תל"י דורשת זכויות ליוצרים שהפיקו לשידור הציבורי בעבר

מנכ"לית תל"י, אופירה לובינצקי, הגישה הערה רשמית לוועדת אייל, הבוחנת את יחסי הגופים המשדרים והיוצרים בישראל, שלא להזניח את נושא התמלוגים

אופירה לובינצקי, מנכ"לית תל"י - חברת התמלוגים של יוצרי הקולנוע והטלוויזיה בישראל, מביעה חשש כי המלצות ועדת אייל יפגעו בתשלומי התמלוגים שמקבלים חבריה.

בתום קריאת מסקנות הביניים של הוועדה, שמונתה על-ידי שר התקשורת היוצא גלעד ארדן על מנת לבחון את יחסי הגופים המשדרים והיוצרים בישראל, הגישה לובניצקי הערה רשמית לוועדה ובה היא טוענת כי בעוד שחברי הצוות עסקו בהרחבה בזכויות המסחור של היוצרים, נושא התמלוגים הוזנח.

"אנחנו חוששים שהוועדה תשגה ולא תציין במפורש במה היא עוסקת ובמה לא", אמרה ל"גלובס" לובניצקי. לדבריה, "זו ועדה רצינית עם אנשים רציניים, אלא שהוועדה לא עשתה הבחנה בין בעלות לצורכי מסחור, לעומת בעלות לצורך תמלוגים - אלה שני דברים אחרים לגמרי אשר בכל העולם המערבי ישנה הפרדה מוחלטת בין הדברים".

לאחר ששמעה נציגות של מפיקים ויוצרים, עשויה הוועדה לקבל את המלצת שוק היצירה בישראל ולהמליץ על חלוקה שווה (50-50) של זכויות המסחור בין יוצרי התוכן ובין משדריו. "אפשר יהיה לפרש שגם התמלוגים יתחלקו שווה בשווה, בעוד שהיום הם עומדים על 100% ליוצרים", אומרת לובליצקי.

בעוד שזכויות המסחור - שאליהם התייחסה ברטרואקטיביות ליוצרים שהפיקו עבור השידור הציבורי לאורך השניםהרחבה ועדת אייל - מתייחסים לתגמול שמגיע ליוצר מרגע מכירת התוכן לגוף השידור ועד למכירתו שוב להפצה בחו"ל, לשידורי דיגיטל, VOD, גיימינג או מוצרים נלווים, התמלוגים מתייחסים לגובה תגמול קבוע ומלא על כל שידור באוויר של התוכן. תמלוגים אלה מעוגנים היום בחוק תל"י, אשר קובע שכל גוף שידור בישראל ינהל מו"מ מול חברת התמלוגים על היקף התמלוגים שהוא יעביר ליוצר - דרך החברה.

- מה קרה ליוצרים מאז שחוקק החוק?

"לפני החוק, היוצרים לא הצליחו לקבל תמלוגים במידה שהם לא היו מיוצגים ועד שתל"י נכנסה לתמונה בהדרגתיות, במהלך 12 שנה בערך, היה ניסיון חוזר ונשנה של המשדרים השונים לא לתת כלום. יש בהחלט שינוי במצבם הכלכלי של היוצרים. יוצרים רבים מדווחים על משכורת 13 או 12.5 והיא מאפשרים ליוצרים להרוויח - בעוד שלגופים המשדרים זה יוצא מעט מאוד כסף".

לדברי לובניצקי, "נכון להיום יש שיחות עם כל המשדרים במשק - רשת, קשת, ערוץ 10, חברות הכבלים והלוויין וגם מאקו, ו-וואלה, ובימים אלה אנחנו מגיעים להבנות סופיות מול יו-טיוב. היום אנחנו דנים מול הכנ"ר, שמשמש כמפרק הראשי של רשות השידור, על זכויות רטרואקטיביות ליוצרים שהפיקו עבור השידור הציבורי. העובדה שהם יקבלו תמלוגים בעבור שידורים חוזרים של יצירותיהם, מבטיחה סוג של פנסיה עבורם וגם עבור יורשיהם למשך 70 שנה אחריהם".

- האם כשהופעתם בפני הוועדה, הרגשתם שמבינים את המסר שלכם?

"אני חוששת שהשמיטו אותנו בשל חוסר הבנה בלבד. אנחנו את המלחמות שלנו עשינו לאורך השנים, לא ניתן יד להרוס את הישגינו".

בוועדת אייל לא הגיבו לדברים.