פלאפון וסלקום: "אי-אפשר לעמוד בדרישת הכיסוי ביו"ש"

השבוע צפוי להתקיים דיון אצל מנכ"ל משרד התקשורת בנושא ■ תלונות על הקושי הבטחוני וההשקעה שנאמדת בעשרות מיליוני שקלים למאות אתרים נוספים ■ לפרטנר ככל הנראה יש הסכמי נדידה עם חברת הסלולר הפלסטינית פלטל

החברות הסלולריות פלאפון וסלקום יתקשו לעמוד בדרישות משרד התקשורת לכיסוי בשטחי יהודה ושומרון. פרטנר השיבה בתגובה מתונה יותר, והערכה היא שיש לה הסכמי נדידה עם חברת הסלולר הפלסטינית פלטל, מה שעשוי להקל עליה לעמוד בדרישות הכיסוי.

בתגובה לשימוע שפרסם משרד התקשורת לעניין הכיסוי ביהודה ושומרון נשמעות ביקורות קשות מצד החברות שפשוט טוענות שהשימוע במתכונתו הנוכחית אינו ריאלי, אלא אם כן מתכוונים לגרום להם להשקעה שנאמדת בעשרות מיליוני שקלים ובמקביל להוצאות שוטפות של עוד מיליוני שקלים על תחזוקה. על פי הערכות, כל חברה תידרש לבנות כ-100 אתרים כדי לעמוד בדרישות הכיסוי.

בכיר מקרב החברות הסלולריות אמר ל"גלובס": "משרד התקשורת הלך לפתרון של 3 רשתות סלולריות מכיוון שהבין, בין היתר, שכמעט ולא ניתן להקים אתרים סלולריים בישראל. והנה לפתע בכל מה שקשור לשטחי יהודה ושומרון, דורשים מאיתנו להקים מאות אתרים בעלויות מטורפות כדי לעמוד בדרישות כיסוי שהן בלתי הגיוניות.

"איך רוצים שנקים אתרים כדי לכסות כל עיקול כביש כאשר אין שם לא חשמל, לא תמסורת, היישובים היהודיים לא רוצים שנקים אתרים ביישובים שלהם אלא רק מחוץ ליישוב בגלל שהם חוששים מקרינה, ובמקביל התושבים הפלשתיניים שורפים כל אנטנה שבונים? עוד לפני שמדברים על הכסף, במציאות מדובר בדרישות לא ריאליות. האם מצפים מאיתנו שנחזיק שומרים בכל אתר סלולרי? מישהו לקח בחשבון את הסיכון הביטחוני הכרוך בכך?".

משרד התקשורת החליט להגביר את הכיסוי ביהודה ושומרון ולהשוותו לכיסוי בשאר המדינה, בין היתר משום שמדובר בצורך בטחוני, היות ותושבים נקלעו למצבי מצוקה ולאירועים ביטחוניים שסיכנו את חייהם מבלי שיכלו להשתמש במכשיר הסלולרי בהיעדר כיסוי. ראשי יישובים מפעילים לחצים על משרד התקשורת בנושא הזה לאורך שנים והבעיה לא נפתרה משום שאובייקטיבית קיים קושי גדול מאד לייצר פתרון לדבר הזה.

משרד התקשורת הביע בעבר נכונות לאפשר לחברות לשתף פעולה בהקמת אתרים כדי להוזיל עלויות ההשקעה אך החברות טוענות שממילא כל אתר שמוקם היום בישראל נחשב לאתר משותף ואין כמעט תרנים שמוקמים שעליהם אין לפחות 2 חברות כך שזה לא פתרון.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "המשרד רואה חשיבות רבה בשיפור יכולת הקליטה והכיסוי של הרשתות הסלולריות בכל רחבי ישראל, הן במרכז, והן באזורי הפריפריה: בגליל, בנגב, בבקעה וכן ביהודה ושומרון. מה גם שזו חובתן של החברות כלפי לקוחותיהן: לספק כיסוי בכל רחבי המדינה, ולא להפלות בין יישוב ליישוב.

"מיותר לציין, כי יכולת הכיסוי והקליטה של הרשתות הסלולריות בכבישי יהודה ושומרון ובוודאי שבצירי התנועה המרכזיים הינה מהותית וחיונית, הן לביטחונם של התושבים והן לטובת פעילות כוחות הביטחון בשטח, והיא לא פחות מאשר מצילת חיים. יחד עם זאת, ובמטרה להקל על החברות הסלולריות, ערך משרד התקשורת, בנוסף לשימוע, פגישה עם החברות, במהלכה הוצעו להן עשרות נקודות חלופיות על שטחי מדינה שבהם קיים פוטנציאל להקים אתרים. כמו כן, נבדקות אפשרויות נוספות במגמה להקל על פריסת החברות כגון נדידה בין אתרי החברות ביו"ש", לשון התגובה.