קו פרשת המים של מכבי ת"א?

4 הפסדים בהפרש מצטבר של 79 נקודות; מאמן שמעלה 61 הרכבים שונים (רק ביורוליג); "כוכב" שהמשחק שלו מריח כמו חצי שביתה איטלקית

שי רקנאטי, דני פדרמן / צלם: עודד קרני, מינהלת הליגה
שי רקנאטי, דני פדרמן / צלם: עודד קרני, מינהלת הליגה

אחרי אתמול (ב'), אפשר להפסיק לדבר על העונה שעברה שגם היא התחילה גרוע ונגמרה איך שנגמרה. למכבי ת"א אין את המאמן של העונה שעברה, אין לה את הזרים של העונה שעברה, היא איבדה שניים מהישראלים הכי משמעותיים שהיו לה בעונה שעברה (בלו, פניני), היא מפורקת מנטאלית. היא הפסידה ארבעה מששת המשחקים האחרונים שלה בהפרש מצטבר של 79 נקודות (!). היא חטפה שני הפסדי בית רצופים מול קבוצות שהתקציב השנתי שלהן הוא פחות או יותר העלות של סופו אחד. אם היא תפסיד ביום חמישי הקרוב במלאגה, אלוהים שישמור.

***

לאן הולכים מכאן? כמה זמן מחכים עד שמתחילים עם המהפכות? מכבי תקועה בשני בורות עמוקים - הבור המנטאלי והבור המקצועי. גם הזכייה באליפות אירופה יושבת לה על הצוואר מבחינת הסבלנות של המערכת לעכל התבזויות כאלו. מבחינה מנטאלית מכבי כבר הייתה כל כך הרבה פעמים בשנים האחרונות בבורות וזחלה החוצה. אבל היה לה מאמן שהיה בכל הסרטים המנטאליים. גודס, שגם ככה המעסיקים שלו שמו סימן שאלה על היכולת שלו לעמוד בג'וב הזה, עם המינוי של פיני גרשון - סגר בקושי 10 משחקים רשמיים, ובמקום להתעסק בכדורסל כבר עסוק בהסברים מתחום הפסיכולוגיה. הוא צריך לטפל במשבר שלפחות על-פי מקבץ התוצאות האחרון נראה עמוק הרבה יותר מכל משבר שהיה למכבי בשנים האחרונות. הפאניקה שהוא נמצא בה גרמה לגודס לשחק כבר עם 61 הרכבים שונים בארבעה משחקי יורוליג.

בשנים האחרונות קו פרשת המים במקרים כאלו היה המצב ביורוליג. כל עוד הבעיות לא איימו על הסיכוי להגיע לטופ-16, אפשר היה לחיות איתן ובמקרה הגרוע לעשות שיפצורים. מכבי כבר מזמן לא במשחק של מהפכות בסגל במהלך העונה. בין היתר בגלל שהמערכת השתנתה וגם ההיסטוריה מראה שעונות שהפכו לתחנת רכבת של שחקנים לא הצליחו להתרומם חזרה למסלול. היא לא במשחק הזה בגלל ההצלחה של הבעלים להרגיל את הקהל שלא מכניסים ידיים עמוק מדי לכיס. חיים עם מה שיש ומקווים לטוב.

עכשיו המצב שונה. קודם כל כי המצב ביורוליג מתחיל להיות אישו שאי אפשר להתעלם ממנו - הפסד ביום חמישי בספרד (ואחרי שהפסדת להפועל ת"א וזאגרב בהיכל, להפסיד לקבוצה שמדורגת במקום השלישי בליגה הספרדית זה לא בשמיים), ושאלת הטופ-16 כבר תונח במרכז השולחן. אף אחד לא יכול לתת לאוהדים ולספונסרים שמשלמים כסף עצום עונה אירופית שתיגמר בדצמבר. ההכנסות מטלוויזיה יצנחו. קטסטרופה.

המצב שונה עכשיו כי גם בליגה מכבי מסתכלת מעבר לכתף ורואה קבוצה שטובה ממנה. הפציעה של פניני הופכת את הסיטואציה בליגה לגרועה עוד יותר מבחינה מקצועית. כאן, גם אם תרצה לתמרן, אין לך יותר מדי איך - איזה ישראלים תביא כדי לסגור את הבור של פניני כשהשיטה מחייבת שני ישראלים על הפרקט? אפשר לחשוב איזה ישראלים מסתובבים חופשיים. יוגב אוחיון וג'ייק כהן שחקנים בינוניים מינוס. לנדסברג וטיוס זה און אנד אוף, תלוי במצב רוח. אם הזרים היו מחפים על ישראלים חלשים אז מילא. אבל מה בדיוק יש שם? את פארגו אף אחד לא יודע איך לאכול, אתמול נגד הפועל זה כבר הריח כמו חצי שביתה איטלקית; סופו נותן בקושי 10 דקות עד ששובק; דווין סמית עם בעיות רפואיות מפה ועד הודעה חדשה; לינהארט כבר עם רגל על המטוס; מרקיז היינס? הקלעי? אם שמים בצד את משחק פתיחת היורוליג מול לימוז', אז הוא סוגר אחוזים מהממים של 2 מ-26 מחוץ לקשת העונה.

ספסל מכבי ת
 ספסל מכבי ת

המצב שונה גם מבחינת חבורת הבעלות של מכבי ת"א. דווקא שם המצב אמור להיות טוב יותר, והוא נועד לטפל במצבים כמו אלו עכשיו. ההצטרפות של ריצ'ארד דייץ ובן אשכנזי שרכשו לפני כשנה 27% מההחזקות במועדון אמורה לעשות את החיים לקלים יותר בתקופות כאלו. המתמטיקה ברורה: הנטל נופל על יותר אנשים. כל אחד צריך להוציא פחות מכיסו במידה ויש אסון. אבל מה לעשות שהרצון של כולם להתחיל להכניס יד לכיס בשלב כזה של העונה הוא שונה. הגווארדיה הוותיקה סוחבת את העגלה כבר הרבה שנים (הרקנאטים, הפדרמנים, מזרחי) ושרפה לאורך שנים הון עתק מכיסה. ומאחר שאף אחד מהבעלים לא יסכים להשקעה חד-צדדית של מישהו שרוצה להוציא את העגלה מהבוץ - כזאת שתחייב דילול החזקות של אלו שלא ישקיעו - הקבוצה מסונדלת ומוגבלת ביכולת שלה לבצע שינוי.

***

איך פותרים את המשבר? השאלה היא בסופו של דבר מה רוצים להשיג במצב הקיים. בהנחה שלא הולכים לחריש עמוק ויקר בסגל (כסף, אג'נדה) וגם לא בצוות האימון, ומישהו כבר הפנים שזכייה ביורוליג היא כרגע לא בהישג יד עם הקבוצה הזאת - צריך להתכנס למטרה הכי קריטית בשלב הזה של העונה: העפלה לטופ-16. אחר-כך באופן טבעי הפאניקה הכלכלית של הדחה מאירופה תרד, הקבוצה תבטיח עוד 14 משחקים ותקנה עוד הרבה זמן כדי לראות את מי לזרוק ואת מי להביא. תיקון אחד קריטי הוא החוסר בישראלים, והוא נמצא ממש מעבר לפינה - מישהו צריך לגרום לאלכס טיוס להתחיל לרצות לשחק כדורסל. אם הוא עצוב בגלל כסף, יש דרך לפתור את זה.

מקצועית, הסגל הזה עדיין מספיק טוב כדי לעמוד במטרה הזאת. בטח עם טיוס. הבעיה היא הפאניקה. מישהו צריך למצוא דרך להנמיך את הלהבות.