10 הסיכונים הגדולים ביותר לשוק המניות ב-2015

שאננות יתר, עלייה בריבית, האטה בסין, מתיחות גיאופוליטית וברבור שחור - ממה כדאי למשקיעים להיזהר בשנה שבפתח

ברבורים שחורים בגן החיות במוסקבה / צילום: רויטרס
ברבורים שחורים בגן החיות במוסקבה / צילום: רויטרס

נראה שאנו בדרך לעוד שנה מצוינת למניות, כשה-S&P 500 נמצא 12% מעל רמתו לפני שנה, לאחר עלייה של 30% בערך ב-2013. אולם האם המשקיעים הפכו שאננים מדי, והאם השוק יוכיח עמידות בשנה החדשה? ברור שכלכלת ארה"ב מראה סימנים של שיפור, והמשקיעים עשו רווחים נאים בשנים האחרונות. אבל השוק אינו יכול לעלות לנצח, ו-2015 עלולה להיות סביבה שונה מאוד עבור הסוחרים.

להלן 10 סיכונים עיקריים שאותם כדאי לשקול כאשר נפרדים מ-2014 ונכנסים ל-2015.

הפד: לא חשוב מה דעתכם בנוגע לשלטונם של ברננקי וילן, אין להכחיש שהפדרל ריזרב עושה שימוש במדיניויות מוניטריות יוצאות דופן בשנים האחרונות, וכל זאת בזמן שגם שוק המניות וגם הכלכלה נראים במצב טוב בהרבה מאשר ב-2008, אך עדיין צריך לראות כיצד אמריקה תגמול עצמה ממדיניויות של "כסף קל".

נכון לסוף אוקטובר, החזיק הפד כמעט 4.5 טריליון דולר במאזן שלו- בערך כפול מהנכסים שהחזיק הבנק המרכזי ב-2010, ופי ארבעה מהסך שהוחזק לפני המשבר הפיננסי. כרגע כלל לא ברור מה השלב הבא בנוגע לשיעורי הריבית ולמכירת הנכסים הללו, גם אם השיקום עד כה נחל הצלחה.

טלטלה במניות הדיבידנד: אם הפד אכן יצליח להדק את המדיניות מבלי לגרום השפעה גדולה מדי על הכלכלה בכללותה, חייבים להודות שסביבת ריבית גבוהה יותר תביא להשלכות חמורות בנוגע ל"מניות דמויות אג"ח", שכיום משלמות דיבידנדים צנועים. מה יקרה עם אג"ח הממשלה לעשר שנים יעלו ל-3% שוב, או אפילו 3.5% עד סוף 2015? משקיעים המחפשים תשואות בסיכון נמוך ימצאו אותן שוב בנכסים נושאי ריבית - והם עשויים להוציא הון רב ממניות עם צמיחה נמוכה ודיבידנד נמוך.

שונות בין הכלכלות המפותחות: גולדמן זאקס הדגיש לאחרונה את השונות בין כלכלות מפותחות כאחד הנושאים העיקריים שאליהם הוא מתייחס ב-2015. כפי שבנק ההשקעות מנסח זאת: "שאלת מפתח לגבי 2015 היא האם הכלכלות הפתוחות הקטנות יותר, כגון בריטניה ונורבגיה, 'ילכו בעקבות הפד', ויעלו את שיעורי הריבית, או שמא יהיו נתונות ללחץ מאוחר יותר מכיוון הצמיחה האיטית והאינפלציה הנמוכה באירופה". מניות בשווקים שמפגרים מאחור עלולות לספוג מהלומה קשה אפילו אם במקומות אחרים בעולם המפותח מתקיימים כיסים של עוצמה, כך שהמשקיעים צריכים להשגיח בקפידה על החשיפה הגיאוגרפית שלהם בזמן שכמה שווקים יפגרו בצורה משמעותית אחרי האחרים.

דפלציה בגוש האירו: ואם כבר מדברים על אזורים המפגרים אחר האחרים, קיפאון בשכר וסיכון של נפילה במחירים לצרכן הם גורמים רציניים מאוד לדאגה. קחו בחשבון שספרד זה עתה דיווחה על ירידה של 0.4% במחירים בנובמבר לעומת השנה שעברה, בפעם הרביעית ברציפות, והירידה כנראה תופסת תאוצה.

קיפאון שכר גלובלי: הכלכלן הצרפתי תומס פיקטי היכה גלים עם רב המכר שלו "הקפיטל במאה ה-21". מטרת הספר הייתה להראות כי האי-שוויון העולמי צובר תאוצה, והפער בין עשירים לכל השאר הולך וגדל. לא ניתן להתעלם מהמאבק המתמשך בין עובדים בטווח הקצר. האקונומיסט הראה שמאז 2009 השכר הריאלי כמעט לא צמח באמריקה ובגרמניה, ואף ירד באירופה וביפן. הדבר אינו מבשר טובות בכל הנוגע לצמיחה בת-קיימא של וכלכלה העולמית, או לשוק המניות.

סין: לא חשוב היכן אתם משקיעים, עליכם להימנע מסין. עם תחזית צמיחה של 6% עד 7% בלבד - אין הרבה למה לצפות מסין שמאיטה את הקצב. להזכירכם, בגלל גודלה וציפיותיה לעיור ולמעבר לכלכלה של צריכה ומתן שירותים, היא זקוקה לצמיחה שנתית של 7.2% בתמ"ג רק כדי ליצור די מקומות עבודה לכל העובדים העתידיים.

רוח נגדית חזקה מכיוון הדולר החזק: תופעת לוואי נוספת של מדיניות הפד יכולה להיות דולר חזק ועקשן - מה שכבר ראינו במשך חלק גדול מ-2014. דולר חזק פוגע בשורה התחתונה של חברות רב-לאומיות רבות. הוא הופך את היצוא האמריקאי ליקר יותר בשווקים זרים עם מטבעות חלשים יותר.

גורמים גיאופוליטיים: גורמים כמו דאעש מהווים עדיין איום רציני על היציבות במזרח התיכון, המצב באוקראינה אינו קרוב לפתרון, והמתח גבוה במקומות שמורגלים באלימות, כמו ישראל ואיראן. ב-2014 הצלחנו להימנע ממפולת כלכלית רצינית כתוצאה מסכסוכים, אבל ב-2015 אולי לא יתמזל מזלנו כל כך.

סיום האופטימיות: סקר מהעת האחרונה מראה שביטחון המשקיעים הגיע לשיא של 2014. השאננות אולי טובה כשהעניינים יציבים, אבל הסיכון הגדול יכול להיות שייתכן כי המשקיעים קנו רק משום שלא הייתה סיבה למכור - אולם כל מפנה שייגרם על-ידי אחד מהגורמים שהזכרנו לעיל עלול לשנות זאת במהירות.

ברבור שחור: אין צורך לומר שהאירועים מחוללי השינוי הבולטים ביותר הם אלה שאותם לא צפינו. זה יכול להיות עוד אסון טבע, תרמית בקנה מידה גדול או כל דבר אחר. ב-2015 צריכים המשקיעים לצפות לבלתי צפוי ולדבוק במדיניות הקצאת הנכסים ארוכת הטווח שלהם כהגנה מכל אירוע אפשרי.