קרע בין ארה"ב לישראל; "הבנייה בירושלים מרעילה את האווירה"

זמן קצר לאחר תום הפגישה בין אובמה לנתניהו משמיע הממשל גינויים חריפים על תוכנית הבנייה בגבעת המטוס ■ נתניהו: "אינני מוכן לקבל הביקורת" ■ מאשים את "שלום עכשיו", שחשפה את התוכנית לפני בואו, ב"חוסר אחריות לאומית"

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

פגישתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בבית הלבן, אמש, שהיתה אמורה להתמקד בתוכנית הגרעינית של איראן ובמאבק בדאע"ש - או כך, לפחות, קיוותה פמליית רה"מ - הסתיימה בהתלקחות עזה בין ירושלים לוושינגטון. כשעה לאחר שנתניהו ופמלייתו עזבו את הבית הלבן, מתחו דוברי הממשל ביקורת יוצאת דופן בחריפותה על תוכנית בינוי של 2500 יחידות דיור בגבעת המטוס בירושלים, שפרטיה הובלטו בתקשורת בישראל זמן קצר לפני שהגיע רה"מ לארה"ב.

בתגובה, אמר נתניהו, כי הוא אינו מוכן לקבל את הביקורת. הוא גינה במרירות את אלה שחשפו את התוכנית, ערב בואו לוושינגטון ("שלום עכשיו"). בלי לנקוב בשם הארגון הוא האשים אותו ב"חוסר אחריות לאומית". בתגובה אמר ל"גלובס" אורי ניר, דובר "אמריקאים לשלום עכשיו", זרוע "שלום עכשיו" בארה"ב, כי נתניהו יורה בשליח וכי ראש הממשלה הוא זה שגילה חוסר אחריות לאומית באשרו תוכנית בינוי רגישה כזו, בעיתוי רגיש כזה, ערב פגישתו עם אובמה.

את מטח הביקורת הראשון ירתה דוברת משרד-החוץ האמריקאי, ג'ן סאקי. בתשובה על שאלה בתדרוך היומי לכתבים, אמרה סאקי כי ממשל אובמה "מודאג עמוקות" מתוכנית הבינוי בגבעת המטוס . "צעד זה מנוגד למטרתה המוצהרת של ישראל והוא שולח מסר מדאיג מאוד אם, אכן, הישראלים יפרסמו מכרזים לביצוע עבודת הבינוי", אמרה הדוברת. היא הכריזה, שאישור התוכנית "מעלה ספקות לגבי מחויבותה של ישראל להסדר שיושג בדרכי שלום".

יודגש כי זמן קצר קודם לכן, בתחילת הפגישה בין אובמה לנתניהו, חזר רה"מ, בהצהרה פומבית, על מחויבותו לפתרון של שתי מדינות לשני עמים.

"התוכנית הזו רק תגרור גינויים מהקהיליה הבינלאומית, תרחיק את ישראל אפילו מבעלי בריתה הקרובים ביותר, ותרעיל את האווירה לא רק עם הפלסטינים אלא גם עם אותן מדינות ערביות שעימן רוצה ראש הממשלה נתניהו לבנות יחסים, לדבריו", אמרה הדוברת.

זמן קצר לאחר מכן, חזר דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, על הצהרה כמעט זהה, לרבות ההאשמה שתוכנית הבנייה בגבעת המטוס "מרעילה את האווירה", והוא הוסיף נופך משלו: "ארה"ב מגנה את ההשתלטות על בנייני מגורים בשכונה הפלסטינית סילואן במזרח ירושלים, ליד העיר העתיקה, על-ידי יחידים הקשורים לארגון שהאג'נדה שלו, מעצם הגדרתה, מציתה מתיחות בין ישראלים לפלסטינים. פעולות פרובוקטיביות אלה של ארגון זה רק מגבירות את המתיחות, שגבוהה בלאו הכי".

"לא צריך לקבוע מראש את המעמד הסופי של ירושלים", הוסיף דובר הבית הלבן. "המעמד הסופי ייקבע באופן לגיטימי באמצעות מו"מ ישיר בין הצדדים. בזמן רגיש זה אנו קוראים לכל הצדדים להגביר את מאמציהם לחידוש האימון והביטחון ההדדי, לקדם רגיעה ולחזור לנתיב של שלום".

הדובר ציין, כי הנושא אכן הועלה בשיחת אובמה - נתניהו. לדברי מקור בממשל שצוטט באמצעי תקשורת בארה"ב, אמר אובמה לאורחו, שבנייה בהתנחלויות מזינה מעגל קסמים של פרובוקציות. באיום מרומז לגבי עמדתה של ארה"ב כלפי היוזמה הפלסטינית לקדם החלטה של מועצת הביטחון לנסיגת ישראל מהשטחים, אמר אובמה, כי הרחבת ההתנחלויות רק תקשה על המאמצים לבלום את היוזמה הפלסטינית.

כצפוי, רה"מ לא אהב את הדברים. בשיחה עם כתבים ישראליים בניו-יורק הוא תאר אמנם את הפגישה בלשכה הסגלגלה כ"טובה ועמוקה" והדגיש שהוא "מעריך את הקשר עם הנשיא", אך ציין שהוא אינו מבין ואינו מוכן לקבל את העמדה האמריקאית בסוגיית ההתנחלויות. הוא הטעים: "הייתי מצפה שהאמריקאים ילמדו את הנושא לפני שהם יוצאים בהצהרות כאלה".

"בתגובה על ביקורת הבית הלבן כלפי "השתלטות" גורמים יהודיים על בנייני מגורים בסילואן הוא אמר: "אינני מבין זאת... ערבים קונים דירות בירושלים (המערבית) ללא הגבלה ואיש אינו פוסל זאת. לכן, גם אני לא אומר שיהודי לא יוכל לקנות בירושלים. לא יכולה להיות כאן אפליה נגד יהודים או ערבים... מדובר ברכוש פרטי. כל אדם יכול לקנות רכוש פרטי. איש לא גזל את הבתים הללו. איש לא לקח אותם בכוח.איש לא החרימם. מדובר בתהליך מסחרי נורמלי. יהודים מוכרים לערבים ולהיפך".

חלק ניכר מדבריו הקדיש רה"מ לביקורת זועמת על "שלום עכשיו", כאמור בלי לנקוב בשם הארגון, שפרסם הודעת גינוי על התוכנית כמעט במקביל לביקורו בוושינגטון. "אני נמצא במשימה לאומית, פגישה עם נשיא ארה"ב, ואז מישהו מפרסם זאת כדי לחבל בפגישה", אמר נתניהו.

דובר "שלום עכשיו" בארה"ב הדגיש, כי פרויקט גבעת המטוס הוא הפרויקט היהודי המשמעותי ביותר בירושלים מאז קריסתה של יזמת קרי. לדבריו, התקיימו דיונים נוקבים ביותר בין ממשל אובמה לממשלת ישראל על הפרויקט מפני שהוא מכוון ליצור חיץ ברצף טריטוריאלי של מדינה פלסטינית עתידית. לדבריו, העובדה שהוחלט לאשר את הפרויקט בסמוך לנסיעת רה"מ לוושינגטון היא הגילוי האמיתי של חוסר אחריות לאומית.

נתניהו אמר עוד, כי נושא הגרעין האיראני נדון באריכות. "יש לישראל קשר פתוח עם המשלחת האמריקאית לאו"ם ועם הנשיא בנושא איראן, אך הודה, שיש עדיין חילוקי דעות בין הצדדים. הוא הדגיש שוב את עמדתה הבלתי מתפשרת של ישראל שצריך לשלול מאיראן כל יכולת של העשרת אורניום, אך מדבריו עלה שממשל אובמה אינו מאמץ גישה זו".

רה"מ העריך, שבמזה"ת מתחילה להשתרר אווירה חדשה כלפי ישראל. היא נובעת מהכרה בקיומם של איומים קונקטיים שמהווים אתגר לישראל ולמדינות ערביות. הערבים מזהים את סכנת התחמשות איראן בנשק גרעיני ואת הסכנות שטמונות בארגוני הטרור הסוני. לדבריו, ההבנה המשותפת הזו יוצרת פוטנציאל לשותפות שעד עתה לא היה אפשר להעלות על הדעת.