ארדן לא יעזוב לפני שיחייב את הוט בפריסה אוניברסלית

ארדן יעזוב את משרד התקשורת בעוד שבועיים ■ הערכה היא שהחלטה בנושא מדיניות התחרות בשוק הקווי תמתין לשר התקשורת הבא

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר
גלעד ארדן / צילום: איל יצהר

מקורות בכירים במשרד התקשורת טוענים כי שר התקשורת היוצא גלעד ארדן מתכוון לחתום ולסיים את עניין הפריסה האוניברסלית בהוט, בטרם יסיים את תפקידו במשרד.

ל"גלובס" נודע כי לארדן הוגשה תוכנית פריסה שמחייבת את הוט להשלים פריסה באופן מדורג על פני כמה שנים, והוא קרוב לחתום עליה.

מדובר בתוכנית עבודה שמפרטת איזה יישובים יחוברו בכל שנה, כאשר המטרה היא להביא את הוט למצב קרוב לבזק בפריסה האוניברסלית שלה ולאפשר ללקוחות ביישובים רבים לקבל שירותים מהוט ולמנוע את אפלייתם.

משרד התקשורת דחה את טענות הוט כי ניתן לאפשר טלוויזיה ללקוחות אותם יישובים לא מחוברים דרך הדור הרביעי בסלולר, כפי שטענה החברה במסגרת השימוע שערך לה. המשרד "לא קנה" את הטענות גם לגבי העלויות הכרוכות בכך, ולכן הסכים להדרגתיות בפריסה.

מקורות במשרד טענו כי ארדן נחוש להשלים את עניין הפריסה האוניברסלית בהוט, ולעומת זאת הביעו ספק האם ניתן יהיה להשלים את עניין הטיפול בשוק הסיטונאי ואת אסדרת התחרות בשוק הקווי. הסיבה לכך היא שהמשרד לא סיים את העבודה בעניין השוק הסיטונאי, והוא טרם שמע את המפעילים לאחר שפרסם את השימוע המשני.

מבחינה משפטית, ייתכן כי המשרד יכול להסתפק בשימוע בכתב ולא צריך לשמוע את החברות בצורה ישירה, אבל מהלך כזה של קביעת מחירים לשוק הסיטונאי, כאשר שני הצדדים מתנגדים בתקיפות לקביעות, עשוי להיות בעייתי אם לא תינתן לצדדים האפשרות להשמיע את דעותיהם מול שר התקשורת.

סיבה נוספת שעשויה למנוע קבלת החלטה על-ידי ארדן היא שהשימוע המשני הוא למעשה שימוע חדש לחלוטין ומציג מודל שונה מהותית ממה שהוצג בשימוע הראשון, ולכן קבלת החלטה בעניין מבלי לשמוע את המפעילים יכולה להעיד על חוסר תום-לב מצד משרד התקשורת, במיוחד כאשר בג"ץ קבע כי המשרד חייב לאפשר לבזק (ולכל מפעיל שהעניין נוגע לו) לטעון את מלוא טענותיה ללא הגבלה.

מצד שני, לא מן הנמנע כי ארדן יחליט על המחירים וישלים את המדיניות תוך כדי לקיחת סיכון שהחלטה כזאת תגיע לבג"ץ, ושאם זה יקרה המשרד יתמודד עם עתירה כזו ויטען שהוא אינו חייב לשמוע את המפעילים פרונטלית ויכול להחליט על סמך עמדתם שהוגשה בכתב.

הערכה במשרד היא, כאמור, שבשל רגישות וחשיבות הנושא ארדן יימנע מנקיטת צעד כזה ויתיר את הטיפול למשרד ראש הממשלה או לשר התקשורת הבא.