בלי לעזוב לברלין: הפתרון הישראלי ליוקר המחיה בסופר

סופרמרקטים שיתופיים מציעים מוצרי מזון וצריכה הזולים בעשרות אחוזים מהמוצרים בסופרים הרגילים ■ ככה זה עובד

סופרמרקט עם עגלה / צלם: thinkstock
סופרמרקט עם עגלה / צלם: thinkstock

ישראלים רבים זועמים על מחירי המזון בארץ, ובצדק, אך רבים עוד יותר זועמים על הפתרון שהגו אותם ישראלים המעודדים ירידה מהארץ לטובת ברלין הזולה. נראה שאם אותם אזרחים אכפתיים היו משקיעים את מרצם בהתגייסות למציאת פתרון, הם היו מגלים שיש מי שמוחה - ויש מי שעושה: כך למשל, קבוצות של ישראלים בתל-אביב, בירושלים, במצפה רמון, בהרצליה, בירוחם, בקצרין ובמקומות נוספים בארץ, שמקימים בשנים האחרונות סופרמרקטים שיתופיים.

המשמעות היא שהם לא רק הלקוחות של הסופר, אלא גם חלק מהבעלים שלו - וזאת על-ידי רכישת יחידת השתתפות בסכום חד-פעמי של כמה מאות שקלים. כך הם למעשה קובעים בעצמם את מחירי המוצרים שהם עצמם קונים, רוכשים מספקים קטנים ומקומיים ולא נחשפים להטעיות שיווקיות.

מעבר ליתרון שיש בסופר השיתופי ללקוחות עצמם, הנוכחות שלו משפיעה גם על התחרות באזור שבו הוא נמצא. כך למשל, במצפה רמון הסופר השיתופי "העגלה" גרם לרשת שופרסל להפוך את הסניף המקומי - שבמשך שנים ניצל את בלעדיותו בעיירה הדרומית ומכר ביוקר - מ"שופרסל שלי" (תת-הרשת היקרה) ל"שופרסל דיל" (תת-הרשת הזולה).

סופרמרקטים שיתופיים הם רק אחת הדוגמאות לגופים שיתופיים שקמים בארץ, ולצדם קמות יוזמות נוספות - החל מהבנק החברתי "אופק" ועד קואופרטיבים בתחום התרבות. ההתעניינות בקואופרטיבים הולכת וגדלה, ואתמול (א') התקיים כנס מצפה רמון לקואופרציה, בהשתתפות של מאות מתעניינים - שהפתיעה אפילו את המארגנים.

בראיון ל"גלובס" מספרים שניים ממובילי הסופרים הקואופרטיביים בארץ - עמר ברט מ"דרור ישראל" ומנהל קואופרטיב "העגלה" במצפה רמון; ורן פינקלשטיין מהקואופרטיב הירושלמי "בשותף" - איך זה עובד.

צפו בסרטון המצורף ובו הפרטים המלאים.