הרווח התפעולי של טיב טעם צנח ב-62% ברבעון השלישי

הרווח התפעולי הסתכם ב-2 מיליון שקל בלבד, לעומת רווח תפעולי של 5.4 מיליון שקל ברבעון אשתקד

סניף טיב טעם / צילום: תמר מצפי
סניף טיב טעם / צילום: תמר מצפי

אחרי ששופרסל, מגה ורמי לוי דיווחו על שחיקה בביצועים, מגיע תורה של רשת טיב טעם. הרשת ספגה ברבעון השלישי השנה צניחה של 62.7% ברווח התפעולי שהסתכם ב-2 מיליון שקל בלבד, לעומת רווח תפעולי של 5.4 מיליון שקל ברבעון אשתקד.

טיב טעם רושמת ירידה בכל הפרמטרים של פעילותה הקמעונאית, כשלדברי החברה ההרעה נובעת מהחרפת התחרות בענף, ירידה בהיקפי הצמיחה והצריכה במשק וכן, מעיתוי חגי תשרי שחלו השנה בחודשים ספטמבר-אוקטובר וגלשו מעט לרבעון הרביעי, בזמן שאשתקד התרכזו כולם ברבעון השלישי.

בנוסף, וכמו רשתות שיווק אחרות, גם רשת טיב טעם נאלצה לנקוט אסטרטגיית מחיר כשברבעון השלישי השנה היא השלימה לדבריה, "מהלך מהותי להוזלת מחירי המוצרים לרמה המקובלת בשוק קמעונאות המזון". ברשת נטען, כי המחיר התחרותי לצד בידולה של הרשת יסייעו לה להתמודד עם המצב בשוק שסובל, כאמור, מהאטה כללית.

רשת טיב טעם מונה 34 סניפים ש-4 מהם נפתחו בשנה החולפת. כמו כן, מונה הרשת 9 סניפים של רשת כלי הבית דומו, ש-7 מתוכם פועלים במודל "חנות בתוך חנות" בתוך סניפי טיב טעם.

מכירות הרשת ירדו ברבעון השלישי של 2014 ב-5.7% והסכתמו ב-234.3 מיליון שקל, וזאת לעומת מכירות של 248.5 מיליון שקל ברבעון השלישי ב-2013. טיב טעם רשמה ירידה חדה של 9.2% במכירות סניפים זהים, ואלה צנחו מ-7,994 שקל למטר, ל-7,259 שקל למטר. הפדיון הממוצע למטר בסניפים ירד בשיעור חד יותר של 10.1%.

הרווח הגולמי של הרשת נשחק ברבעון ב-11.4% והסתכם ב-66.9 מיליון שקל, לעומת 75.5 מיליון שקל אשתקד. בהתאם, ירד שיעור הרווח הגולמי מ-30.3% ל-28.5%, אם כי עדיין מדובר בשיעור רווח גולמי גבוה יחסית לענף.

את הצניחה הקשה ביותר רשמה הרשת ברווח התפעולי, ושיעורו ירד ברבעון ל-0.86%, לעומת שיעור של 2.2% ברבעון מקביל אשתקד. מדובר בשיעור רווחיות תפעולית נמוך במיוחד, שמעלה ספק באשר לטיבה של השורה התחתונה של הפעילות הקמעונאית של החברה.

חברת טיב טעם כוללת מלבד רשת שיווק גם פעילות תעשייה עניפה, שבה החברה סבלה משחיקה של 2.6% במכירות, אך מאידך היא הצליחה להעלות את הרווח התפעולי ב-132% מ-2.1 מיליון ל-4.9 מיליון שקל ברבעון. השחיקה הכוללת ברווח הנקי של החברה הסתכמה ב-12% ל-3.5 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

טיב טעם
 טיב טעם