הבורסה משיקה אופציות וחוזים עתידיים על מדד ת"א 100

עוד צעד בניסיון להגברת מחזורי המסחר בבורסה: השקת נגזרים של מדד ת"א 100 ביום ה', ה-29 בינואר 2015

בנין הבורסה / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה / צילום: תמר מצפי

הבורסה בתל אביב בראשותו של המנכ"ל יוסי ביינארט ממשיכה בניסיונות לעורר את מחזורי המסחר: דירקטוריון הבורסה אישר ביום ה' האחרון השקת נגזרים (אופציות וחוזים עתידיים) על מדד ת"א 100. הנגזרים החדשים מצטרפים לאלו הקיימים על מספר נכסי בסיס - מדד ת"א 25, מדד ת"א בנקים, שער שקל-דולר, שער שקל-אירו ו-10 מניות מתוך מדד ת"א 25.

הנגזרים על מדד ת"א 100 יחלו להיסחר ביום ה', ה-29 בינואר 2015.

על פי הודעת הבורסה, ההחלטה להשיק נגזרים על מדד ת"א 100 באה, בין היתר, מהסיבות שלהלן:

- ייצוג לכלכלת ישראל - מדד ת"א 100 נחשב כמייצג את כלכלת ישראל, בעיקר בעיני משקיעים זרים. נגזרים על מדד זה יתרמו למשיכת משקיעים חדשים ויביאו, אגב כך, להגדלת הנזילות והסחירות במניות הכלולות גם במדד ת"א 75.

- היקף תעודות הסל שעוקבות אחר מדד ת"א 100 - שווי אחזקות הציבור בתעודות הסל על מדד ת"א 100 צמח באופן משמעותי בעשור האחרון ועומד כיום על כ-14 מיליארד שקל. נגזרים על מדד ת"א 100 יאפשרו למנהלי התעודות, כמו גם למנהלי קרנות נאמנות שמחקות את מדד ת"א 100, לגדר את החשיפה למדד גם באמצעות נגזרים.

- כלי השקעה נוסף למשקיעים מוסדיים - משקיעים מוסדיים יוצרים חשיפה למדד ת"א 100 באמצעות השקעה בתעודות סל או במניות המרכיבות את המדד. השקת נגזרים על מדד ת"א 100 תאפשר חשיפה למדד גם באמצעות נגזרים.

- נזילות - המתאם הגבוה בין מדד ת"א 25 למדד ת"א 100 יאפשר לפעילי נגזרים לגדר חשיפות שייפתחו בנגזרים על מדד ת"א 100, באמצעות נגזרים על מדד ת"א 25. לעובדה זו צפויה להיות תרומה משמעותית להבטחת הנזילות בנגזרים החדשים.

המאפיינים של הנגזרים החדשים יהיו זהים לאלו של הנגזרים על מדד ת"א 25, כלומר מכפיל נכס בסיס 100, אופציה אירופית, אורך חיי הנגזרים של חודש, חודשיים ושלושה חודשים, אופן סליקה כספית ומדד קובי למימוש ולפקיעה - ביום ה' שלפני יום ו' האחרון בחודש המימוש.

מגבלת הפוזיציות הפתוחות תעמוד על 30 אלף בדומה למגבלה בנגזרים על מדד ת"א 25. על מנת להבטיח נזילות מספקת החל מיום המסחר הראשון בנגזרים החדשים, הבורסה לא תגבה עמלות מסחר בנגזרים אלו ב-3 החודשים הראשונים ותפעל לשילוב עושי שוק במסחר בהם.

לדברי רובי גולדנברג ,סמנכ"ל בכיר, מנהל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים: "השקת הנגזרים על מדד ת"א 100 היא צעד משמעותי בהרחבת מגוון הנגזרים הנסחרים בבורסה. הנגזרים החדשים צפויים לתרום לשכלול המסחר, לשיפור הנזילות בכל המניות הכלולות במדד ת"א 100 ולהגדלת מחזורי המסחר במניות ובנגזרים. מאחר שמדד ת"א 100 נתפס כמייצג את הכלכלה הישראלית, בפרט בעיני המשקיעים הזרים, הנגזרים החדשים צפויים להגדיל את אטרקטיביות ההשקעה בבורסה בתל-אביב, גם למשקיעים אלו".