חגי בדש: "השווקים אינם זולים, אך בהחלט לא בועתיים"

מנכ"ל פסגות מעריך כי כלכלת ארה"ב תתרחב בקצב של יותר מ-3% בעוד כלכלת גוש האירו תצמח בקצב של 1% לכל היותר ■ נשיא הבנק האירופי לשיקום ופיתוח: "ישראל היא אחת הכלכלות המוצלחות ב-40 השנים האחרונות"

חגי בדש / צילום: תמר מצפי
חגי בדש / צילום: תמר מצפי

הסביבה הכלכלית הפיננסית המשתנה בארץ ובעולם, האם תיק נכסי הציבור מותאם ומהם הדגשים להשקעה בשנה הבאה, אלה הנושאים המרכזיים אליהם התייחס חגי בדש, מנכ"ל בית ההשקעות פסגות בפאנל "רואים עולם" בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס".

בפאנל השתתפו בין היתר, סר סומה צ'קראבטי, נשיא הבנק האירופי לשיקום ופיתוח EBRD, פרופ' בארי אייכנגרין, פרופ' לכלכלה ומדעי המדינה באוניברסיטת ברקלי ודניאל אלפרט, מנהל שותף ומייסד בנק ההשקעות Westwood Capital.

בדש התייחס בדבריו לפעילות הכלכלה הגלובלית וטען כי טרם המשבר הפיננסי הגדול ב-2008 הצמיחה של הכלכלה הגלובלית עמדה על 5%, בעוד שבשנים האחרונות הצמיחה אומנם חיובית אך עדיין איטית ברמות של של 3-4%.

בדש מעריך כי כלכלת ארה"ב תתרחב בקצב של יותר מ-3% ב-2015, בעוד כלכלת גוש האירו תצמח בקצב נמוך במשך השנים הבאות, בשיעור של לכל היותר 1%. לגבי סין, מנכ"ל פסגות סבור כי הצמיחה תסתכם בכ-7% השנה ואילו לגבי הכלכלה הישראלית הוא מעריך כי היא תצמח בקצב של 3%, נמוך מפוטנציאל הצמיחה החזוי.

בדש התייחס גם לבעיית האינפלציה העולמית שלא פסחה גם על ישראל. "בכל המדינות קיימת סביבת אינפלציה נמוכה שמשפיעה על ריביות נמוכות", הוא ציין והוסיף כי "אנחנו מעריכים שסביבת האינפלציה תמשיך להיות נמוכה גם בעולם וגם בישראל משום שמחירי הסחורות במגמת ירידה ברורה, יפן ממשיכה לייצא דפצליה עם שער הין".

"אנחנו מעריכים שהשווקים אינם זולים כמו בקיץ 2012 אך הם גם לא בועתיים", אמר בדש בהתייחסו לנושא ניהול ההשקעות. "רווחי החברות בארה"ב הוכפלו בחמש השנים האחרונות. יותר מזה, כאשר בוחנים את תיק החיסכון הפנסיוני המקומי ביחס לעולם אפשר לראות שבישראל מבחינת השקעה אנחנו בהשקעה חסר: 25% בישראל לעומת 50% בארה"ב ומעל 35% באירופה", הוא ציין.

בנוגע לשוק האג"ח בדש אמר כי קיימת סביבת תשואות אג"ח נמוכות ולכן חייבים להיות סלקטיביים הרבה יותר בבחירת האג"ח הקונצרני.

ומהן הנחות העבודה ב-2015? בדש מעריך כי תהיה סביבה של צמיחה גלובלית חיובית אך איטית, במקביל לסביבת ריביות נמוכות והיעדר אלטרנטיבות באפיקים הסולדייים.

"אופטימי לגבי ישראל ומודאג מאירופה"

"אנחנו רואים את ישראל כאחת הכלכלות המוצלחות ב-40 השנים האחרונות", כך פתח ואמר סר סומה צ'קראבטי. "ישראל היא מודל של חדשנות, אני מסכים עם האחרים, אני די אופטימי לגבי ארה"ב וטורקיה, הודו וישראל, אך מודאג לגבי חלקים מסוימים באירופה, בוודאי לגבי גוש האירו, רוסיה ומרכז אסיה". להערכתו, הסוגיה החשובה בשנה הקרובה תהיה כאשר הבנק המרכזי של ארה"ב יעלה את הריביות.

פרופ' אייכנגרין התייחס לשיפור בשוק העבודה האמריקאי ואמר כי "לא נייצר בכל חודש משרות כפי שיצרנו החודש. הצמיחה לא תימשך ברבוענים הבאים". להערכתו, השיפור הכלכלי המתמשך היה בגלל יצוא והוצאות ביטחון חד פעמיות שלא צפויות לחזור. "אני לא בטוח לגבי מתי הבנק המרכזי יעלה את שיעורי הריבית. גם הם לא יודעים והם יחכו עד ששיעורי הצמיחה יעלו".

דניאל אלפרט, מנהל שותף ומייסד בנק ההשקעות Westwood Capital אמר כי "הבנק המרכזי הוא השחקן היחיד מאז המשבר הפיננסי. הבנקים שונאים להיות בעמדה הזו אבל מה שנראה הוא מצב שבו אין לחץ נוסף". אלפרט הוסיף עוד כי "יש לנו אבטלה עצומה ואנחנו לא יודעים מהו היקף המשאבים העודפים".