תיק טלנסקי: בסביבת אולמרט נערכים לקרב הגדול ביום חמישי

עדותה של שולה זקן שלשום הכניסה את אולמרט למצב משפטי לא פשוט ■ עם זאת, בסביבתו אומרים כי עיניהם נשואות לחקירתה הנגדית של זקן, אז ינסו פרקליטי אולמרט לשכנע את ביהמ"ש שזקן היא שקרנית מועדת

אהוד אולמרט / צילום: עמי שומן
אהוד אולמרט / צילום: עמי שומן

עדותה של שולה זקן שלשום (ב') במשפט טלנסקי המתחדש, בצירוף חשיפתן לציבור של השיחות שהקליטה זקן בחשאי את אהוד אולמרט, היוו שיא חדש, או ליתר דיוק שפל חדש, במערכת היחסים המידרדרת בין ראש הממשלה לשעבר לבין ראש לשכתו לשעבר.

אולמרט ומקורביו התכוננו היטב לעלייתה של זקן על דוכן העדים, ובהכירם את החומרים ואת המעורבים בפרשה, הם העריכו מראש כי יהיה זה יום קשה נוסף עבור אולמרט, הן מבחינה משפטית והן מבחינה ציבורית.

ואולם, גם הם לא העריכו את עוצמת העוינות והשנאה שתפגין זקן בבית המשפט כלפי מי שהיה לה במשך שנים אב שני, בוס אוהד וספונסר כלכלי. שלשום הם הופתעו לגלות כי הפניית הגב של זקן כלפי פטרונה לשעבר - שבאה בתגובה להפניית הגב שלו אליה במהלך משפט הולילנד - שבתחילה הייתה מהוססת, הושלמה עד תום.

אם במשפט הולילנד טרחה זקן לומר לשופט דוד רוזן גם דברים טובים על אולמרט, הרי ששלשום היא לא אמרה עליו ולו מילה טובה אחת. להפך, היא ממש בזה לו, למשל, כאשר תיארה כיצד היא באה אליו להתייעץ עמו כיצד לנהוג במהלך משפט טלנסקי.

"רציתי שירגיע אותי, אין לי אף אחד, והוא האלוהים שלי, והוא רק דיבר על כסף, כסף, כסף, כל הזמן כסף וכסף", אמרה זקן. אולי היא שכחה שהיא עצמה ביקשה לאורך שנים מאולמרט ומקורביו - וגם קיבלה - הרבה כסף, כסף וכסף.

לא ניתן להמעיט בקושי המשפטי שנוצר לאולמרט בעקבות עדות של זקן שלשום והראיות החדשות שסיפקה לפרקליטות. בניגוד למשפט טלנסקי הקודם, שאותו ניהל אולמרט בפזילה אל המערכת הפוליטית - כיום אין לו יותר אספירציות פוליטית, ותקוותו היחידה היא לשוב לביתו עם כמה שפחות פגיעות משורת ההליכים המשפטיים והחקירה החדשה (בחשד להדחת עד ושיבוש הליכי משפט) שמתנהלים בעניינו.

השאלה אם הוא יצליח בכך ובאיזו מידה, תלויים במידה רבה מאוד בגורל הערעור שהגיש ראש הממשלה לשעבר על הרשעתו בלקיחת שוחד ועל שליחתו ל-6 שנות מאסר במשפט הולילנד, ופחות בתוצאת משפט טלנסקי המחודש.

"למדתי לשקר כדי להציל אותו"

לדברי מקורבים לאולמרט, מה שמחזיק אותו בימים אלה הם בעיקר אהבתו למשפחתו וחיבתו לספורט. ביום ראשון למשל, ערב עדותה של זקן, בחר אולמרט ללכת לראות את קבוצת הכדורסל של הפועל ירושלים מביסה את מכבי תל-אביב באצטדיון הארנה בבירה.

הספורט מסיח את דעתו של אולמרט מענייניו המשפטיים. בקרב משפחתו וחבריו הקרובים שלא נוטשים אותו, הוא מוצא כוחות וניחומים. ובכל זאת, בסביבת של אולמרט מקפידים לומר כי עיניהם נשואות כעת קדימה, לחקירה הנגדית של זקן שתחל ביום חמישי הקרוב. בה, כך הם מאמינים, יצליח פרקליטו החדש של אולמרט, עו"ד אייל רוזובסקי, לגרום לשופטי בית המשפט המחוזי בירושלים להבין שזקן היא שקרנית מועדת, שלא ניתן להפריד אצלה בין בדיה ובין שקר.

בדקות הספורות של החקירה הנגדית שהחלה שלשום, נתן עו"ד רוזובסקי רמז לבאות. השאלה הראשונה שהפנה לזקן הייתה האם היא דיברה אמת כשהלכה ב-5 במארס האחרון למשטרה וביקשה להעיד נגד אולמרט.

זקן הודתה כי באותה חקירה "לא דייקתי". הסנגור שאל בתגובה: "את רוצה לומר למה?", וזקן השיבה: "כן, אני רוצה. כי כשהלכתי למשטרה עוד לא הייתי בטוחה שאני רוצה לומר את מה שאני יודעת. עוד לא חציתי את הרוביקון. היה לי מאוד קשה. הלכתי בעיקר בגלל ההתנהגות של עו"ד רועי בלכר (בא-כוחו של אולמרט - ח'מ') ושל אהוד כלפיי. אני מלווה את אולמרט כמעט 40 שנה. אלה הם חיי. אני למדתי לשקר, למדתי לשקר כדי להציל אותו".

הטמפרמנט של זקן

משרדו של עו"ד אייל רוזובסקי הוא משרד עורכי הדין הרביעי שמעורב בייצוגו של אולמרט בימים אלה.

בערעור שהגיש לעליון על פסק הדין במשפט הולילנד מיוצג אולמרט בידי עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג ממשרד שינמן-נגב-ניב, שמייצגות אותו גם בערעור המדינה על זיכויו בפרשת ראשונטורס.

עו"ד אלי זהר, ראש משרד גולדפרב-זליגמן, ועורכי דין ממשרדו מייצגים את אולמרט באופן קבוע, וגם הם נכחו שלשום בדיון.

עורך דין נוסף שמייצג את אולמרט הוא נבות תל-צור ממשרד רם כספי, שכעת מנוע מלייצגו, בשל העובדה שגם הוא וגם אולמרט חשודים בשיבוש מהלכי משפט והדחת עד, בכך שפעלו לשכנע את זקן שלא להעיד נגד אולמרט ושלא לחתום על הסדר טיעון.

להבדיל משאר הסנגורים שהם עורכי דין שעוסקים כל העת בייצוג נאשמים בעבירות צווארון לבן, עו"ד רוזובסקי התמקד בשנים האחרונות בלטיגציה מסחרית בעיקר. בין היתר הוא מייצג את בנק לאומי בהליך שהוא מנהל להדחתו של עו"ד יוסי שגב מתפקיד הנאמן בתיק הפירוק של חברת טאו תשואות. עם זאת, בעבר ייצג עו"ד רוזובסקי בתיקי צווארון לבן רבים, ובהם בין היתר את איש העסקים שמואל פלאטו שרון.

רוזובסקי מודע לכך שהוא הולך לנהל חקירה נגדית מול עדה נחושה מאוד ודעתנית שיודעת בדיוק לשם מה היא באה לבית המשפט.

ואולם, החיסרון הזה הוא מבחינתו גם יתרון, שכן ברור שזקן לא מוסרת את העדות ב"ידיים נקיות". גם בטמפרמנט הסוער של זקן צפוי רוזובסקי לעשות שימוש ניכר בחקירה הנגדית.

רמז לכך ניתן היה לראות שלשום, כשהחל עו"ד רוזובסקי לחקור את זקן, היא ביקשה ממנו שיגיד לה מיהו. "את יודעת טוב מאוד מי. אל תיתממי", השיב לה רוזובסקי. זקן "התחממה" מייד וצעקה על רוזובסקי: "לא סתם שאלתי את שמך. אני מבינה למה אדוני עומד מולי, כי עורכי הדין הקודמים לך ידעו את האמת. לעורכי הדין הקודמים אין אומץ לעמוד מולי ולדבר כמוך" - כשהיא רומזת לכך שבסיבוב הראשון של משפט טלנסקי היא לא עלתה על דוכן העדים כדי שלא להפליל את אולמרט.