בניגוד לטענות הקבלנים: התחלות הבנייה זינקו ברבעון 3

שוק הנדל"ן מתעורר לחיים: התחלות הבנייה זינקו ב-17% ברבעון השלישי - 11,296 דירות החלו להיבנות ■ התחלות הבנייה חוזרות לרמתן ערב ההכרזה על תוכנית מע"מ 0%, בניגוד מוחלט לטענות הקבלנים על קיפאון בשוק

תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי
תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי

עלייה במספר התחלות הבנייה ברבעון השלישי של 2014 בהשוואה לרבעון הקודם, אך ירידה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (א') ברבעון השלישי של 2014 החלו להיבנות 11,296 דירות חדשות ברחבי הארץ. מדובר בעלייה של כ-16.7% בהשוואה לרבעון הקודם (רבעון שני של 2014) אך בירידה של כ-6.3% בהשוואה לנתוני הרבעון המקביל אשתקד (הרבעון השלישי של 2013).

כאשר מסתכלים על נתוני שלושת הרבעונים הראשונים של 2014 לעומת התקופה המקבילה אשתקד עולה כי בתשעת החודשים הראשונים של 2014 החלה בנייתן של כ-32.8 אלף דירות לעומת כ-35.47 אלף דירות בתשעת החודשים הראשונים של 2013, ירידה של כ-7.4%.

נתונים אלו מעידים כי למרות ההמתנה לתוכניות מע"מ אפס ומחיר מטרה, שגרמו לרוכשים רבים להמתין עם ביצוע העסקאות בחודשים האחרונים, והשפיעה באופן ניכר על התחלות הבניה ברבעון השני של השנה, ברבעון השלישי חזרו הקבלנים לבנות, וזאת למרות טענות על הקפאת פרויקטים שנשמעו מצדם.

לא מן הנמנע שאובדן האמון ביציאה לדרך של התוכניות הן מצד הקבלנים והן מצד הרוכשים, כפי שהיא באה לידי ביטוי גם בסקירת הלמ"ס אודות מכירת דירות חדשות בחודשים האחרונים, החזירה את התחלות הבניה לרמה הדומה לתקופה טרם הצהירה הממשלה על התוכניות האמורות.

עם זאת, עדיין ניתן לראות כי היקף התחלות הבנייה ברמה שנתית עדיין נמוך ולא משקף את מאמצי הממשלה להגדלת ההיצע, אם באמצעות תוכנית הסכמי הגג או תוכניות אחרות.

עוד על פי נתוני הלמ"ס המתייחסים להתחלות הבניה - ירידה ניכרת בהיקפי הבנייה בתשעת החודשים הראשונים של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד נרשמה בראשון לציון (ירידה של 50%), ברחובות (ירידה של 47%), באשקלון (ירידה של 43%), באר שבע (ירידה של כ-38%) ובהוד השרון (ירידה של 32.5%). ערים נוספות בהן נרשמה ירידה בהתחלות הבנייה בתקופה האמורה הן פתח תקווה, חדרה והרצליה.

במקביל, מספר ישובים רשמו עלייה ניכרת בהתחלות הבנייה בתשעת החודשים הראשונים של 2014. כך למשל, בראש העין זינק נתון זה ב-169.5% בזכות שיווקי הקרקע הגדולים בעיר זו בשנה שעברה. בבאר יעקב זינקו התחלות הבנייה בכ-123% וברמת גן ב-104%.

בחלוקה על פי מחוזות, המחוז בו גדלו היקפי הבנייה בתשעת החודשים הראשונים של 2014 בשיעור הגבוה ביותר הוא מחוז ירושלים עם עליה של 20.6%. במחוז הצפון ובמחוז חיפה נרשמו עליות של 5% ו-9.4% בהתאמה. באותו הזמן נרשמה צניחה של 62.4% בהתחלות הבנייה ביהודה ושומרון, ירידה של 25.7% במחוז הדרום וירידה של כ-9% במחוזות תל אביב והמרכז.

לצד נתוני התחלות הבנייה, מספקת הלמ"ס גם נתונים אודות הדירות שנמצאות בבנייה פעילה. על פי נתונים אלו, מספר הדירות החדשות שנמצאות כעת בבנייה ברחבי הארץ עומד על כ-95.8 אלף דירות, דומה לנתון שנרשם בשני הרבעונים הראשונים של 2014 וגבוה בשיעור ניכר מנתוני הבנייה הפעילה מאז סוף שנת 1997.