ברק: הקריאות לחרם אירופי מדאיגות מאוד

ברק בתשובה לשאלה אם יהיה מעורב בבחירות: "השולחן ריק, אני לא עליו" ■ בהמשך: נתניהו, לפיד והרצוג ינאמו

אהוד ברק / צילום: תמר מצפי
אהוד ברק / צילום: תמר מצפי

"אנחנו חיים בדמוקרטיה, מערכת לא משהו אבל אנחנו נשמע עוד סיסמאות ומילים נבובות. לאחר מכן אנחנו מקווים לממשלה טובה שתוכל לפעול כדי לשנות את המציאות", כך הגיב היום (ב') רה"מ ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק למערכת הבחירות, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס".

ברק שוחח עם ריצ'רד קווסט מ-CNN, ששאל אותו אם הוא מתכוון להיות מעורבת בבחירות; ברק ענה: "השולחן ריק, אני לא עליו. תשאל את המועמדים".

גדעון רכמן, סגן עורך ופרשן בכיר לענייני חוץ ב"פייננשל טיימס", השתתף גם הוא בשיחה עם קווסט וברק ונשאל כיצד העולם מסתכל על ישראל. לדבריו, "בעולם המערבי יש תפיסה שישראל הולכת ימינה, וזה סיכון לישראל. אם יש ממשלה שאיננה מעוניינת בפתרון שתי מדינות לשני עמים, זה סיכון לישראל".

ברק הוסיף כי "כשקריאות חרם על ישראל מגיעות מאירופה, זה חמור ויש לקחת את זה בחשבון. אירופה היא השותף מספר 1, לא ארה"ב ולא סין".

קווסט שאל אותו אם הוא מודאג מההצבעות בפרלמנטים באירופה להכרה בפלסטין, וענה: "זה מתחיל בפרלמנט ויעבור לאקדמיה ולכל הארגונים הלא-תלויים. לגבי ישראל, זה צל על האופק. לגבי ארה"ב, זה חלק מהפתרון ולא מהבעיה. אנחנו שוכחים לפעמים שישראל היא מדינה ריבונית, כאשר יש נושאים חיוניים לישראל ולעתידה, אנחנו צריכים להחליט החלטות ריבוניות ואי אפשר להאציל את הריבונות".

ברק נשאל על ההידרדרות ביחסי ישראל-ארה"ב ואמר כי "אמרתי לידידיי בקבינט שאנחנו צריכים לכבד את הריבונות האמריקאית. יש להם דעות משלהם וצריך להאזין להם. צריך לכבד אותם. מעולם לא הייתה סימטריה מושלמת. אנחנו חייבים לשמור על הריבונות שלנו, אבל באותו זמן להבטיח שלא נהרוס את היחסים עם הנשיא ועם הציבור האמריקאי. היחסים לא נהרסו אבל נפגעו. גם שר החוץ ג'ון קרי וגם הנשיא אובמה השקיעו הרבה כדי לעזור לנו, והם נכשלו. גם רבין ופרס נכשלו, גם אני נכשלתי. אי אפשר להפוך את זה לקללה עליהם. יש לכבד אותם".

ברק עקץ את נתניהו, שהתייצב בבחירות האחרונות בארה"ב לצד המועמד הרפובליקאי מיט רומני שהפסיד לאובמה, ואמר: "אסור לנו להתערב בפוליטיקה האמריקאית!".

רכמן הוסיף כי "יש הרבה אנשים בוושינגטון שכועסים, אוף דה רקורד. עצם העובדה שדחו את אובמה בעניין ההתנחלויות... הוא הושפל. אם נתניהו קשור לרפובליקנים, הדמוקרטים לא יאהבו את זה. זה כמו לחבור לאויב".

"להפסיק עם ההתנחלויות"

קווסט שאל את רכמן מה ממשלת ישראל צריכה לעשות כדי לשפר את היחסים עם ארה"ב, והוא ענה: "היא חייבת להפסיק עם ההתנחלויות, זו השורה התחתונה; ואז אפשר להתחיל מחדש".

ברק הוסיף: "ההתנחלויות זה נושא מרכזי, זה לא סיפור של שטח אלא חוסר היכולת למצוא דרך להיות בצד האקטיבי. אנחנו צריכים להפסיק לבנות באזורים מבודדים אלא רק בגושי ההתיישבות. יש למצוא דרך להגיע למצב של שתי מדינות לשני עמים. מדינה אחת היא הסכנה".

ברק אמר כי היום יש נכונות מצד מדינות ערביות מתונות באזור לחבור לישראל ולהילחם יחדיו בטרור הרדיקלי: "יש הזדמנות כתוצאה מהאביב הערבי; יש נכונות בעולם הערבי המתון לתת יד נגד הקיצוניות. יש את סעודיה, מצרים, ירדן ואפילו טורקיה. יש תנאי מוקדם: זה לא ייעשה בלי שנעמיד את הנושא הישראלי-פלסטיני במרכז".

"אתה בטוח שאתה לא רץ בבחירות?", שאל אותו בהומור קווסט, וברק השיב: "אני בטוח".

רכמן התייחס להתחזקותו של ארגון דאע"ש ואמר: "זו תבוסה לחזון של אובמה שהוא שוב חוזר למזרח התיכון, זה פשוט בעיה לא קלה משום שאין לו חזון משכנע לגבי הסוף. הייתה תבוסה של המודיעין האמריקאי אבל אף אחד לא התייחס לאזהרות על דאע"ש. כשהם כבר צברו מומנטום, האמריקאים עסקו ברוסיה-אוקראינה".

ברק ציין בהקשר זה כי "לא פספסנו את דאע"ש. אסד הרעיל את עמו וזה לא העיר את הפרלמנט האירופי או האמריקאי. ואז כרתו ראשים של כמה עיתונאים וכולם התעוררו. זה מראה לכם כמה הכל שטחי. כריתת ראשים זה לא משהו חדש במזרח התיכון, זו פרקטיקה ישנה. אם האמריקאים יצליחו לדכא את דאע"ש, מי יזכה? הרי אסד יהיה המנצח הגדול".

רכמן הסכים: "כולם מסכימים שאסד מפלצת אבל לאף אחד אין תמונה ברורה לגבי היום שאחרי דאע"ש". ברק המשיך: "דיקטטור אשר רוצח את עמו, אם הוא יכול להישאר כמנהיג לגיטימי, זה הרס של כל הסדר העולמי. אסד צריך ליפול".