כוכב מולד: קבלו כמה מהסרטים שצפויים לצאת לקראת הכריסמס

חג המולד הוא מקדם המכירות הטוב ביותר לסרטים אמריקאים, שבשנים האחרונות לא רק מכוונים את תזמון היציאה בהתאם לחג - אלא גם את התכנים ואת הערכים שעליהם מושתת הסרט

עלילות המותחן המצליח "מת לחיות" (1990), בכיכובו של ברוס וויליס כשוטר ג'ון מקליין, ושני סרטי ההמשך שלו (מוטב להתכחש לסרט ההמשך הרביעי ולכל הבא אחריו), מתרחשות ערב חג המולד.

בסרט הראשון, פורצים חמושים משתלטים על בניין של חברה מצליחה, במהלך מסיבת חג המולד, שאחריה ייצאו העובדים לחופש. השוטר מקליין, שפרודתו עובדת בחברה, מגיע ומציל את המצב, ובסוף הסרט על רקע שלג והשיר "Let it snow", מקליין ופרודתו שוב ביחד, הולכים לחגוג את הכריסמס עם ילדיהם.

בסרט השני, השוטר מקליין מתמרמר על כך ששוב מחבלים לו בחג המולד, ותוך כדי הוא מציל את העולם, פחות או יותר, מפני ארגון טרור.

מעבר לעובדה ששני הסרטים הראשונים היו מופת של מותחנים, המועד - חג המולד, הוא מניפולציה רגשית, שמטרתה לסחוט עד תום תחושות כמו נוסטלגיה, קרבה ומסורת. את סרטי "מת לחיות" הוביל מסר אמריקאי חברתי: בחג המולד כל המשפחה מאוחדת סביב שולחן החג (ולכן יש טווח זמן מוגבל לנטרל את הפושעים), והאווירה: שלג, סנטה קלאוס מודרני (הגיבור מקליין) ועץ אשוח - פורטת על נימי הנוסטלגיה ועל נימי הפנטזיה של המשפחה האמריקאית המושלמת.

היש מקדם מכירות טוב מזה לסרט, למעט וויליס, כוכב אותה תקו פה? התשובה היא שיש: תזמון יציאת הסרט לתקופת חג המולד. אלא שמפיקי "מת לחיות", שהסתמכו על נתוני הקופות השנתיים המפולחים לפי חודשים, העדיפו ללכת על בטוח ולהוציא את הסרט בחודש החזק ביותר בשנה מבחינת מכירות כרטיסים: חודש יולי, שהוא כמרבד לשוברי הקופות. ההימור של המפיקים הצליח, וסדרת "מת לחיות" נחשבת לפולחן ולאחת הסדרות הרווחיות בתולדות הקולנוע, עם הכנסות של יותר מ-1.5 מיליארד דולר, והיד עוד נטויה.

הסיבה שההימור לגבי ההפצה לא נפל על השבוע האחרון של דצמבר, או על השבוע הקודם לו, היא שבעשור שבו יצא הסרט, כמו גם בעשור שלפניו - שנות ה-80 לאורכן, לשבוע חג המולד, החל בסוף כל חודש דצמבר, לא היה ביטוי מיוחד בקופות בתי הקולנוע.

הסרטים שיצאו בדצמבר בשנות ה-80 וה-90 היו סרטים שהאולפנים הוציאו לקראת עונת הפרסים ששיאה באוסקר. את השינוי הקיצוני, שהכפיל את ההכנסות בקופות בחודש דצמבר, הוביל "טיטאניק", הלהיט הגדול של 1997, שיצא לבתי הקולנוע בארצות-הברית ב-19 בדצמבר אותה שנה, והכניס עוד באותו חודש 600 מיליון דולר. מאז אותה שנה - אתם יכולים לנחש. בעשור הראשון של תחילת האלף הנוכחי, יציאתם של להיטים גדולים כוונה לאמצע-סוף דצמבר. דוגמאות נבחרות: אוואטר (2009), משימה בלתי אפשרית 4 (2011), ההוביט (2012), וסרט ההמשך ב-2013.

גם השנה מתוזמנת יציאת "ההוביט: קרב חמשת הצבאות" לצאת שבוע לפני חופשת חג המולד, וכמוהו גם "אנני", עיבוד למחזמר נושא אותו שם מ-1977, ובו טייקון מאמץ ילדה בשם אנני מבית יתומים. עוד סרטי כריסמס שצפויים לצאת בארה"ב לקראת פרוץ החג: "לילה מוטרף במוזיאון: סוד הקבר" - הסרט האחרון בהשתתפותו של רובין וויליאמס המנוח, שבו שומרי המוזיאון שוב מנסים למנוע את קימתם לחיים של המוצגים במוזיאון; "אקסודוס: אלים ומלכים", בכיכובו של כריסטיאן בייל בתפקיד משה, במעמד יציאת מצרים ו"אל תוך היער", פנטזיה בכיכובם של ג'וני דפ ומריל סטריפ, המאחדת כמה מאגדות האחים גרים - מג'ק והאפונים ועד כיפה אדומה וסינדרלה.

אגב, מאז שנת 2000 יצאו 23 סרטים הנושאים את השם "כריסמס".

דצמבר בקופות
 דצמבר בקופות