רמ"י לביהמ"ש: "מיטיבים עם כלל הציבור ולא עם קבלנים"

בתגובה לעתירה שהוגשה נגדה, הרשות עומדת על כך שיש להגביל את זכיית המשתתפים במכרז לרכישת קרקעות בשכונת נופים במודיעין למתחם אחד בלבד

שכונת נופים במודיעין / צילום: תמר מצפי
שכונת נופים במודיעין / צילום: תמר מצפי

רשות מקרקעי ישראל עומדת על כך שיש להגביל את זכיית המשתתפים במכרז לרכישת קרקעות בשכונת "נופים" במודיעין למתחם אחד בלבד. זאת, על מנת להגדיל את התחרות בין המציעים, ולמנוע מצב שגוף חזק אחד יזכה בכל המתחמים או ברובם, המסתכמים במגרשים ל-1,800 יחידות דיור - כך עולה מתגובת רשות מקרקעי ישראל שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז, לעתירה שהגישו נגדה שתי קבוצות רכישה.

בתחילת השבוע פרסם "גלובס" כי עמותת "פסגת האחדות מודיעין", שמארגן מוטי פלד, הגישה עתירה באמצעות עו"ד יהודה זהבי, אליה הצטרפה גם קבוצת הרכישה איילה אגם, באמצעות עו"ד חגי שבתאי.

בעתירה דרשו הקבוצות לבטל את המגבלה במכרז, לאחר ששיווקו מאות דירות לרוכשים פוטנציאליים על סמך האפשרות לזכות בלמעלה ממתחם אחד.

עוד טענו הקבוצות כי ההודעה על הגבלת הזכייה במכרז פורסמה על-ידי הרשות זמן קצר לפני המועד האחרון להגשת הצעות, ובאה לשרת את ציבור הקבלנים.

את התגובה לעתירה הגישה רשות מקרקעי ישראל באמצעות עו"ד עדי בר-טל מפרקליטות מחוז תל-אביב, ובה היא טוענת כי שינוי תנאי המכרז כך שהמגישים לא יכולים לזכות ביותר ממתחם אחד, נועד להיטיב עם כלל הציבור ולמנוע מצב ולפיו גוף אחד חזק יוכל לזכות בכלל המתחמים או ברובם, הכוללים כמעט 2000 יחידות דיור, ובכך להשפיע על עליית מחירי הדיור בעיר מודיעין, שהיא עיר בעלת ביקושים גבוהים לדירות.

עוד מציינת הרשות בעתירה כי טענת קבוצות הרכישה כי הרשות באה להיטיב עם קבלנים אינה נכונה, מאחר ששינוי התנאי נועד להיטיב עם כלל המציעים הפרטניים במכרז, כך שגם אלה יכלו לזכות במכרז.

לטענת הרשות, בכוונתה להגדיל את מספר הזוכים במכרז, כך שהזוכים אכן יוכלו לבנות את דירותיהם במתחמים, ואין כוונה להעשיר קבוצת כוח כזו או אחרת על חשבון כלל הציבור.

יחד עם זאת, הרשות הודיעה כי תסכים להאריך את המועד האחרון להגשת הצעות במכרז בחודשיים נוספים, על מנת לתת למציעים זמן התארגנות.

"בניגוד לנטען בעתירה, מטרת התיקון של התנאי בדבר הזכייה במתחם אחד בלבד לא נועה להיטיב עם קבלנים - נהפוך הוא", נכתב בתגובה. "הרשות רואה לנגד עיניה את הצורך הציבורי לענות על בעיית הדיור, ולכן רואה חשיבות רבה בשיווק כמות גדולה של יחידות דיור לאנשים רבים ככל הניתן, ולאו דווקא לקבלנים. הרשות ביקשה למנוע ריכוזיות בידי מספר מצומצם של זוכים, דבר אשר עלול להביא לעליית מחירי דירות ולפגיעה בציבור הרחב המחפש פתרונות דיור".

עוד טוענת הרשות בתגובה כי דווקא המכרז הנדון היטיב עד מאוד עם קבוצות רכישה, לאחר שבעבר בעיר מודיעין התקיימו מכרזים שלא רק שניתן היה לזכות במסגרתם במתחם אחד בלבד, אלא שאף היו מגבלות רבות ביחס לזהות המציעים, וקבוצות רכישה כלל לא יכלו להשתתף בהם. בשל החתימה על הסכם-הגג בין העירייה למשרד השיכון, במסגרתו הועברה האחריות לפיתוח העירוני ממשרד השיכון לעירייה, המכרז שפורסם אינו כולל מגבלות רבות שהיו כלולות במכרזים קודמים.

"חשוב להדגיש כי לצורך הצעת הצעות במכרז, לא נדרשו המציעים להתאגד בעמותות", מוסיפה הרשות. "העותרת ידעה כי ניתן לשנות את תנאי המכרז, וכי קיים סיכון מסוים שתנאים כאלה ואחרים ישונו. העובדה שהיא בחרה בדרך התאגדות זו - אין בה כדי לחייב את הרשות".