שימו לב למדד היתר

הוא יותר פסימי ממדדים אחרים, ולא פעם בעבר סימן כיוון לשוק

בורסה- מניות / צילום: שאטרסטוק
בורסה- מניות / צילום: שאטרסטוק

העולם כמרקחה בזכות כסף חינמי שמחפש מקום להשקיע בו. אין ספק שוול-סטריט נהנית מעיקר זרימת ההון הזו, אבל אנו רואים ששוקי המניות בעולם כולו נלחמים לשבור שיאים חדשים. זאת, למרות שבחלק מן המדינות שנמצאים בהן אותם מדדים, אין בריאות כלכלית ממשית לגבות את אותה אופטימיות פיננסית (יפן, אירופה...).

בקונטראסט בולט לתופעה העולמית המוזכרת לעיל, אצלנו, שממה ודשדוש. מדד תא 25, המדד החשוב של הבורסה הלא נזילה שלנו, מתקשה כבר חודשים לפרוץ קדימה, ובכך לתת גם הוא תמורה נאותה למאמינים בסקטור המנייתי. אותם המאמינים שבחוסר הברירה אלא בהשקעה במוצרים בעלי סיכון גבוה יותר, אך עם תשואות קצת יותר גבוהות מן האג"ח הממשלתי.

לא רק שתנועת המחיר היא מייגעת, אלא שהיא מלווה במחזורים הולכים ונמקים ממש. ומרוב זמן פנוי ושעמום של חוסר פעילות ממשית, רבים וטובים החלו לנסות למצוא רמזים לבאות, הן טכנית, והן פונדמנטלית.

בצד הפונדמנטלי אין ממש בשורה חיובית: הסביבה הפוליטית והכלכלית הישראלית לא ממש בשיאן כרגע. אבל בזה אסכם את המבט מן הזוית הזו, ואתרכז בצד הטכני, כאשר לא נתבונן במדד המוביל עצמו למציאת רמים, אלא במדד נלווה, המשקף יותר טוב את מה שקורה בזירה המקומית.

מדד שאיננו מושפע מן הקורה בחוזים העתידיים על מדדי העולם, וממשחקי המעו"ף. זהו מדד היתר. לפניכם גרף שבועי של מדד יתר-50, המכיל את 50 החברות ה"קטנות" בעלות שווי השוק הגדול ביותר בקטגוריה הזו, והמציגות הכי טוב את מה שהמשקיעים חושבים אצלנו:

משה-שלום-יתר-18-11
 משה-שלום-יתר-18-11

כאן אין דשדוש. יש מגמה רשמית יורדת ברורה.

תצוגת הנרות המיוחדת (המחושבת משילוב המגמה, עם התנודתיות) מאפשרת לנו להתעלם מן הרעשים הקטנים המופיעים בתוך מהלך רציף של ירידות, או עליות. כך אנו יכולים להתרשם מן המצב לאשורו. והתצוגה אומרת ששוק המניות המשני שלנו בבעיה.

לא מזמן קרה משהו מאוד חשוב בזירה הזו, והוא שבירתה של רמת התמיכה סביב 520. כמו כן, המדד מבצע התקרבות לאזור תמיכה לא פחות חשוב, והוא זה של סביבות 480 (1 סגול).

בסקירות הקודמות שלי על המדד הזה ציינתי שהוא נע מגמתית הרבה יותר טוב מן המדדים הגדולים, וזה אכן מה שממשיך לקרות. לא רק זאת ,אלא שהתבניות הטכניות הקלאסיות מבוצעות בו עם שיעור גדול יותר של הצלחה.

לראייה, הפסגה הכפולה סביב 610, אשר אושרה סופית על ידי השבירה שהזכרתי סביב 520. על פי ספרי הניתוח הטכני, יעד שבירה זו נמצא עכשיו כ-90 נקודות מדד מטה מן השבירה עצמה, דהיינו 430. זהו העומק מן הפסגות (610) ועד הבסיס שנשבר (520).

למעשה, סבירות השבירה של 520 גדל פלאים כאשר ראינו את האתראה המקדימה שאינדיקאטור המומנטום נתן לנו. בנובמבר 2013 (!) הוא בעצמו שבר את קו התמיכה שלו עצמו (3 סגול), ובכך "ניבא" את שיקרה במחיר לאחר מכן. לא רק זאת אלא שהסטייה השלילית בין שיאי המחיר, ושיאי האינדיקאטור (2 סגול וחיצים סגולים), גם היא הוסיפה לתמונה השלילית פלאים.

הזכרתי כאן את 430 כיעד הנובע מתבנית הפסגה הכפולה, אבל מה הם היעדים האחרים האפשריים לתיקון השלילי שלפנינו? אחרי 480 אין הרבה תמיכות היסטוריות, אבל ישנן תמיכות דינאמיות מסוג Fibonacci (כאן בשחור): 450 כאזור תיקון השני שליש, ו-405 כאזור התיקון המקסימאלי האפשרי לפני שנחשוב שלפנינו שינוי מגמתי של דרגת טווח גדולה יותר.

מה כל זה אומר? ששוק המניות הקטן יותר משקף תפיסה יותר שלילית על שוק המניות שלנו, בהשוואה למדדים הגדולים, והכבדים. בדרך כלל, מדד היתר מוביל את שייעשה. לכן, לדעתי, עלינו לקחת בחשבון היטב את המוצג כאן, כאשר אנו שוקלים את כיוון היציאה מן הדשדוש שבו נמצאים המדדים הכבדים יותר.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.