שר החינוך על הקטטה בדרבי: "אנחנו חולים וזקוקים לטיפול"

שי פירון בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה: "צריך לעצור לרגע ולהבין שיש כאן מחלה עמוקה"

"אנחנו כנראה חולים, ואנשים חולים זקוקים לטיפול", כך אמר היום (ג') שר החינוך שי פירון בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, בהתייחס לאירועי הדרבי בכדורגל אמש - והקטטה ההמונית שארעה שם.

פירון אמר כי האירוע החמור במשחק הכדורגל "לא צומח באופן מנותק. זה מחובר לשיח האלים שחווינו אחרי צוק איתן, וגילויי הגזענות בחברה, זה אומר שאנחנו חברה חולה ואי אפשר להתחמק מזה".

לדברי שר החינוך, "צריך לעצור לרגע ולהבין שיש כאן מחלה עמוקה. אנחנו חברה עם מאפיינים ייחודיים אבל גם עם בעיות. זו חלק מהסיבה שאנחנו עסוקים בשינוי סדר היום החינוכי שלנו. אם נדבר רק על אלימות במגרשי הספורט נחמיץ את הבעיה העמוקה שאנו ערים לה תקופה ארוכה מאד.

"יש אלימות גם (!) במגרשי הספורט - אבל גם בעוד הרבה מגרשים, ואני מציע שלא נחמיץ את ההזדמנות לעסוק בזה. אנחנו זקוקים לטיפול עמוק, שורשי וכואב ואני מציע לא לברוח בתאריך הזה מהשיח הכל כך עמוק הנדרש מאיתנו", אמר פירון.

כזכור, במשחק הכדורגל אתמול בין מכבי והפועל ת"א פרץ אוהד הפועל לתחומי המגרש ותקף את שחקן מכבי ערן זהבי. בהמשך פרצו גם אוהדי מכבי למגרש והמשחק פוצץ.

"בנינו חזון שפה ומעשה"

השר פירון אמר גם כי "בזמן הקרוב אציג תכנית לצמצום הפערים גם במישור התקציבי. היא לא תהיה קוסמטית, היא תוסיף שעות רבות למערכת, היא תהווה מפתח והזדמנות לתיקון עוול ארוך שנים"

לדבריו, "התכנית תציג את סך שעות הלימוד הראוי לכל ילד בישראל. מכאן - יבנה השיפוע המוסרי של התקצוב. בנינו חזון שפה ומעשה, תכנים ותוכניות ותקציב ראוי המהווה תשתית אמתית לשינוי המיוחל. זה יקרה בקרוב כי זו חובה לאומית. כי הגיעה העת".

עוד אמר הרב פירון בנאומו כי, "העובדה שחלק גדול מהעניים בישראל הם או חרדים או ערבים פגעה במידת האחריות, הכהתה את רגשי הדחיפות, ובמידה מסוימת לבשה פנים מסוכנות שבין הצדקה להכחשה. צמצום פערים אינו רק תכנית כלכלית ואין להסתפק בשינוי שיטות תקצוב. צמצום הפערים חייב להיות יעד תרבותי, ערכי. זו משימה לאומית שיש בה כדי לגבש זהות.

"צמצום פערים מדבר על ילדים ונשמות. לא על ערבים או חרדים, ספרדים או אשכנזים, מרכז או פריפריה. צמצום פערים מדבר על ילד, על עתיד, על שוויון הזדמנויות. וגם על מדינה שמוסריותה הוא הבסיס לקיומה. כל זה בא לידי ביטוי בתכנית האסטרטגית של משרד החינוך: חיזוק מעמדו ויכולתו של החינוך הציבורי לתת מענה מיטבי לכלל החברה הישראלית. השכלה ראויה המבטאת את ערכיה היהודיים והדמוקרטיים של מדינת ישראל מתוך שאיפה לצמצום פערים וליצירת חברת מופת", דברי השר.