מה עם ההסתה הישראלית?

נתניהו, די להתכתש עם מנהיגי עולם, יש פה מדינה שצריך להנהיג

בנימין נתניהו ויאיר לפיד / צילום: רויטרס

ראש הממשלה האשים בפיגוע היום (ג') בירושלים את "ההסתה הפלשתינית".

ההסתה הזאת באמת מקוממת בקיצוניותה ובחוסר התחשבותה בעובדות האמתיות בשטח. אבל ההאשמה של ראש הממשלה היתה יותר אמינה, אם היה אומר מילה גם על ההסתה הישראלית.

הכוונה לחברי הכנסת שעולים על הר הבית לא כדי להתפלל, אלא כדי להכעיס ולהסית; הכוונה לרבנים ופוליטיקאים המדברים על בניית בית המקדש; וגם לבנייה ולמכרזים, היוצרים הסתה מצדנו, בחסות ויוזמה של ראש הממשלה המתלונן על הסתה פלשתינית.

אין אפשרות לדעת מה הניע את שני המחבלים לערוך טבח אכזרי בבית הכנסת. האם זו ההסתה הפלשתינית - או שמא תגובה להתנהגותם של ישראלים חסרי אחריות ומלבי שנאה?

אלה הם חיינו?

אתה לא יכול, ביבי נתניהו, להטיל את כל האשמה "עליהם". כלומר, אתה יכול, אבל אנשים שדעתם אינה מקובעת פשוט לא יקנו את זה. כי השאלה היא מה אתה רוצה. לנו, הציבור, קשה עם מנהיג שכל הזמן מהלך כמו לוליין על החבל הקואליציוני, כשכל רצונו הוא לא ליפול. לפי פעולותיך והתבטאויותיך, אתה עושה הכול כדי לא להחליט על מדיניות ברורה. נראה שהכי נוח לך להמשיך במצב הנוכחי שמדי פעם נהרגים אנשים, אבל הממשלה ממשיכה להתקיים.

אפשר כמובן להמשיך לחיות כך. להחליט ש"אלה הם חיינו". מדי פעם ייהרגו כמה ישראלים, לפעמים כמה ערבים, כל אחד יקווה שהוא ויקיריו לא ייפגעו, ולהמשיך כך עד קץ הימים, או קץ המדינה. יש לנו בהחלט את הכוח הצבאי הנחוץ לצורך זה. אנחנו יודעים גם לנהל כלכלה סבירה למרות הוצאות הביטחון. אז כן, אפשר גם כך.

אולי מכרז לבית המקדש?

אם זו כוונתך, אדוני ראש הממשלה, אז יאללה, פרק את הממשלה, והקם תחתיה ממשלה ימנית התומכת בגישה זו. תמשיך להאשים את ההסתה הפלשתינית ותגביר את ההסתה הישראלית. תפרוץ אל הר הבית, תבנה ככל הבא ליד בשטחים. ובהזדמנות הזאת אולי תוציא גם מכרז לבניית בית המקדש? הרי תמיד אפשר להאשים את "ההסתה הפלשתינית".

אני לא שייך לאלה החושבים שהאחריות העיקרית להעדר הסדר היא עלינו. ממש לא. אני חושב שהאשמה העיקרית היא של הפלשתינים. העיקרית, אבל לא הבלעדית.

אין לי צל של מושג מה לעשות כדי "להניע את התהליך", או לחזור אל שולחן הדיונים. אבל אתה כן צריך לדעת, או לפחות לנסות, כי לצורך זה נבחרת, כדי לדעת, להיות יצירתי - לא להיות אטום ושרדן. במקום זאת אתה מבזבז את הזמן על התכתשויות עם אובמה, עם קרי, עם בנט, עם לפיד, והרשימה ארוכה. די, מספיק, תתחיל להיות המנהיג של המדינה, לא רק של הממשלה.