מתי בישראל? הבריטים יידעו בדיוק לאן הופנו כספי המסים

יקבלו "תקציר המס השנתי" - שרים בממשלה מאמינים שהצגה מדויקת של סעיפי ההוצאה יכולה להגביר את התמיכה הציבורית ■ רווחה - הסעיף הגדול ביותר - בריאות, חינוך ותקציבי סיוע חוץ

דיוויד קמרון / צלם: רויטרס
דיוויד קמרון / צלם: רויטרס

מינהל מס ההכנסה והמכס הבריטי החל בשבוע שעבר לשגר ל-24 מיליון נישומים בריטים את "תקציר המס השנתי", שיראה בדיוק איך מוציאה המדינה את כספי המסים שנלקחו מהכנסותיהם. סעיפי ההוצאה כוללים רווחה - הסעיף הגדול ביותר, כרבע מהסה"כ- בריאות, חינוך ותקציבי סיוע חוץ. הנתונים מראים שאלפי ליש"ט מכספם הוצאו על תשלומי רווחה, וכן על שירות החוב הלאומי.

שרים בממשלת בריטניה מאמינים שהצגה מדויקת של סעיפי ההוצאה יכולה להגביר את התמיכה הציבורית באמצעים שנויים במחלוקת, כמו רפורמות במענקי הרווחה.

מקורות בקריית הממשלה בווייטהול מדגישים שהמכתבים מיועדים "להפוך את המס לשקוף וקל יותר להבנה", אך סביר שהמכתבים ייתפסו כדרך להכשרת הקרקע לקיצוצים מאסיביים בתקציבי הרווחה אחרי הבחירות הכלליות הבאות.

שר האוצר הבריטי ג'ורג' אוסבורן כבר אמר בעבר שיש צורך בקיצוץ של 12 מיליארד ליש"ט בהטבות הרווחה בשנתיים הראשונות של הפרלמנט החדש.

בממשלת דיוויד קמרון מקווים גם שאם הציבור יהיה מודע יותר לאופן ההוצאה של כספו, הוא יתמוך יותר במפלגות שתומכות בהורדת מסים.

"הבטחתי שמשלמי המסים ידעו הרבה יותר על כמה מס ישיר הם משלמים ואיך מוציאים את הכסף הזה", אמר אוסבורן. "כעת אנחנו מממשים את ההבטחה הזו, על ידי הענקת תקציר מס אישי. זו מהפכה בשקיפות, שתראה איך הנישומים שעובדים קשה צריכים לממן את הוצאות הממשלה".

ראש הממשלה קמרון אמר לקראת תחילת משלוח התקצירים: "זה נושא שבאמת קרוב לליבי. אתם משלמים את המסים. אנחנו מוציאים את הכסף. אנחנו צריכים להיות זהירים מאוד במה שאנחנו מוציאים. בקרוב נשגר לכל אחד גרף שמראה לאן הולך כל פני מהמסים שלכם: כמה הולך לפנסיות, כמה לרווחה, כמה לשירותי בריאות וכל היתר.

"אנחנו מנסים לחלק את זה בצורה הוגנת. לכולם יהיו הסתייגויות כמו קצת יותר על סעיף זה וקצת פחות על סעיף אחר, אבל אני חושב שחילקנו את זה בצורה הוגנת", הוסיף קמרון.

בבריטניה רשומים 29.9 מיליון נישומים משלמי מס. 8 מיליון מתוכם יוכלו לקבל את תקצירי המס שלהם און ליין, היתר יקבלו אותם בדואר.

כמה תורמים הבריטים להוצאה הציבורית של בריטניה
 כמה תורמים הבריטים להוצאה הציבורית של בריטניה