ועדת השרים אישרה: ערוץ 2 יפוצל לשני ערוצים חדשים

עפ"י החוק שמקדם ארדן, ערוץ 2 יבוטל, ובמקומו יוקמו שני ערוצים - של קשת ושל רשת - שישדרו 7 ימים בשבוע, כשכל ערוץ יחזיק חברת חדשות משלו, וזאת החל מ-1 באפריל 2015 ■ עוד אושר: ערוצי עידן+ ישודרו גם באינטרנט

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר
גלעד ארדן / צילום: איל יצהר

החוק לפיצול ערוץ 2, שמקדם שר התקשורת גלעד ארדן, עבר היום (א') אחר-הצהריים בוועדת השרים לחקיקה ברוב קולות. החוק עבר ברוב של 9 תומכים, נמנע אחד (השר לענייני גימלאים אורי אורבך) וללא מתנגדים.

בדיון נכח הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, והביעה תמיכה בחוק. לדבריו, בשל כוחו של ערוץ 2 בשוק, התחרות תעשה טוב. לדבריו, רשות ההגבלים תומכת ברעיון של הקטנת חסמי הכניסה לצד דרישות המינימום לצורך איכות.

על-פי החוק, מוצע כי "החל מיום 1 באפריל 2015 בעלי הזיכיונות בערוץ 2 ישדרו לפי רישיון לשידורים, באפיקים נפרדים ובמשך כל ימות השבוע, תוך עמידה בכל המחויבויות המוטלות על בעלי רישיונות בחוק, ובהן החובה לקיים שידורי חדשות באמצעות חברת חדשות נפרדת לכל אחד מהם. בנוסף, מוצע לאפשר התמחרות בין בעלי הזיכיונות בערוץ 2 על רכישת חברת החדשות המשותפת בידי אחד מבעלי הזיכיונות".

הזכייניות, למרות החוק, יתבקשו להודיע מראש על כוונתן לעבור לרישיון, ובמקום להגיש בקשה רשמית לקבלת רישיון, הן יוכלו לעשות זאת מול הרשות השנייה, תוך עמידה בתנאים הקבועים בחוק.

לא ברור עדיין באילו אפיקים ישודרו הערוצים החדשים של קשת ורשת, אם החוק אכן ייצא לפועל, ואילו ערוצים יוקצו על-ידי מועצת הכבלים והלוויין.

בשל קיצור תקופת הזיכיון הנוכחית של בעלי הזיכיונות בערוץ 2 ב-7 חודשים, מוצע להחזיר לכל אחד מהם חלק יחסי מסכום דמי הזיכיון החד-פעמיים ששילמו עם קבלת הזיכיון.

ארדן אמר היום כי "המהלך יגביר את התחרות בתחום שידורי הטלוויזיה המסחרית וירחיב את היצע התכנים שיקבלו הצופים. החוק גם יוריד משמעותית את חסמי הכניסה לשוק התקשורת המסחרית ויפתח אותו לתחרות".

במקביל להליך החקיקה, צפויה גם הורדה דרמטית של חובת ההוצאה לשידורים, אשר עומדת כיום על כ-280 מיליון שקל בשנה, לכ-110-120 מיליון שקל בשנה, תוך שמירה על חובת השקעה משמעותית בהפקות מקור ישראליות ובשידורי חדשות, תוכניות דוקומנטריות ותחקירים. מהלך זה עשוי להבטיח את המשך קיומו של ערוץ 10 - וליצור מצב של 3 ערוצי טלוויזיה לפחות בשנה הבאה.

הרשות השנייה, שניסחה את החוק, מסרה: "הרשות השנייה מברכת את שר התקשורת וממשלת ישראל על אישור תזכיר חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו. זהו צעד משמעותי לקראת האסדרה הכוללת של שוק הטלוויזיה המסחרית בישראל, באופן שיבטיח את יציבותו לאורך זמן, תוך שמירה על תחרות בריאה, חוסן פיננסי ומחויבות גוברת לתוכן איכותי ומגוון וריבוי דעות".

לבני: אם ערוץ 10 ישרוד - לאפשר תקופה של החזקה משותפת בחדשות 2

שרת המשפטים ציפי לבני, המשמשת כיו"ר ועדת השרים לחקיקה, ביקשה לאשר את החוק לפיצול ערוץ 2 בכפוף לאישור החזקה משותפת של חברת החדשות של ערוץ 2 למשך זמן מסוים - אם ערוץ 10 ישרוד. במקרה שערוץ 10 יקבל רישיון, ישוב החוק לוועדת השרים לחקיקה ועיקרון זה יקבע.

לדברי לבני, קודם לאישור החוק בוועדת השרים לחקיקה היום, במקרה שערוץ 10 לא ישרוד עד שיגיע מועד פיצול ערוץ 2 לשני ערוצים ברישיון, של קשת ורשת - אז חברת החדשות של ערוץ 2 תפוצל מיידית.

במקרה שערוץ 10 יקבל רישיון בכל זאת ויצליח להישאר באוויר - אז לדברי לבני יש לאפשר לשני הערוצים החדשים שיקומו להחזיק לזמן מוגבל שייקבע בוועדת השרים את חדשות 2. זאת, לדבריה, "על מנת למנוע כאוס ויציבות ומעבר הדרגתי ל-3 ערוצים ול-3 חברות חדשות".

ערוצי עידן+ ישודרו גם באינטרנט

בתוך כך אישרה ועדת השרים לחקיקה את הצעת השר ארדן לשידור ערוצי עידן+ גם באינטרנט.

ממשרד התקשורת נמסר כי "להצעת החוק יש חשיבות גדולה, לאור העובדה שבקרוב יורחב מערך עידן+, ויתווספו עליו ערוצים נוספים".

החוק יחייב את הרשות השנייה להקים אתר אינטרנט שיאפשר לכל אזרח גישה לצפייה בערוצי עידן+. כך יוכל כל אזרח לצפות בשידורי עידן+ (הכוללים את ערוצים 1, 2, 10, 33 ו-99; ובקרוב גם ערוצים נוספים כמו 9, 20 ו-30) באינטרנט, ללא תמורה.

הסעיף המרכזי בחוק קובע כי גם גורמים מסחריים יוכלו להפיץ לציבור ערוצים אלה, ובכך תתאפשר תחרות של חבילות תוכן מול הכבלים והלוויין מצד גורמים כמו מיזמי הטלוויזיה של סלקום ופרטנר.

על מנת לאפשר את הפצת שידורי המערך ברשת האינטרנט, הן בידי הגורם המפעיל (כיום הרשות השנייה) והן בידי גורמי תקשורת נוספים, החוק פוטר את הגורם המפעיל ואת מפיצי המשנה מהסדרת הזכויות בשידורים אלה, בתנאי שהפצת השידורים תיעשה כמות שהם בארץ, בזמן אמיתי, בצורה רציפה וללא עריכה או קבלת תמורה. זהו סעיף שמשווה בעצם בין הפצת הערוצים על גבי האינטרנט לבין הפצתם "מהאוויר" באמצעות מערך ההפצה הדיגיטלי של עידן+.

ההצעה כוללת גם מספר תיקונים נוספים, שמטרתם לאפשר יישום יעיל של הרחבת מערך השידורים החינמי, ובהם: שינוי והסרת מגבלות הקיימות כיום בחוק הנוגעות למכרזים לערוצים נושאיים, ובין היתר הסרת המגבלה על מחזיק באמצעי שליטה בערוץ נושאי בהחזקת 4 ערוצים לכל היותר, כך שכל מי שירצה יוכל גם להתמודד במכרזי הערוצים הנושאיים על יותר מ-4 ערוצים.