מדד גלובס-הומלס לספטמבר: המוכרים לא משדרים לחץ

מדד גלובס-הומלס: בעוד באר שבע מציגה עליות, במודיעין נמשך הסנטימנט השלילי, רגע לפני סגירת המכרזים בשכונת נופים

שלט למכירה של אנגלו סכסון / צילום: איל יצהר
שלט למכירה של אנגלו סכסון / צילום: איל יצהר

לא להתבלבל: העיניים במשרדי האוצר והשיכון נשואות כיום בעיקר לשוק היד שנייה. הם אמנם מכוונים את החיצים במלחמתם להוזלת מחירי הדיור אל הדירות החדשות - מע"מ אפס למי שיקנה דירה ראשונה חדשה או "מחיר מטרה" שיוציא לשוק קרקעות במחיר דירה קבוע ומופחת ב-20% - אבל הם יודעים שהזירה האמיתית תהיה בדירות הישנות. רק אם אותן אלפי דירות חדשות שייהנו ישירות מסבסוד ישפיעו על כלל השוק, אפשר יהיה לדבר על שינוי מגמה.

אולם בינתיים, חרף העובדה שמלאי הדירות החדשות המוצעות למכירה הגיע בסוף אוגוסט לשיא של 26,920 דירות, המוכרים עדיין לא ממש מתרגשים. על פי מדד מחירי הדירות המבוקשים בלוח הומלס לחודש ספטמבר, במרבית האזורים וברוב סוגי הדירות נרשמה יציבות מחירים, עם נטייה להמשך עליות.

קשה להאשים את המוכרים. ראשית, מרוב מאבקים בכנסת, קשה לומר בוודאות שתוכנית מע"מ אפס אכן תאושר. בנוסף, גם אם החוק יעבור את המשוכות האחרונות, מרבית הכלכלנים והמומחים מסבירים שגל ביקושים יקפיץ את מחירי הדירות, ודאי באותם מקומות שיהיו מחוץ לטבלת האזורים הזכאים לפי מבחן השמאי הממשלתי (תקרה מקסימלית של 1.6 מיליון שקל) או שמספר הדירות שיעמדו שם בקריטריונים יהיה קטן מהביקוש.

כך או כך, שני אזורים רשמו בחודש החולף עליית מחירים בכל סוגי הדירות: נס ציונה-רחובות, ומפתיע יותר - באר שבע והדרום, אזור שכנראה מתאושש במהירות ממבצע "צוק איתן" ומהמטחים הכבדים שנורו במהלך המבצע לעבר הנגב.

מבצעים במודיעין

מנגד, כדאי להמשיך לעקוב אחרי העיר מודיעין, שממשיכה לבלוט בסנטימנט השלילי (למעט בדירות הקטנות, בנות 3 חדרים, שמשקלן נמוך במיוחד בעיר). בסוף החודש אמור היה להיסגר המכרז הגדול לשיווק 1,850 דירות בשכונת נופים החדשה (שבערב החג נדחה שוב). בנוסף, עוד ארבע שכונות יקומו בשנים הבאות בפאתי העיר, והן יכללו 12 אלף יח"ד. עוד לפני שנסגרו המכרזים, מארגני קבוצות רכישה כבר יוצאים בפרסום מסיבי ובהבטחות למכירת דירות בשכונה החדשה במחירים של מעט יותר ממיליון שקל לדירה, מה שממשיך לייצר לחץ שלילי על המחירים בעיר - וללא ספק גם מאותת לקובעי המדיניות שאין פתרון אחר מלבד הזרמת היצע מסיבי גם במקומות אחרים.

מתודולוגיה:

להבדיל מהלוחות האינטרנטיים האחרים, אתר הומלס גובה כסף מכל אחד מאלפי המפרסמים בלוח, מה שכמובן מייצר מחיר מתוקנן ביחס לציפיות של כל מוכר פוטנציאלי ומנטרל "טרמפיסטים".

המדד מציג 2 פרמטרים - המחיר המבוקש לדירה והתשואה הממוצעת בכל אזור, בהינתן מחיר השכירות.

חשוב לזכור, שמחיר השכירות הוא ברוטו. חודש ללא שוכר, הוצאה לתחזוקת הנכס, מיסוי (במידה והשכירות גבוהה מכ-4,500 שקל לחודש) ועוד עשויים לגרוע כ-10% בממוצע.

המדד מציג את התשואה לדירה - שקלול של מחירה מול מחיר השכירות. גם בהנחה שיש הטיה במחירים המפורסמים למכירה או להשכרה, הם אמורים להתקזז משמעותית במונה מול המכנה.

מחיר מבוקש לדירת 4 חדרים
 מחיר מבוקש לדירת 4 חדרים

מדד גלובס הומלס 12/10/14
 מדד גלובס הומלס 12/10/14