פורטו בדיווח לבורסה: לא נכנס מספיק כסף ממכירת שחקנים

הקבוצה הפורטוגלית הידרדה מרווח של 20.3 מיליון אירו בעונת 2012/13, להפסד של 40.7 מיליון אירו ב-2013/14

פורטו, ברונו מרטינס אינדי / צלם: רויטרס
פורטו, ברונו מרטינס אינדי / צלם: רויטרס

מועדון הכדורגל הפורטוגלי פורטו מבסס לאורך שנים ארוכות את המודל הקיומי שלו על מסחר בשחקנים. וכשיש שנה קצת יותר "יבשה" מהבחינה הזאת - גם התוצאות הכלכליות בהתאם: הקבוצה, שנסחרת בבורסה בליסבון ונשלטת על-ידי למעלה מ-100 אלף מאוהדיה - רשמה בעונת 2013/14 הפסד נקי של 40.7 מיליון אירו. זאת לעומת רווח של 20.3 מיליון אירו בשנה שלפני כן.

פורטו טוענת בדיווח הכלכלי שהגישה, כי הסיבה העיקרית למעברה למאזן שלילי הוא רווח של 23.9 מיליון אירו בלבד שרשמה מהפעילות שלה בשוק ההעברות בעונה הקודמת. זאת לעומת 76.4 מיליון אירו שהרוויחה בשנה ב-2012/13. יש לציין כי הנתונים של העונה הקודמת לא כוללים את מכירתו במהלך הקיץ האחרון של הבלם הצרפתי אליקים מנגאלה למנצ'סטר סיטי - עבורו קיבלה פורטו 30.5 מיליון אירו.

בין השמות הגדולים שמכרה פורטו בשנים האחרונות ניתן למנות את חאמס רודריגז וז'ואו מוטיניו (עברו למונאקו), פרננדו (מנצ'סטר סיטי), פרדי גוארין (אינטר), האלק (זניט סט. פטרסבורג) ורדמאל פלקאו (אתלטיקו מדריד).

על-פי נתוני אתר transfermarkt, בין השנים 2014-2002 "הרוויחה" פורטו מהפעילות שלה בשוק ההעברות (רווח: הכסף שנכנס ממכירת שחקנים, בקיזוז הכסף שיוצא על רכש) 351 מיליון אירו - יותר מכל קבוצה אחרת בעולם (אינטרנאסיונל הברזילאית במקום השני עם 179 מיליון אירו). עם זאת, חלק ניכר מהכסף עושה בסופו של דבר את דרכו לגורמי צד ג' (Third Party Ownership - אותה תופעה שבפיפ"א ואופ"א מנסים לעקר מהכדורגל העולמי), שאיתם מעורבת פורטו בעסקי ההעברות. הדוגמה האחרונה היא של מנגאלה - שאחוזים ניכרים מכרטיס השחקן שלו היו שייכים לקרן ההשקעות בשחקנים Doyen.