נתניהו: "אנחנו בעיצומה של מתקפת טרור בירושלים"

ראש הממשלה בעקבות הפיגוע הבוקר בירושלים: "הפלסטינים מפיצים עלילות נגד ישראל, שאנחנו מטמאים את הר הבית; השקרים האלה גבו חיים" ■ מוקדם יותר הורה נתניהו להרוס את בתיהם של שני המחבלים שביצעו את הפיגוע

בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

"אנחנו בעיצומה של מתקפת טרור שממוקדת בירושלים" - כך אמר הערב (ג') ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה מיוחדת ממשרדו שבירושלים, בעקבות הפיגוע הרצחני בבית הכנסת בהר נוף. הוא שב והאשים את הפלסטינים בהסתה שהובילה לשורת הפיגועים האחרונים ברחבי הארץ.

"היום, באמצע תפילת שחרית, כשהם עטופים בטליתות, נרצחו ארבעה רבנים, ארבעה יהודים - טהורים", פתח נתניהו את דבריו ומסר תנחומים למשפחות השכולות ואיחולי החלמה לפצועים. לדבריו, "חמאס, התנועה האיסלאמית והרשות הפלסטינית מפיצים אינספור עלילות ובדיות נגד מדינת ישראל. הם אומרים שהיהודים מטמאים את הר הבית, שאנחנו רוצים להרוס את המקומות הקדושים בו, מתכוונים לשנות את סדרי התפילה בו - הכל שקר. השקרים הללו גבו מחיר יקר. היום הצטרפו אליהם קורבנות נוספות כתוצאה מעלילת דם".

נתניהו ציין כי "אמנם הפעם אבו מאזן גינה את מעשה הטבח וטוב שכך", אך הוסיף שבאותו משפט גינוי הוא "קשר אותו למעשים דמיוניים שאין להם שום שחר, שישראל כביכול מבצעת בהר הבית. ברחבי הרשות הפלסטנית יש הסתה יומיומית. נגד עצם קיומה של ישראל".

מוקדם יותר הורה נתניהו להרוס את בתיהם של עודאי ורסאן אבו ג'מל - שני המחבלים אשר ביצעו את הטבח שבו נרצחו ארבעה ישראלים. ההחלטה התקבלה בתום התייעצות ביטחונית בלשכתו שבירושלים בהשתתפות שר הביטחון משה יעלון, השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ', ראש השב"כ יורם כהן, פרקליט המדינה שי ניצן, מפקד מחוז ירושלים ניצב משה אדרי ומתאם הפעולות בשטחים אלוף יואב מרדכי. בנוסף הורה ראש הממשלה לקדם את הריסת בתיהם של מחבלים נוספים, אשר אחראים לפיגועים קודמים. כמו כן, הנחה נתניהו להגביר משמעותית את האכיפה נגד מסיתים לפיגועים.

אחר הצהריים נקברו ארבעת הרוגי הפיגוע - משה טברסקי, בן 59; אריה קופינסקי, בן 43; אברהם שמואל גולדברג, בן 68 וקלמן לוין, בן 55. טברסקי נטמן ראשון, וכשעה לאחר מכן יצא מסע ההלוויה של שלושת ההרוגים הנוספים מבית הכנסת ברחוב אגסי - בו הם נרצחו להר המנוחות. "כשאנו סופרים כמה אלמנות ויתומים נוספו לכלל ישראל הבוקר, מדובר על ארבע אלמנות, 24 יתומים ויתומות ברחוב אחד", אמר הרב יצחק מרדכי רובין, רב הקהילה ורב בית הכנסת שבו התפללו ההרוגים. "כשהם עטופים בטלית ובתפילין, נטבחו ארבעת הקורבנות ועמם עוד פצועים רבים".

האירוע החל בסביבות השעה 7:00 בבוקר. שני בני דודים, רסאן ועאדי אבו גמ'ל משכונת ג'בל מוכבר שבמזרח ירושלים - קרובי משפחה של אסיר ששוחרר בעסקת גלעד שליט, פרצו עם אקדחים וסכיני קצבים לבית הכנסת "קהילת בני תורה" והחלו לתקוף את המתפללים במקום בעת תפילת שחרית. שני שוטרי תנועה שהיו באזור הגיעו לאחר כדקה למקום והחלו לנהל חילופי אש עם המחבלים. אחרי כחמש דקות הגיעו שוטרים מהמחלקה לזיהוי פלילי (מז"פ) לבית הכנסת, ואחד מהם חיסל את המחבלים.