ברננקי העיד: "מאוד לא רצינו לתת את הלוואת החילוץ ל-AIG"

יו"ר הפדרל רזרב לשעבר העיד בתביעה של מנכ"ל ענקית הביטוח לשעבר נגד הממשל: "חששנו שכל חברה תפנה אלינו במקום לבקש סיוע במגזר הפרטי"

בן ברננקי / צילום: רויטרס
בן ברננקי / צילום: רויטרס

ביומו השני כל דוכן העדים סיפר יו"ר הפדרל רזרב לשעבר, בן ברננקי על חוסר הרצון הבולט שלו להלוות כסף לחברת הביטוח AIG בקיץ 2008, אפילו על רקע השווקים הפיננסיים הנחלשים.

"מאוד מאוד לא רצינו לתת הלוואה מסוג זה", אמר ברננקי. הוא הוסיף כי סיוע לחברת ביטוח כמו AIG עלול היה לספק תמריץ לחברות אחרת שאינן בנקים לבקש עזרה מהפד, במקום מהמגזר הפרטי.

"לא רצינו להיות במצב שבו כל חברה באמריקה תפנה אלינו ותבקש הלוואה", אמר. אפילו ב-14 בספטמבר 2008, כשליהמן ברדרס התכונן להכריז על פשיטת רגל, אמר ברננקי, הוא נותר סקפטי בנוגע לחבל ההצלה שניתן לענקית הביטוח. מצב החברה הידרדר במהירות, ולדבריו הוא פקפק בכך שהנהלת AIG בכלל הבינה את חומרת הבעיות של החברה, שלא לדבר על תוכנית בת-קיימא להתמודד איתן.

בה בעת, אומר ברננקי, כמות הכסף שהחברה נזקקה לו המשיכה לגדול. "המספר המשיך לעלות במהלך סוף השבוע, והפכתי מודאג בנוגע לשאלה עד כמה הם באמת מבינים את המצב, ומהם הצעדים שהם נוקטים כדי לפתור את הבעיה".

העדות של ברננקי ניתנה לאחר עדויותיהן של שתיים מן הדמויות בולטות האחרות במשבר הפיננסי, שר האוצר לשעבר הנרי פולסון וטימותי גייתנר, שכיהן כנשיא הפד בניו יורק ב-2008.

מוריס גרינברג, המנכ"ל לשעבר של AIG, תובע את הממשלה בטענה כי תנאי החילוץ של AIG היו מכבידים מדי, וכי הוא ובעלי מניות אחרים צריכים לקבל 40 מיליארד דולר פיצוי. כדי להוכיח זאת, יצטרכו עורכי דינו של גרינברג להראות שלממשלה לא היו הסמכויות החוקיות לדרוש נתח התחלתי של 79.9% ממניות AIG, וכי ריבית משולבת בשיעור 14% על הלוואת החילוץ של הממשלה הייתה מוגזמת.

לדברי ברננקי, הוא אמר לאנשיו כי הם יכולים להציג את ממצאיהם למועצת הנגידים של הפד, אולם "לא להציג מסקנה". ביום שלמחרת, כשהמועצה התכנסה, הצביעו החברים על אישור סכום של 85 מיליארד דולר כהלוואה ל-AIG.