הרזולוציה של המיחזור

אל תשגעו את התושבים, אל תציבו יותר מ-3 פחים נפרדים

איכות הסביבה סביבה ירוקה מיחזור בקבוקים ריקים / צלם:  thinkstock
איכות הסביבה סביבה ירוקה מיחזור בקבוקים ריקים / צלם: thinkstock

חדר האשפה בבניינים המשותפים הפך בשנים האחרונות למקום ססגוני במיוחד: כחול, ירוק, חום וכתום, ובעיריות יצירתיות רבות לא הסתפקו בצבעוניות הקלאסית והוסיפו פחים בשלל צבעים, כמו פח סגול לזכוכית, פח צהוב לפלסטיק ועוד כיד הדימיון הטובה.

ההפרדה במקור היא כמובן מבורכת ובמובנים רבים יעילה יותר מפתרונות של טיפול בפסולת באתר הקצה, אך המציאות מראה כי כמו במקרים רבים אחרים הכוונות הטובות הקדימו את זמנן, ולמעשה מיחזור האריזות בפח הכתום הוא היום המיחזור היחיד שהוא בר-קיימא מבחינה כלכלית וסביבתית.

מהפיכת ההפרדה במקור, שהתחילה כבר ב-2011, עדיין לא מגובה במענה תשתיתי הולם. הביורוקרטיה של אישורי ההקמה של מתקני התשתית מתנהלת בקצב משלה, המנותק מהקצב המרשים שבו הוצבו פחי המיחזור השונים, וכך יותר מ-4 שנים לאחר החוק פועל בישראל רק מתקן אחד לטיפול בפסולת רטובה, הממוקם בבקעת הירדן.

ההובלה היום-יומית ממרכז הארץ, וקל וחומר מדרומה, לבקעת הירדן לא משאירה למודל הכלכלי של האתר סיכוי להיות מאוזן. בנוסף, אם נחשב את כמויות ה-CO2 שנפלטו לאוויר מאגזוזי המשאיות, לא בטוח שהתועלת לסביבה עולה על הנזק.

מיחזור אריזות בלבד, לעומת זאת, הוא מטרה צנועה יותר אך אפשרית לביצוע בטווח הקצר, שמצריכה פחות משאבים להסברה, והיא החלופה היחידה שהיא בת-קיימא מבחינה כלכלית לפרק הזמן של השנתיים הקרובות לפחות.

מבחינת הציבור הרחב, הרבה יותר קל - ואסתטי - להפריד אריזות מאשר הפרדה של פסולת רטובה ויבשה. ההבדל בין אריזה וסוגים אחרים של פסולת הוא טבעי יותר, ולכן אנו צופים כי הפרדת האריזות בלבד תזכה ליותר היענות.

בבלגיה, לדוגמה, שמבקשת מתושביה להפריד אריזות בלבד, עומד שיעור ההשבה על כ-94.5% מסך פסולת האריזות. זו הדרך לקבל פסולת איכותית יותר, בכמות גדולה יותר ובערך כלכלי שיאפשר מיחזור ללא הסתמכות על המדינה.

בבחירה בין חלופות מיחזור ראוי כי נבחן את החלופות השונות לאור הערך הסביבתי והכלכלי של קיימות. מיחזור בר-קיימא הוא מיחזור שניתן להתמיד בו לאורך זמן, מיחזור שיש לו תועלת כלכלית, והוא מתבסס על משאבים של התעשייה ולא של המדינה, ומיחזור האריזות הוא היחיד שעונה בשלב זה על הפרמטרים האלה.

לכן, לו הייתי ראשת עיר בישראל, הייתי ממקדת את מאמצי המיחזור וההסברה של העירייה, מוציאה מהבתים את הפחים החומים ומשאירה 3 פחים בלבד: כחול לנייר, כתום לאריזות וירוק לכל השאר. יותר מזה - ייצא שכרנו בהפסדנו.

■ טל ונגר היא מנהלת חטיבת תכנון וסביבה ב-AVIV AMCG.