לגולן טלקום.