הוועדה המחוזית: חוף פלמחים יוגדר גן לאומי ולא כפר נופש

גם הצעת ביניים של משרד התיירות שהציעה להקים מתחם קמפינג במקום נדחתה על-ידי הוועדה

חוף הפלמחים / צלם: אורלי גנוסר
חוף הפלמחים / צלם: אורלי גנוסר

הישג לארגונים הירוקים ולמובילי המאבק נגד הבנייה בחוף פלמחים. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה קבעה היום (ב') כי חוף פלמחים יוגדר כגן לאומי ותוכנית כפר הנופש שהייתה אמורה לצאת לפועל בחוף תבוטל. גם הצעת ביניים של משרד התיירות שהציעה להקים מתחם קמפינג במקום נדחתה על-ידי הוועדה.

כזכור, לפני שנים החליטה המדינה כי במקום יוכל לקום כפר נופש והקרקע שווקה ליזמים. בעקבות התוכנית לבנייה בחוף התנהל מאבק ארוך מצד ארגוני סביבה, פעילים חברתיים ובשלב מאוחר יותר גם אדם טבע ודין והחברה להגנת הטבע שהוביל בסופו של דבר להחלטה דרמטית של הממשלה בהובלת השר להגנת הסביבה דאז, גלעד ארדן, לבחון מחדש את אישור התוכנית לבניית כפר נופש למרות שיזמים כבר זכו בו והתוכנית אושרה.

נציין כי בעוד הוועדה המחוזית קיבלה היום את ההחלטה האמורה, לא מדובר עדיין בסוף הסיפור משום שהיזמים שזכו בקרקע להקמת כפר הנופש לפני כעשר שנים, חברת מעוז דניאל ואוולון, ששילמו אז כ-8 מיליון שקל על הקרקע, טרם קיבלו תשובה לגבי הפיצוי שיקבלו מהמדינה. במקביל, הם עוד יכולים לערער על החלטת הוועדה המחוזית.

שר הפנים, גלעד ארדן, התייחס היום להחלטת הוועדה המחוזית ואמר: "אני מברך את הוועדה המחוזית על החלטתה, הפקדת התכנית להקמת גן לאומי בפלמחים הגיעה לאחר מאבק ארוך, קשה וממושך אותו הובלתי עוד כשר להגנת הסביבה. לשמחתי, המאבק הזה הצליח ורצועת החוף הייחודית בפלמחים תשאר פתוחה לרווחת הציבור כולו".

מהחברה להגנת הטבע, שהייתה שותפה למאבק למען חוף פלמחים, נמסר היום: "אנו מברכים את הוועדה, על שקיבלה החלטה לטובת הציבור ולמען הטבע. האינטרס הציבורי הוא חד משמעי וברור - גן לאומי ולא כפר נופש".

במקביל, גם במשרד להגנת הסביבה בירכו על ההחלטה.

גם פרופסור רחל אלתרמן מהטכניון, העומדת בראש פרויקט מרה נוסטרום (פרויקט בין לאומי במימון האיחוד האירופי העוסק בשימור הים התיכון), בירכה היום על החלטת הוועדה המחוזית ואמרה: "מדובר בתקדים חשוב מבחינת היישום של אמנת ברצלונה ויכול לשמש כדוגמא לכל המדינות החתומות על האמנה. מדובר במודל חשוב ואולי ייחודי בכל חופי הים התיכון. אנו עורכים בימים אלו מחקר השוואתי ראשון מסוגו הבוחן את המצב בכל מדינות הים התיכון ואין ספק שצעדים מסוג החלטת הוועדה מהיום הם אבני-דרך במאבק לשימור החוף. מרה נוסטרום ממליץ למדינת ישראל לנקוט בפעולות נוספות להשלמת הבעלות הציבורית על כל אזור החוף באמצעות רכישת השטחים המעטים שנותרו בבעלות פרטית".