ערוצים בהקפאה: נתניהו מכניס את שוק הטלוויזיה לאי-ודאות

רה"מ ושר התקשורת החדש נתניהו עצר את החוק לפיצול ערוץ 2 ■ למה דווקא עכשיו, מה המשמעות של זה, מי ירוויח מכך, ומה יהיה בסוף? ■ ניתוח מיוחד

בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

הוא התחיל - שלב ההמתנה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעוד פחות משבוע גם שר התקשורת של מדינת ישראל, עצר את החוק לפיצול ערוץ 2 שהניח השר היוצא גלעד ארדן והטיל במגע יד ראשוני וקטן קיפאון מיידי על השוק כולו. ממש כמו באותו להיט אהוב של דיסני. נתניהו החליט להגיש ערר על החוק, שכבר עבר בוועדת השרים לחקיקה ועשה את דרכו לקריאה ראשונה בכנסת, ובלם את התקדמותו, ולא מן הנמנע שאף יגנוז אותו לחלוטין.

למה עכשיו?

נתניהו קיבל את ההחלטה לעצור את החוק, שעות ספורות לאחר שהכנסת הצביעה ברוב מתריס על סגירת עיתונו "ישראל היום". הוא עשה זאת עוד בטרם נחת גלעד ארדן, השר שקידם את החוק הזה עד עכשיו, ממסעו לארצות-הברית.

מדובר באותו מסע אשר במהלכו ד"ר מרים אדלסון הטיחה בארדן שהעיתון "ידיעות אחרונות" "מלקק לו", ולמרות תשובתו כי הוא מתנגד לחוק, הוא לא קיצר את נסיעתו על מנת להביע זאת בהצבעה אקטיבית. בביקורת הדרכונים, עוד בטרם אסף את כבודתו, חיכה לו הערר הדווקאי.

שני מהלכים קרובים במיוחד ללבו היו לו ארדן: האחד - הצלת רשות השידור; והשני - שינוי תנאי שוק הטלוויזיה המסחרית. הוא לא היה מעז לקדמם בניגוד לעצתו של ראש הממשלה, ונתניהו שיחרר את החבל במשורה.

עם תום הקדנציה של ארדן, הוא התיר לו לשמור את ההישג הראשון ולהמשיך אתו הלאה - הרפורמה בשידור הציבורי. את המהלך השני, היקר יותר, הוא גוזל במפגיע מידיו של ארדן המאוכזב ומצמיד לחיקו.

רשות השידור מוחלשת גם כך בהיותה בפירוק. אבל בערוץ 10 ובערוץ 2 קיימת תחושה של תנועה קדימה, ולזאת לא יכול נתניהו להסכים.

ראשית, הוא חייב להבהיר מי הבוס החדש. הוא אף ציין בערר שהגיש למזכירות הממשלה כי כשר התקשורת החדש, הוא צריך ללמוד לעומק את הנושא, כאילו לא טיפל בו עד עתה שר מטעמו.

מעבר לזה, תנועה אינה משרתת את יכולת השליטה. נתניהו יודע שכדי לשלוט באופן אפקטיבי, הוא חייב להותיר את הגופים - כבר אמרנו - במצב של קיפאון.

מה המשמעות?

חוק הפיצול של ערוץ 2 מדבר על ביטול אפיק 22 בשנה הבאה ועל יציאתן של הזכייניות רשת וקשת לשני ערוצים חדשים משלהם. חברת החדשות של ערוץ 2 תעבור לידי אחד הערוצים לאחר תהליך התמחרות, ואילו השני ייאלץ להקים חברת חדשות מתחרה.

החוק הזה נולד כשהיה ברור שערוץ 10 עומד להיסגר בסוף השנה הנוכחית בשל כישלונם של בעלי המניות שלו להכשיר את התנאים הנדרשים לקבלת רישיון. אלא שאז הרפורמה לבשה צורה אחרת. לצד העברת החוק בוועדת השרים לחקיקה, התברר כי בהוראת ארדן עובדים ברשות השנייה על נוסחה שתצליח להציל גם את ערוץ 10.

הרעיון היה להוריד את המחויבות על סף ההשקעה בטלוויזיה המסחרית, כך שהשוק יאפשר קיומם של 3 שחקנים ואפילו יותר. במילים אחרות, ארדן תלה ביודעין את האחד בשני - פיצול ערוץ 2 יאפשר את הצלת ערוץ 10. ללא פיצול שכזה, אין טעם להוריד את רף ההשקעה בטלוויזיה המסחרית ולחזק את כוחו של ערוץ 2 עוד יותר.

אך הרשות השנייה לא סיימה לגבש המלצותיה המפורשות בנושא, והחוק לא התקדם אל ועדת הכלכלה על מנת ששם יכנסו הסעיפים שיקיפו את השוק כולו.

כך נותר בשוק מעין "פלונטר" - פיצול של ערוץ 2 יציל את ערוץ 10; אבל אם ערוץ 10 ימות עוד קודם, לא תהיה ברירה אלא לפצל את ערוץ 2, כדי למנוע מונופול. לא הבנתם? יופי - ככה בדיוק ראש הממשלה רוצה את זה.

אז מי מרוצה?

בערוץ 10 רואים את המהלך כחתירה לסגירתו. יתרה מזאת - מהלך שמונע על-ידי בעלי המניות של ערוץ 2, בעיקר של הזכיינית רשת, אשר מבקשים להביא לסגירתו של ערוץ 10.

לכל השחקנים בשוק הזה יש לוביסטים, אבל חלקם לא זקוקים להם ממש - אודי אנג'ל בעל השליטה בזכיינית רשת, ביקר בכבודו ובעצמו בלשכתו של נתניהו וכנראה אמר שם את שעל לבו.

רשת לא רוצה את הפיצול הזה. היא הכניסה באחרונה משקיע בינלאומי - אנדמול - שהבטיח להכניס מאות מיליוני שקלים על בסיס תוכנית עסקית שמדברת על פיצול רק בשנת 2017. בינתיים מצבה הכלכלי של הזכיינית מתדרדר, נתוני הרייטינג שלה יורדים לעומת הצלחות של שנים עברו, ויציאה לשידור של 7 ימים עשויה להוות מהלומה כלכלית.

קשת רוצה רישיון, אבל לא כמו שהחוק נראה היום, כשערוץ 10 נמצא בתמונה ותנאי השוק החדשים לא מעוגנים כנדרש בהצעה שהוגשה.

מי שהכי לא רוצה את פיצול ערוץ 2 זו חברת החדשות של ערוץ 2. כמה אירוני שדווקא מי שמטרידים את ראש הממשלה יותר מכול בימים כתיקונם, מחבקים את פקודת הקיפאון שלו באהבה. ואולי זו הייתה המטרה כולה.

בחדשות 2 מתנגדים לחוק, שכן הוא היה עשוי לערער את עולמה החסין. החברה הנצפית בישראל, מדורת השבט, הייתה יכולה לאבד גובה אם הייתה עוברת אפיק ומתמודדת מול חברה חדשה של אחת מחברות האם הקודמות שלה. האם חדשות 2 חייבת עכשיו משהו לנתניהו?

ומה באשר לחדשות 10? האם שם ימהרו להקים תחקירים על ראש הממשלה בחודשיים שנותרו לקץ זיכיונו של הערוץ, כשלא ברור איך ואם בכלל תתקדם הרפורמה?

בינתיים, נודע ל"גלובס", נרשמת התקררות גם מצד המשקיעים הפוטנציאליים שם, ובהם נינה סטורמס ההולנדית שהגיעה היום לישראל להמשך מגעים. איך אפשר להשקיע כשבכל רגע תנאי השוק משתנים פה מחדש, ואתה מבין שמה שהובטח לך - בין היתר בפגישות עם הדרגים הגבוהים ביותר - לא בהכרח יתקיים?

מה יהיה בסוף?

כמו בהמתנה אינסופית לשירות של חברת הוט, מושיב נתניהו את גופי השידור במדינת ישראל בהמתנה ומבטיח כי יענה בהקדם. שלדון אדלסון, תומכו הגדול של ראש הממשלה, ערער השבוע על הצורך של ישראל להיות מדינה דמוקרטית.

ובכן, בכל הקשור לתחום התקשורת, אנחנו כבר שם. החוקים לא נאכפים - כמו במקרה ערוץ 10 שכבר צריך היה להיסגר על-פי הספר. אם הם נאכפים, הם נכתבים מחדש בכל שנתיים לכל היותר. זה שוק שאי-אפשר לתכנן בו תוכניות עסקיות, להתקדם בו בחופשיות ואפילו לא להרים את הראש מעל המים, אלא אם עומד מאחוריך איל-הון חדור אג'נדה ויכולות אינסופיות.

המהלך האחרון של ראש הממשלה מרשים - הוא הצליח להוריד את חדשות 2 וחדשות 10 על ברכיהן - בין אם בהוקרת תודה ובין אם בתחנונים, לרצות את בעלי ההון הנכונים, ללחוץ על כפתוריהם של היריבים הפוליטיים ולהחזיר את הכוח לידיים אחרי מהלומת חוק ישראל היום - וכל זאת תוך הקפדה שלא יעשה דבר.