פרשת המרמרה: ישראל לא תיחקר בביה"ד הבינלאומי בהאג

עפ"י ביה"ד, למרות שהיה "ספק סביר" המעיד כי חיילי צה"ל ביצעו פשעי מלחמה לכאורה, הפשעים לא היו חמורים מספיק כדי להיכל בתחום השיפוט שלו

מהומות בטורקיה, המשט לעזה / צלם רויטרס
מהומות בטורקיה, המשט לעזה / צלם רויטרס

תובעי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הודיעו אמש (ד') כי לא יחקרו את מעורבותה של ישראל בהשתלטות על משט המרמרה שהתרחש בשנת 2010.

על-פי הודעת בית הדין שפרסמה סוכנות הידיעות רויטרס, למרות שהיה "ספק סביר" המעיד על כך שחיילי צה"ל ביצעו פשעי מלחמה לכאורה, הפשעים לא היו חמורים מספיק על מנת שייכללו בתחום השיפוט של בית הדין הבינלאומי.

במשט המרמרה, שהתרחש בחודש מאי 2010, יצאו 6 אוניות מכיוון טורקיה לעבר ישראל במטרה לפרוץ את המצור על רצועת עזה. כאשר ניסו לוחמי יחידת שייטת 13 להשתלט על אחת מהספינות, הם הותקפו על-ידי נוסעיה.

במהלך ההשתלטות על האוניה נהרגו 9 פעילים טורקים, ו-30 נוסעים נוספים נפצעו.

ביולי 2010 הכריז מזכ"ל האו"ם באן קי מון על הקמת ועדה מטעם האו"ם לבדיקת אירועי המשט. בספטמבר 2011 פורסם דוח הוועדה, בו נקבע כי המצור על רצועת עזה חוקי, אך ישראל הפעילה כוח מופרז, ולכן מומלץ שתביע חרטה בפני טורקיה ותשלם פיצויים למשפחות ההרוגים.

בעקבות הדוח עלה החשש כי בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ינסו להעמיד לדין את חיילי צה"ל על פעולתיהם. אולם לאור ההחלטה האחרונה, יצאו החיילים מכלל סכנה.