"פקידי האוצר עושים הכל כדי להמשיך ולספסר בקרקעות"

משרדי הבינוי והאוצר מתכתשים ביניהם סביב תוכנית מחיר מטרה ■ האוצר: "משרד השיכון בולם כעת שיווקי קרקעות"

אורי אריאל / צילום: מתוך הוידאו
אורי אריאל / צילום: מתוך הוידאו

תגובה ראשונה של משרד הבינוי ולשכת השר אורי אריאל למכתב שהעביר היועץ המשפטי של האוצר יואל בריס ליועץ המשפטי לממשלה בנושא תוכנית מחיר מטרה.

"עמדת היועץ המשפטי של משרד הבינוי אלעזר במברגר שונה מהותית מעמדתו של יואל בריס, היועץ המשפטי של משרד האוצר, והיא תועבר לידי היועץ המשפטי לממשלה, מר יהודה ויינשטיין", כך נמסר ממשרד הבינוי.

"הממשלה החליטה בקבינט הדיור על תכנית מחיר מטרה כבר ב-23 ביוני השנה, ועקרונותיה אושרו ע"י מועצת מקרקעי ישראל ב-9 ליולי 2014. התכנית זוכה לקונצנזוס כמעט מקיר לקיר מצד ראש הממשלה, המועצה הלאומית לכלכלה, נגידת בנק ישראל, כלכלנים בכירים וקבלנים. מועצת מקרקעי ישראל תתכנס ביום שני הקרוב על מנת להוציאה לדרך בהתאם לעקרונות שאושרו זה מכבר בממשלה".

עוד הוסיפו במשרד הבינוי כי "תמוה הניסיון של גורמים שונים לבטל תכנית משמעותית לפתרון המוותר על הכנסות מהקרקע לטובת הוזלת הדירות ב-20% ומעלה בכדי להשפיע על כלל שוק הנדל"ן. הדבר מוצא את ביטויו בעמדה משפטית של האוצר הקובעת למעשה 'שלא קיים כל צורך או דחיפות בכך' בהתייחס לאישורה במועצה של תכנית מצוינת שבאה לעזור במאבק במחירי הדירות. לאור הצפי לעליית מחירי הדירות החדשות במידה והתכנית לא תצא לדרך, דומה שהדברים מדברים בעד עצמם".

במקביל, גורמים מלשכת שר הבינוי הגיבו על המכתב ותקפו את אנשי האוצר: "פקידי האוצר, שמעולם לא תמכו בהוזלת מחירי הדיור ולא הסכימו לוותר על ההכנסות מהקרקע לטובת הציבור והצעירים, מנסים עכשיו לעשות הכל כדי להמשיך ולספסר בקרקעות על חשבון רוכשי הדירות. לא נאפשר להם להמשיך בהשתוללות חסרת הרסן והאחריות הזאת. מכתבו של היועמ״ש של האוצר לפיו 'אין שום דבר דחוף' מבטא את הניתוק שלהם מהמציאות. שיספרו לזוגות הצעירים ששום דבר לא דחוף. עם מנותקים כאלו אין עתיד".

במקביל, ממשרד המשפטים נמסר כי "מכתבו של היועץ המשפטי של משרד האוצר התקבל. הפניה תזכה לבחינה משפטית מהותית כמקובל".

במשרד האוצר לא נשארים אדישים לתגובת משרד הבינוי. גורמים במשרד אמרו היום ל"גלובס" כי "משרד השיכון בולם כעת שיווקים ומבקש לבטל מכרזים כדי להוציא אותם שוב במסגרת מחיר מטרה. כל זאת משיקולים וטעמים פוליטיים בלבד. הגדלת ההיצע מהווה את הצעד החשוב ביותר בכל פיתרון למצוקת הדיור ואסור לפגוע בשיווקים בניסיון לקדם אג'נדה פוליטית".

נציין שבמשרד האוצר מתכוונים בין היתר למכרז במודיעין לבניית 1,725 יחידות, מכרז שאתמול הודיע שר הבינוי שבכוונתו לדחות כדי לשווקו מחדש במסגרת מחיר מטרה.