אקס.טי.אל זינקה ב-105% ביום חמישי וצנחה למחרת - מדוע?

הסיבה לטלטלה במניה היא ככל הנראה מהלך החלפת שליטה שמגבשים בעלי המניות העיקריים בחברה ■ ל"גלובס" נודע, כי קרן ביוטק מובילה, בעלת מניות אבל לא בעלת עניין בחברה, הצטרפה לבעל המניות הגדול באקס.טי.אל, אלכס רבינוביץ'

ג'וש לוין / צילום: אלי יהב
ג'וש לוין / צילום: אלי יהב

מניית חברת פיתוח התרופות אקס.טי.אל , הנסחרת בתל אביב ובנאסד"ק ומפתחת תרופות ללופוס ולמיילומה נפוצה, נסקה ביום חמישי בנאסד"ק ב-105%. זאת לאחר שנה שבה איבדה 34% מערכה בהדרגה.

הסיבה לזינוק במניה (שהתמתן בנאסד"ק ביום שישי, כך שהעלייה הכוללת היא 81% ביומיים) היא ככל הנראה מהלך החלפת שליטה שמגבשים בעלי המניות העיקריים בחברה, שירדה היום בתל אביב ב-15%, לאחר שזינקה בחמישי, לשווי כ-110 מיליון שקל.

ל"גלובס" נודע, כי קרן ביוטק מובילה, בעלת מניות אבל לא בעלת עניין בחברה, הצטרפה לבעל המניות הגדול באקס.טי.אל, אלכס רבינוביץ' (המחזיק 17.33% נכון לדיווח האחרון), לביצוע מהלך של חילופי דירקטוריון. המטרה היא להביא לחברה דירקטורים עם התמחות רבה יותר בתחומי הביומד וההשקעות.

הדירקטורים הקיימים בחברה הם משקיע הנדל"ן והאנליסט עמית יונאי, הדח"צים דפנה כהן וירון דיאמנט, דודו בסה ופרופ' משה מיטלמן - הדירקטור היחיד עם רקע בביומד.

אקס.טי.אל עצמה הודיעה היום, כי בעלי מניות ביקשו לכנס אסיפה כללית להחלפת הדירקטוריון, וכי דירקטורים מסוימים עומדים כנראה לפרוש בעקבות המהלך. מכאן נראה כי ההתנגדות למהלך מצד הדירקטורים הקיימים תהיה מינימלית. בעלי מניות גדולים נוספים הם הדירקטור בסה (9.15%) ושלום מנובה (7.2%).

העליות החלו כנראה כאשר גורמים הקשורים במהלך רכשו מניות נוספות כדי לחזק את העמדה שלהם לקראת האסיפה. כאמור, טרם המהלך הייתה מניית אקס.טי.אל במגמת ירידה, שנמשכה רוב השנה, למרות חילופי הנהלה והוספת מוצר מוביל חדש בתחילת השנה. החברה ביקשה לבצע בספטמבר גיוס ציבורי של 4 מיליון דולר בהובלת החתם Ageis, אך הגיוס לא הצליח, עניין שכנראה דרבן את המשקיעים למהלך הנוכחי.

ככל הנראה, אין כוונה להחליף שוב את הנהלת החברה, בראשות ג'וש לוין, בעבר בכיר במחלקת המוצרים החדשים בטבע ובעבר מנכ"ל חברת פרוטאולוג'יקס. כמו כן, אין ככל הידוע כוונה לשנות כרגע את מוקד הפעילות של החברה.

אקס.טי.אל עוסקת היום בעיקר בפיתוח תרופה ללופוס (זאבת), שפותחה בעבר על-ידי טבע, נזנחה והובאה על-ידי לוין מיד עם מינויו למנכ"ל. ניסוי שלב IIb במוצר אמור להתחיל ב-2015. לחברה גם מוצר בשלב II לטיפול במחלת המיילומה הנפוצה (סרטן הדם). המוצר היה אמור להיכנס לניסוי עד מחצית 2014, אך בפועל הוא עומד היום רגע לפני כניסה לניסוי.