בחזרה למקום הפשע

הסרט "עזה כמוות" של נילי טל, שישודר הערב בערוץ yes דוקו, עצוב ומעניין

"עזה כמוות", יום ד' 21:45, ערוץ yes דוקו

אל תתנו לשם להטעות אתכם, אין כאן עוד חפירה תחת הריסות עזה שאחרי ימי "צוק איתן", אלא פרשה טרגית אחרת, מקומית בהרבה.

ב-1998 יצאה נילי טל (בסרטה התיעודי העצמאי הראשון בקריירה מרשימה) לצפון, בין הקיבוצים שער הגולן ומעגן, כדי לתעד כרוניקה של רצח לא ברור. בראשון גרה ענבל רוגל, בשני - גלעד שמן.

השניים היו חברים, אפילו תכננו להינשא, אבל משהו החל להשתבש במה שנראה כמו סיפור אהבה בין שני קיבוצניקים צעירים ונגמר ברצח עת ירה שמן ברוגל למוות. הוא נשפט והורשע, ערער (בשל מצב נפשי), והתיק ההוא עורר סערה משפטית וציבורית גדולה.

בין היתר, כך נטען, מחולל המשבר הנפשי של שמן היה עת ירה למוות בנערה פלסטינית במהלך שירותו הצבאי. האם מדובר ברוצח מלידה או בקורבן שהפך לרוצח?

עתה, ב-2014, חזרה טל אל המקומות, האנשים והאירועים כדי לנסות ולברר האם הזמן שחלף חשף תובנות חדשות (גם אם לא ראיות).

אני אוהב את היצירה התיעודית של טל. יש בה סקרנות טבעית שנחוצה כל-כך במקצוע הזה. אני מניח שהסרט המקורי על הפרשה, מ-1998 (עבור ערוץ 8 של הוט), יצר אצלה את הסקרנות לגבי הקשר בין מניע לרצח, עניין שעמד במרכז סרטה המצוין "רצח ללא מניע" שבו התחקתה אחר הרצח של אסף שטיירמן בידי רעי חורב ושתי שותפותיו, שאחת מהן הפכה לעדת מדינה בעסקה שעל פניה נראתה שערורייתית (הרצח, אגב, פוענח במקרה לאחר שבמשך שנים ניסתה המשטרה להפליל חשוד חף מפשע שבשלב מסוים היה מוכן להודות ולשחזר, רק כדי שיניחו לו).

עצוב ומעניין.

* ציון: 8

בין ירושלים למיסיסיפי

"מיסיסיפי בוערת", יום ד' 22:00, ערוץ MGM

על רקע התגברות השנאה והגזענות במקומותינו, אפשר בהחלט לצפות שוב בסרט המצוין הזה שביים אלן פארקר ("החומה") ב-1988.

הסרט שעוסק בפרשייה אמיתית, חוזר לרצח של 3 פעילי זכויות אזרח אפרו-אמריקאים בשנות ה-60 במיסיסיפי, וחלק מלקחיו החשובים, למרבה הצער, רלוונטי לא רק ליחסי שחורים-לבנים באמריקה.

* ציון: 9